Det er i skrivende stund solgt i overkant av 6.800 eksemplarer av Volvo EX30 i Norge, og de aller fleste har nok valgt firehjulstrekk da prisforskjellen ikke er så altfor stor.
Planen var at vi skulle testet Twin Motor Performance – altså utgaven med firehjulstrekk – men litt trøbbel i logistikken gjorde at vi endte opp med versjonen med bakhjulsdrift.
Da det ikke er snakk om en facelift av EX30, ei heller endringer på drivverk, understell eller interiør så vil denne saken handle mer om de forbedringer Volvo har gjort i løpet av det første året – vil du lese mer om eksteriør, interiør og de praktiske egenskapene så finner du lenker til våre tidligere saker om Volvo EX30 nedenfor.
En av forbedringene Volvo har introdusert, men som ikke kan endres med programvareoppdatering er nye knapper på rattet. Nå har man tydeligere markeringer på hvor man bør trykke for å lykkes med kommandoen, og det hele fremstår mye bedre i bruk, og viser hvor dårlig den første løsningen var.
Også måten man justerer hastighet på cruisekontroll har blitt forbedret, og tidsintervallet du må holde inne +/- knappen for å justere hastighet gir mye bedre treffsikkerhet nå.
Som de fleste andre nye moderne biler har selvsagt også Volvo EX30 mulighet for OTA – altså programvare som oppdateres over nettet. Da de fleste oppdateringer vi henviser til i denne saken handler om nettopp programvare, så bør det nevnes at pressebilen hadde programvare 1.5 – hva som er nyeste versjon og om alle har den vi fikk prøve vet vi ikke noe om.
Landeveistesten vår er en runde på 200 kilometer med en maks hastighet på 80 km/t. Testen blir alltid kjørt ved hjelp av bilenes cruisekontroll, og kjøres alltid slavisk etter fartsgrensene. Vi hadde 2 til 4 varmegrader på turen, og tørre veier stort sett hele veien.
Den beregnede rekkevidden havnet på 412 kilometer med et forbruk på 15,8 kWh/100 km. Veldig bra rekkevidde, tatt WLTP-rekkevidden på 472 kilometer i betrakting.
Rekkevidden er også ganske lik den vi fikk i fjor vår da vi testet samme bil – den gang med et par grader mildere.
I julen lånte Hans Vidar nye Kia EV3, og vi dro derfor ut på landeveistest sammen denne gangen, og benyttet samtidig muligheten til å sammenligne bilene. I videoen over kan du se våre betraktninger om bilene, sett opp mot hverandre.
Vår andre rekkeviddetest som vi kaller 50/50-test er en tøffere test hvor vi også inkluderer omtrent 50 prosent kjøring på motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Her lå temperaturen stabilt på 3 varmegrader, men det var veldig fuktig på veiene.
Den beregnede rekkevidden havnet her på 361 kilometer med et forbruk på 19,2 kWh/100 km.
Resultatene av rekkeviddetestene våre viser at Volvo holder lovnaden om rekkevidde, og at man her lett vil kunne matche den oppgitte rekkevidden på 472 kilometer under optimale forhold.
I videoen over kan du se mer av vårt gjensyn med Volvo EX30 Single Motor Extended Range.
Vi gjennomførte ingen ladetest denne gang med EX30, mest fordi vi har gjort det før og på grunn av at det ikke har skjedd noen endringer i ladehastighet eller ladetid. Volvo oppgir at du skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 26 minutter og maks effekt er oppgitt til 155 kW.
Forvarming av batteriene er mulig dersom du navigerer til en ladestasjon, og da jeg hentet bilen spurte jeg om det var gjort noen endringer på det faktum at bilen ikke vil starte forvarming dersom bilen estimerer at du kommer frem med mindre enn 20 prosent – noe jeg mente var altfor dårlig da vi testet bilen for noen måneder siden.
Dette ble bekreftet at det IKKE var gjort noe med, og jeg gikk da utifra at det stemte. Men, heldigvis, så oppdaget jeg på min retur til Oslo en iskald januarmorgen at bilen startet forvarming selv om den estimerte 17 prosent ved ankomst, med andre ord så har det altså blitt gjort noe også her.
En annen kjekk detalj man i løpet av året har fått på plass er visning av ladehastighet i bilen – nok et bevis på at Volvo har lyttet til tilbakemeldinger fra kunder.
Etter å ha testet EX30 i tre omganger, så har inntrykket om at dette er en kjøreglad og morsom bil virkelig stadfestet seg.
Bilen oppleves liten, og har et relativt fast understell.
Selv versjonen med bakhjulsdrift har mer enn nok krefter og støynivået er på et akseptabelt nivå i denne klassen.
Sittekomforten er særdeles god, og så fort du venner deg til skjermen i midten så forsvinner savnet av førerdisplay – selv om et Head-up Display hadde vært kjærkomment.
Plassen bak passer definitivt best for barn, og personlig mener jeg at Volvo kunne ha kostet på passasjerene bak mulighet for koppholdere og kanskje varme i puta. Selv lommene i dørene er for små for vanlige flasker, så her er opplevelsen faktisk ganske stusselig.
Bilen er rimelig i Volvo sammenheng, men langt fra så billig at man kan forsvare slik besparelse.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også:
- Audi Q6 e-tron – Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, eller?
- Ukestest av Mercedes EQB 300 4Matic
- En uke fordelt på Tesla Model 3 bakhjulsdrift og Tesla Model 3 Performance
- Ford Capri – testet i Norge