Det kan neppe bli feil når Alfa Romeo skal designe en kompakt elbil, og det bør da heller ikke stå på linjene for Junior. For ja, det er navnet på denne modellen. Alfa Romeo Centro Stile står bak designet.
Det bør heller ikke stå på kjøregleden, for Junior er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Denne her heter Alfa Romeo Junior Veloce 280, og tallet viser enkelt og greit til antall hestekrefter.
Dette er en elbil som tråkker rett inn det hete B-segmentet med en lengde på 4,17 meter, en bredde på 1,78 meter og en høyde på 1,5 meter. Made in Italy-designet er inspirert av en rekke Alfa-klassikere, som 8C, Giulietta SZ og Giulia TZ ‒ og har en 3+3 lyssignatur og en scudetto nydesignet for elbilen.
Målet er ifølge Alfa selv å skape liv, spenning og noe som fanger oppmerksomheten ved første øyekast, ja, som de fleste andre modellene fra bilmerket.
På innsiden har Alfa gått for litt mer eksklusive materialer og fokusert på rask tilgang til alle kontrollfunksjoner, og det er også et kompakt og sportslig ratt som skal passe til alle kjørestiler.
Det er også et instrumentpanel med en 10,25-tommers skjerm, og det historiske teleskop-designet er selvsagt også på plass.
Videre kan elbilen by på tre innstillinger av effekt, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced» for maksimal energieffektivitet, forklarer Alfa.
De har også utstyrt den med en limited slip differensial, en mekanisk låsing av differensialen som sørger for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring. Veloce klarer 0-100 k/t på 5,9 sekunder.
Det stilfulle italienske merket har også utstyrt Alfa Romeo Junior med ny generasjon motorer, og batteriet er på 54 kWh som åpner for en rekkevidde på 334 kilometer.
Les også:
- Rekordfå elbiler per hurtiglader
- Ny og sterkere Porsche 911 Carrera S
- Toyotas neste elbil med Europa-premiere