Bugatti har nå åpnet for å konfigurere Tourbillon, noe som betyr at bilen nærmer seg. (Fotos: Bugatti)

Haalands nye superbil nærmer seg

Skal vi tro DN har Erling Braut Haaland sikret seg et av de 250 eksemplarene av Bugatti Tourbillon som skal settes sammen, og nå nærmer de første bilene seg.


Dagens Næringsliv kunne tidligere i uken slippe nyheten om at Haaland sammen med investoren Ole Ertvaag har gått til innkjøp av den nye superbilen fra Bugatti, og legger til at duoen også bestilte seg en AMG One i fjor.

Den pengesterke duoen er med andre ord svært interessert i de supreste av superbilene, i sterk konkurranse med mange av de andre svært rike rundt på kloden. Og 250 av disse venter altså spent på sin nye Tourbillon. 

-->
Dette er altså superbilen som skal ta opp arven etter Veyron og Chiron, og er ifølge Bugatti selv formet etter en arkitektur bygd for å låse opp nye nivåer av ytelse.

I motsetning til Veyron og Chiron er ikke Tourbillon utstyrt med den legendariske W16-motoren, for det franske merket har utviklet et nytt drivverk med en splitter ny V16 som når ville 9.000 r/min som et hjerte. Men det er ikke alt.

Rimac, dette merket som lager spinnville elbiler med 2.000 hestekrefter, er nemlig nå en del av Bugatti, så Tourbillon har blitt en hybrid. Resultatet er tre elmotorer, to foran og en bak, og ganske så sjuke 1.800 hestekrefter totalt. 1.000 hk fra V16-motoren og 800 fra elmotorene.

Elektrisk rekkevidde? Jo, ganske habile 60 kilometer.

Selv med alt dette veier faktisk Tourbillon mindre enn forgjengerne, og det blant annet takket være et nytt lettvekst chassis og et kompakt hybridsystem.

Bugatti tar altså adjø med den særs viktige W16-motoren med Tourbillon, og har nå åpnet konfiguratoren for de første kundene. Og der finnes det nå et helt nytt valg.

– Med hver nye æra av Bugatti søker vi å hedre arven vår samtidig som vi flytter grensene for hva som er mulig, sier administrerende direktør Hendrik Malinowski.

– Tourbillon representerer allerede en enestående blanding av naturlig aspirert kraft og elektrifisering – en hypersportsbil unnfanget for evigheten. Med Équipe Pur Sang-alternativet hever vi utseendet mot banen, slik at kundene kan feire den rene racingsjelen som har definert Bugatti i over et århundre.

Équipe betyr et lag og Pur Sang fullblod, så fullblodslaget her, og det skal altså vise til Bugattis historiske racingarv. 

Dette alternativet løfter Tourbillon gjennom en omfattende pakke som visuelt skal vise Tourbillons ytelser og kjøreegenskaper både på utsiden og innsiden. 

Om Haaland går for denne pakken får han blant annet et spesialbygd 8-rørs eksosanlegg og en spesialisert bakre diffusor, nye og enda mer aerodynamiske hjul og et interiør som følger opp Équipe Pur Sang-temaet med blant annet broderi på dashbordet og hodestøtter.

Mange vet at det å konfigurere en ny bil kan være litt av en oppgave, og noen av bilmerkene har en drøss med valg. Bugatti tar dette et steg videre, og dette er hva Haaland nå må gjøre. 

For Tourbillon-kundene begynner reisen enten på Château Saint Jean i Molsheim eller på Bugatti-butikker over hele verden. Der, veiledet av Bugattis ekspertteam, velger kundene fra en ekstraordinær palett av alternativer for å lage en hypersportsbil som reflekterer deres individuelle smak. 

De blir også oppmuntret til å gi bilen flest mulig personlige detaljer, for ja, her spiller prisen neppe noe rolle. 

– Konfigurasjonsopplevelsen er ulik alle andre i bilverdenen, sier Malinowski.

– Våre kunder er velkommen til å konfigurere bilene sine som en del av Bugatti-familien. Med veiledning fra våre designere og eksperter, hver med en dyp forståelse, ikke bare av Tourbillon, men også av prestasjonene som har formet vårt merke i 115 år, tar de beslutninger som vil definere deres Tourbillon-eierskap og for generasjonen deres.

Foruten fullblodstemaet er det også en drøss med valg Haaland må ta. Som å velge mellom 23 nye eksteriørfarger og 20 nye skinnalternativer, 10 nye Alcantara-valg og 7 nye teppefarger. 

Instrumentklyngen byr alene på flere konfigurasjoner, som komponenter laget av sveitsiske urmakere med de samme strenge standardene som verdens fineste ur. Og vi vet jo at fotballproffer liker klokker...

Ok, det skal kun lages 250 eksempler, og disse var sikkert solgt allerede før resten av verden hadde sett snurten av superbilen. Så hva med prisen?

Vel, ute i Europa starter den på 3,8 millioner euro, som i skrivende stund er 44 millioner kroner. 

Nå vet vi ikke hvor Haalands bil skal, men ender den opp i Norge så spretter summen opp i 55 millioner kroner. Og ja, det er før Haaland og Ertvaag har besøkt konfiguratoren. 

Les også:

Hva tenker du