Motorsyklistene våkner nå fra vinterdvalen, og da må både de og bilistene pusse rust slik at samhandlingen sitter som den skal. (Foto: NAF)

Nå kommer disse!

Det er vårstemning i store deler av landet, og det betyr også at de motoriserte tohjulingene våkner til liv.


Det er mye som er kalt vårens vakreste eventyr, men vi hva dette er for de som kjører motorsykler – selve vårslippet. 

Og vi er midt i den tiden, for i store deler av landet er det en sol som skinner fra en blå himmel og en gradestokk som viser doble røde grader. Det betyr også at bilistene må venne seg til at en ny gruppe trafikanter inntar veiene.  

-->
– Ta hensyn til hverandre og gi plass, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.  

Alle vet at motorsyklistene er rustne etter forrige sesong og må ta det pent i starten, men også bilistene må pusse rust. Svendsen sier at hver vår er en utfordring med bilister som ikke sjekker blindsonen og som bytter felt uten å gi tegn.  

– Oppfordringen er at man som bilist ser seg litt ekstra godt rundt før man kjører ut i krysset eller før man bytter felt på flerfeltsvei. Husk også på at om det er kø, er det mange motorsyklister som helt lovlig kjører mellom bilene. Gi dem plass og slipp dem frem, oppfordrer han. 

Motorsyklistene har selvsagt også et ansvar. 

– Nettopp fordi vi nå er tilbake etter en lang vinter, bør vi som kjører på to hjul ta ekstra hensyn og være forsiktige, sier Svendsen som selv er en aktiv motorsyklist.

– Det er uansett vi som motorsyklister som taper på å stå på vår rett. 

Det er ikke bare de motoriserte tohjulingene som lar seg lokke av vårstemningen, og antall syklister øker proporsjonalt med gradestokken.  

– Hold avstand til syklister når du skal kjøre forbi dem, sier Svendsen.

– Dragsuget fra bilen din kan føre til at de velter, samtidig som det er ubehagelig å bli forbikjørt med knappest mulig avstand.  

Men også her er det et todelt ansvar, og Svendsen sender denne oppfordringen til syklistene. 

– Ta hensyn til annen trafikk, og slipp bilister og andre frem. Når man sykler i gruppe må man tenke på at det er vanskelig for en bil å komme seg forbi. Glem ikke at du som syklist ikke er gående, men skal følge samme regler som øvrig trafikk. 

I fjor var det en positiv utvikling rundt antall trafikkdrepte, og med 90 omkomne var dette en nedgang på nærmere 20 prosent. Men.

På samme tid har ikke antall omkomne på motorsykler hatt noen nedgang, og 20 omkom på tohjulinger i fjor – akkurat like mange som i 2023. 

– Dette er en trend vi må snu, og der har vi alle et ansvar, sier Svendsen.

– For motorsyklister betyr det at man må kjøre fornuftig og med tilstrekkelig handlingsrom. Da skaffer man seg en buffer og man gir seg selv tid til å reagere på veifeller, grus i veien og annen trafikk. 

Over store deler av landet skal sola skinne om kapp med smilene gjennom helgen, og da er det greit å huske at veiene selv er langt fra en slik smilende tilstand. 

– Glem ikke at veiene etter en lang vinter er i dårligere stand enn hva de var i høst, sier Svendsen.

– Forvent hull, langsgående sprekker og grus i veibanen. Vær også oppmerksom i skyggepartier der det kan være glatt.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF Motor