Om vi ser på 2018, et år der rett under 1 av 3 nye biler var nullutslipp, var det hele 115 elbiler per hurtiglader. Den gang var det nemlig kun 1.736 raske ladere tilgjengelig, så elbilistene måtte ta høyde for litt kø.
Siden har elbilsalget skutt fart, i fjor var 9 av 10 nye biler helelektriske, og for å bøte på dette har målet vært 9.000 hurtigladere innen utgangen av 2025.
Men allerede i fjor rundet vi dette antallet, og da vi rundet inn i 2025 var det hele 9.478 hurtigladere langs norske veier. Så det har aldri vært mindre ladekø, og i tillegg må alle nye hurtigladere åpne for kortbetaling.
‒ Dette gjør elbilhverdagen enklere og er helt avgjørende for at vi skal lykkes med elbilsatsingen, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Undersøkelsen Elbilisten som Elbilforeningens står bak gir også et innblikk i ladekøen, og i 2020 svarte 47 prosent at de opplevde ladekø. Dette gikk opp til 53 prosent i 2023, men i fjor falt antallet ned til 42 prosent.
‒ Etter noen år med økning, er det svært gledelige at færre elbilister opplever kø. Målet må være at køtallene går ytterligere ned i årene framover, sier Bu.
I 2024 ble det satt opp 1.737 nye hurtigladere, noe som er litt ned fra 2.129 i 2023. Men likevel går snittet elbiler per lader ned, og i 2024 var det rekordlave 87 elbiler per hurtiglader.
– Det viktigste framover er at utbyggingen holder tritt med elbilsalget. Det er avgjørende for at ikke flere skal oppleve kø. Og så må vi passe på at det er god dekning i alle deler av landet og på de viktigste veistrekningene, sier Bu.
Nå vrir hun fokuset på et annet viktig felt:
– Fokuser på forbrukervennlighet. Det må bli enklere å lade. Det betyr at nedetiden må reduseres og alle må ha kortbetaling tilgjengelig.
Sommeren 2023 ble det innført et krav om at alle nye ladestasjoner som settes opp må tilby kortbetaling, og det er nå mulig å tæppe kortet på stadig flere stasjoner.
– Dette er ikke et minutt for sent. Å kunne betale med kort har vært elbilistenes krav lenge. Det er fortsatt mange ladestasjoner som ikke har mulighet for å betale med kort, men det er bra at stadig flere nå tilbyr dette, sier Bu.
Nå har kortbetaling ikke akkurat eksplodert i bruk, og noen av ladeselskapene har rapporterer at kortbetaling blir lite brukt. Det overrasker ikke Bu:
– Folk må velge det betalingsmiddelet som passer dem best. Vi vet at ladebrikker også er et populært betalingsmiddel, sier hun.
– Bankkort fungerer uansett, og alle har det. Derfor er det viktig at det også kan brukes på ladestasjonen.
Antall hurtigladere:
Antall hurtigladere per fylke:
Antall hurtigladere per ladeselskap:
Tall på antall hurtigladere er hentet fra den nasjonale databasen NOBIL som inneholder oversikt og data om hurtigladestasjoner.
Elbilisten: Opplever du at det er kø på ladeplassen når du skal hurtiglade?
Køtallene er hentet fra Elbilisten, Elbilforeningens årlige undersøkelse. I 2024 var 13. gang undersøkelsen ble gjennomført. Det året hadde den 15.300 respondenter. I undersøkelsen har vi spurt: Opplever du at det er kø på ladeplassene når du skal hurtiglade?
Les også: