Det er en ny og bedre 911 Carrera S på vei. (Fotos: Porsche)

Ny og sterkere Porsche 911 Carrera S

Den nylanserte Porsche 911 Carrera S skal tette gapet til den imponerende 911 Carrera GTS.


Skal du ha noe av det råeste i 911-familien foruten de ganske så dyre Turbo-utgavene er Carrera GTS et godt valg. Denne skyter opp til 100 km/t på kun 3 sekunder, og det takket være et voldsomt kraftverk som yter 398 kW/541 hk og 530 Nm.

Men nå er det også en litt billigere variant som er nesten like imponerende, en Carrera S med 353 kW/480 hk. Ikke overraskende handler det om en 3-liters turboladet boksermotor og tyskerne har jekket opp listen når det kommer til standardutstyr, og S’en plasserer seg mellom 911 Carrera og 911 Carrera GTS.

-->
Porsche sier selv at dette er en merkbart forbedret bil målt mot 911 Carrera, og har ytelser på nivå med forrige generasjons 911 Carrera GTS og basert på designet til 911 Turbo-modellene. Og ja, Porsche tilbyr 911 Carrera S både som Coupé- og Cabriolet.

Den nye Carrera S har 30 hk mer enn forgjengeren, og klarer 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder og har en toppfart på solide 308 km/t.

Utstyret inkluderer 20/21-tommers Carrera S-felger, et sportseksosanlegg med enderør i sølv, og Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) – sistnevnte er ikke er tilgjengelig for Carrera.

De har også løftet over bremsesystemet fra 911 Carrera GTS, og her er det blant annet røde bremsekalipere og skiver som måler 408 millimeter foran og 380 mm bak.

Det er selvsagt mulig å hake av ting på tilbehørslisten, som Porsche Ceramic Composite Brake-systemet (PCCB) og PASM sportsunderstell som senker bilen med 10 millimeter og på samme tid løfter kjøreegenskapene et hakk.

Porsche har også tatt for seg interiøret, og S-utgaven kommer blant annet med en skinnpakke i sort som standard. Og ja, som med de andre Carrera-utgavene kan de som ønsker mer enn to seter få denne med de sammenleggbare baksetene helt gratis.

Som hele den oppgraderte 911-familien byr også Carrera S på ting som Matrix LED-frontlykter og en trådløs smarttelefonlader, og det er selvsagt også mulig å hake av for Sport Chrono-pakken.

Porsche sier at den nye 911 Carrera S allerede kan bestilles, og den norske prisen er satt til 2,213 millioner kroner.

Standard 911 Carrera starter for øvrig på drøyt 1,9 millioner, mens Carrera GTS har en startpris på drøyt 2,44 millioner kroner.

Her er flere bilder av den nye Porsche 911 Carrera S:

Les også:

Hva tenker du