Dette er en ny lillesøster fra BYD, nemlig den kompakte Atto 2. (Fotos: BYD)

Kompakt SUV fra BYD på vei

Det ruller drøyt tusen BYD Atto 3 rundt på norske veier, så det er kun Tang-modellen som er mer populær hos BYD. Nå er det duket for lillesøster Atto 2.


Nå er ikke Atto 3 den største bilen i BYD-garasjen, for denne måler 4,46 meter i lengden og er dermed trygt plassert i C-segmentet. 2’ern er på sin side 4,31 meter lang, 1,83 meter bred og 1,68 meter høy, og har en relativt voksen akselavstand på 2,62 meter.

Lillesøster er dermed 14,5 centimeter kortere og 4,5 centimeter slankere enn Atto 3, og blir høyaktuell for mange av de som bor i de mange storbyene rundt om i Europa.

-->
For ja, Atto 2 er på vei, og har akkurat fått sin premiere under den store bilutstillingen i Brussel, årets første store motorshow.

Også denne elbilen er utstyrt med et såkalt Blade Battery og den moderne Cell-to-body-konstruksjon som integrerer batteriet som både hever sikkerheten og er plassbesparende, og som vanlig kan vi forvente greit med utstyrt og teknologi allerede fra standard utgave.

‒ Vi er glade for å starte 2025 med nok en viktig modell for planene våre i Europa, sier BYDs konserndirektør Stella Li.

‒ SUV-klassen i B-segmentet er utrolig populær her, og med Atto 2 har vi et smidig og allsidig tilbud som vil appellere til den store potensielle kundebasen. Den tar alle BYDs styrker innen batterier, elektriske motorer og Cell-to-Body-konstruksjon og kombinerer dem i en kompakt pakke som bringer nye intelligente teknologier til den urbane SUV-klassen.

Dette er altså småbilen som vil være stor, og byr på ting som LED-frontlykter, en flytende taklinje, lettmetallfelger og det som er kalt «kinesisk knute»-baklykter som ser ut som nummer 8 og en Mobius Infinity Ring. Forklaringen er at dette betyr uendelig lykke, noe jo vi alle vil ha.

Videre kan BYD fortelle at Atto 2 kommer i fire farger, standard Climbing Grey samt Hiking Green, Skiing White og Cosmos Black.

Elbilen vil også være stor på innsiden, og byr blant annet på et bagasjerom som er på 400 liter, så her overgår den til og med mange biler i C-segmentet. Legges baksetene ned åpner det seg 1.340 liter.

Foran ser den jo også ganske ren og moderne ut:

Når det gjelder ytelser så dukker Atto 2 først opp med et batteri på 45,1 kWh og en motor på 130 kW, men BYD sier at den også skal bli tilgjengelig med et større batteri som tar opp rekkevidden. For den er kun på 312 kilometer med det lille batteriet, så mange er nok spente på hva det andre byr på.

BYD sier at de skal komme med flere detaljer rundt utstyr og ytelser når bilen får sin europeiske lansering i neste måned.

Atto 2 følger i hjulsporene til Sealion 7 som var på plass i november, og det tok kun seks uker før den bikket 1.000 bestillinger her i Norge. Det bør jo love veldig bra for det som bør bli en langt rimeligere Atto 2.

Her er flere bilder av lillesøster i BYD-familien:

Les også:

Hva tenker du