Det kan neppe bli feil når Alfa Romeo skal designe en kompakt elbil, og det bør da heller ikke stå på linjene for Junior. For ja, det er navnet på denne modellen. Alfa Romeo Centro Stile står bak designet.
Det bør heller ikke stå på kjøregleden, for Junior er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Denne her heter Alfa Romeo Junior Veloce 280, og tallet viser enkelt og greit til antall hestekrefter.
‒ Nå er Alfa Romeo Junior Veloce klar for norske kunder! Vi ser frem til å tilby en rålekker elbil med en rekke sportslige detaljer og 280 hestekrefter til en god pris i Norge, sier Harald Svindseth, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.
‒ Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede.
Dette er en elbil som tråkker rett inn det hete B-segmentet med en lengde på 4,17 meter, en bredde på 1,78 meter og en høyde på 1,5 meter. Made in Italy-designet er inspirert av en rekke Alfa-klassikere, som 8C, Giulietta SZ og Giulia TZ ‒ og har en 3+3 lyssignatur og en scudetto nydesignet for elbilen.
Målet er ifølge Alfa selv å skape liv, spenning og noe som fanger oppmerksomheten ved første øyekast, ja, som de fleste andre modellene fra bilmerket.
På innsiden har Alfa gått for litt mer eksklusive materialer og fokusert på rask tilgang til alle kontrollfunksjoner, og det er også et kompakt og sportslig ratt som skal passe til alle kjørestiler.
Det er også et instrumentpanel med en 10,25-tommers skjerm, og det historiske teleskop-designet er selvsagt også på plass.
Et litt morsomt grep er at ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver), og dette er altså begrepet Alfa bruker på sine aller mest potente utgaver. Det er også mulig å få Junior med Sabelt sportsseter.
Dette er altså en elbil med 280 hk, og Alfa sier at de har gitt den en svært direkte styring og satt bilen opp for maksimalt veigrep. Den har også bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger, og Junior Veloce er også senket 25 millimeter.
Videre kan elbilen by på tre innstillinger av effekt, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced» for maksimal energieffektivitet, forklarer Alfa.
De har også utstyrt den med en limited slip differensial, en mekanisk låsing av differensialen som sørger for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring. Veloce klarer 0-100 k/t på 5,9 sekunder.
Det stilfulle italienske merket har også utstyrt Alfa Romeo Junior med ny generasjon motorer, og batteriet er på 54 kWh som åpner for en rekkevidde på 334 kilometer.
Til tross for sin litt beskjedne størrelse er det et imponerende stort bagasjerom på hele 400 liter, og det er også et lite rom foran med plass til ladekabler.
Det er altså åpnet for bestilling av Alfa Romeo Junior Veloce 280, og prisen er satt til 418.900 kroner. De første kan forvente seg den nye bilen i april, så den er ikke altfor langt unna.
Bildene er allerede her, så her har kan du sjekke ut disse av den kjøreglade elbilen.
Les også: