Tilbake i 2018 ble Volvo enig med Volvo om et banebrytende prosjekt. Nei, vi roter ikke. Det var nemlig et samarbeid mellom Volvo Cars og Volvo Trucks, to adskilte selskaper med samme navn og logo.
Stikkordet for prosjektet het Connected Safety, en skybasert tjeneste i regi av Volvo Cars, og her skulle de teste ut om kjøretøyene kunne varsle hverandre om trafikkfarer på veien i nærheten av kjøretøyene.
I likhet med prøveprosjektet i 2018 er dette en sikkerhetsteknologi hvor Volvo-biler kan varsle andre Volvo-biler om de befinner seg i nærheten av en trafikkulykke.
Den nye Accident Ahead Alert benytter sanntidsdata fra en trafikksentral og oppkoblet teknologi til å gi sjåfører de livsviktige ekstra sekundene til å kunne agere før de ankommer et ulykkessted, forklarer Volvo.
Med Accident Ahead Alert og Connected Safety baner Volvo nå vei for skybaserte sikkerhetsteknologi, og planen er at i tiden framover skal de også integrere trafikkdata som deles av andre partnere i det europeiske økosystemet Data for Road Safety.
Dette inkluderer nasjonale trafikkstyringssentre i andre land, inkludert Norge og andre bilmerker.
Volvo oppfordrer nå europeiske veimyndigheter om å dele anonyme trafikkulykkesdata, og oppfordrer i tillegg andre bilprodusenter til å tilby lignende teknologi. Volvo Cars har selv forpliktet seg til å dele sine oppkoblede sikkerhetsdata, og dermed kan dette integreres i sikkerhetsteknologi utviklet av andre aktører.
– Vi er glade for at Volvo Cars, som den første bilprodusenten, har begynt å bruke vår nye sanntids-datastrøm for trafikkhendelser, sier Stine Bendsen, avdelingsleder i danske Vejdirektoratet.
‒ Et raskt varsel om en ulykke foran gir sjåføren mer tid til å bremse ned og øke avstanden til bilen foran. Dette bidrar til å redusere risikoen for oppfølgingskollisjoner og beskytter menneskene som jobber med å rydde veien.
De som eier en Volvo kan selv velge om de vil bidra til trafikksikkerhet gjennom å dele bilens data, og dette kan aktiveres ved å velge alternativet «tilkoblet sikkerhet» i bilens midtdisplay.
Da vil i så fall bilen kunne varsle sjåføren om en ulykke foran ved å bruke varsellysvarselet i dashbordet, og om tilgjengelig også i head-up-displayet.
Kun essensiell informasjon vil bli delt med andre biler, og dataene anonymiseres for å sikre personvernet, understreker Volvo.
Les også: