Tradisjonelt har Toyota vært et av de aller mest populære bilmerkene her hjemme, men med vridingen over til elbiler risikerte Toyota å miste momentet. Men bZ4X kom i grevens tid.
Den første elbilen til T-merket er ikke blant de råeste verken på rekkevidde eller ladehastighet, men ble likevel den femte mest registrerte nybilen i fjor og har for lengst rundet 10.000 eksemplarer i Norge. Så ja, kundene har åpenbart ventet på elbiler fra Toyota.
‒ Norge blir et svært viktig marked for den nye Urban Cruiser, og den er derfor utviklet for å håndtere tøffe vinterforhold. Funksjoner som firehjulsdrift, Downhill Assist Control, og Trail Mode gjør den skreddersydd for norske veier, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.
‒ Flere norske byer har nylig opplevd kraftig snøfall. Urban Cruiser har ingen problemer med å takle glatte veier og høye brøytekanter. Vi er sikre på at det ikke finnes andre biler i tilsvarende størrelse med lignende fremkommelighet på markedet i dag.
Downhill Assist Control gir stabilitet i bratte og glatte bakker ved at bilen bremser på hvert enkelt hjul, mens Trail Mode gir ekstra grep i utfordrende terreng, forklarer Toyota. En adaptiv cruisekontroll og filholder-assistent skal i tillegg hjelpe til med kjøringen og gjøre den tryggere.
I tillegg til firehjulsdrift er det også mulig å få den urbane cruiseren med forhjulsdrift, og det er altså to batteriversjoner tilgjengelig. Toyota Norge sier at den viktigste modellen kommer med et 61 kWh-batteri og AWD og har en samlet effekt på 184 hestekrefter.
Elbilen er som søstermodellen Suzuki eVitara satt sammen på en ny såkalt skateboard-plattform utviklet av de to merkene, og utnytter dermed den innvendige plassen enda bedre. Toyota lover tross en kompakt størrelse en romslig og fleksibel kupé med god beinplass og bakseter som kan skyves frem og tilbake og kan legges ned med 40:20:40-konfigurasjon.
Foran er det et 10,25-tommers førerdisplayet og en 10,1-tommers multimedieskjerm, og Urban Cruiser kommer også med et JBL-lydsystem, 360-graders kamera og fast soltak.
Elbilen er også utstyrt med varmepumpe for klimaanlegget og manuelt betjent forvarming av batteriet, to viktige ting for elbiler i vinterkalde Norge.
- Total lengde: 4.285 mm
- Total bredde: 1.800 mm
- Total høyde: 1.640 mm
- Akselavstand: 2.700 mm
Her er flere bilder fra Brussel:
Les også:
- 10 kjemper om å bli årets bil i verden
- Volvo EX30 Single Motor Extended Range – har den blitt noe bedre siden lansering
- Mercedes V 300d Exclusive – en skikkelig luksus-van