Tradisjonelt har Toyota vært et av de aller mest populære bilmerkene her hjemme, men med vridingen over til elbiler risikerte Toyota å miste momentet. Men bZ4X kom i grevens tid.
Den første elbilen til T-merket er ikke blant de råeste verken på rekkevidde eller ladehastighet, men ble likevel den femte mest registrerte nybilen i fjor og har for lengst rundet 10.000 eksemplarer i Norge. Så ja, kundene har åpenbart ventet på elbiler fra Toyota.
Nå er det duket for en dobling av antall elbilmodeller, for over på den store bilmessen i Brussel har de nå vist fram Urban Cruiser. Dette er en ny potensiell storselger, for her snakker vi om en kompakt SUV, 4,29 meter lang, som også blir tilgjengelig med firehjulsdrift og i to forskjellige batteristørrelser.
Toyota sier selv at Urban Cruiser skiller seg fra dagens modeller som en robust og innovativ SUV, designet for å møte behovene til både bykjøring og mer utfordrende forhold. Og med firehjulsdrift og høy bakkeklaring samt avanserte sikkerhetssystemer bør denne også takle krevende norske vinterforhold ganske så greit.
‒ Norge blir et svært viktig marked for den nye Urban Cruiser, og den er derfor utviklet for å håndtere tøffe vinterforhold. Funksjoner som firehjulsdrift, Downhill Assist Control, og Trail Mode gjør den skreddersydd for norske veier, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.
‒ Flere norske byer har nylig opplevd kraftig snøfall. Urban Cruiser har ingen problemer med å takle glatte veier og høye brøytekanter. Vi er sikre på at det ikke finnes andre biler i tilsvarende størrelse med lignende fremkommelighet på markedet i dag.
Downhill Assist Control gir stabilitet i bratte og glatte bakker ved at bilen bremser på hvert enkelt hjul, mens Trail Mode gir ekstra grep i utfordrende terreng, forklarer Toyota. En adaptiv cruisekontroll og filholder-assistent skal i tillegg hjelpe til med kjøringen og gjøre den tryggere.
I tillegg til firehjulsdrift er det også mulig å få den urbane cruiseren med forhjulsdrift, og det er altså to batteriversjoner tilgjengelig. Toyota Norge sier at den viktigste modellen kommer med et 61 kWh-batteri og AWD og har en samlet effekt på 184 hestekrefter.
‒ Urban Cruiser er designet for å gjøre hverdagskjøring enklere og mer komfortabel, enten du skal manøvrere i bygatene eller ta deg fram i krevende terreng, sier Pawlak.
Elbilen er som søstermodellen Suzuki eVitara satt sammen på en ny såkalt skateboard-plattform utviklet av de to merkene, og utnytter dermed den innvendige plassen enda bedre. Toyota lover tross en kompakt størrelse en romslig og fleksibel kupé med god beinplass og bakseter som kan skyves frem og tilbake og kan legges ned med 40:20:40-konfigurasjon.
Les også:
Foran er det et 10,25-tommers førerdisplayet og en 10,1-tommers multimedieskjerm, og Urban Cruiser kommer også med et JBL-lydsystem, 360-graders kamera og fast soltak.
Elbilen er også utstyrt med varmepumpe for klimaanlegget og manuelt betjent forvarming av batteriet, to viktige ting for elbiler i vinterkalde Norge.
‒ Urban Cruiser vil gi nordmenn en kombinasjon av sikkerhet, komfort og fremkommelighet som er perfekt tilpasset det norske vinterværet, både i byen og på landeveiene, sier Pawlak.
‒ Vi er overbevist om at Urban Cruiser vil slå godt an i det norske marked, og vi tror at vi kan overgå et salg på over 5.000 enheter i et fullt år.
Toyota Urban Cruiser vises altså fram under Brüssel Motorshow og kan allerede nå bestilles, og den er ventet inn til Norge i løpet av 3. kvartal.
Dimensjoner:
- Total lengde: 4.285 mm
- Total bredde: 1.800 mm
- Total høyde: 1.640 mm
- Akselavstand: 2.700 mm
Utgaver:
Her er flere bilder fra Brussel:
Les også: