Dagens Næringsliv kunne tidligere i uken slippe nyheten om at Haaland sammen med investoren Ole Ertvaag har gått til innkjøp av den nye superbilen fra Bugatti, og legger til at duoen også bestilte seg en AMG One i fjor.
Den pengesterke duoen er med andre ord svært interessert i de supreste av superbilene, i sterk konkurranse med mange av de andre svært rike rundt på kloden. Og 250 av disse venter altså spent på sin nye Tourbillon.
Selv med alt dette veier faktisk Tourbillon mindre enn forgjengerne, og det blant annet takket være et nytt lettvekst chassis og et kompakt hybridsystem.
Bugatti tar altså adjø med den særs viktige W16-motoren med Tourbillon, og har nå åpnet konfiguratoren for de første kundene. Og der finnes det nå et helt nytt valg.
Om Haaland går for denne pakken får han blant annet et spesialbygd 8-rørs eksosanlegg og en spesialisert bakre diffusor, nye og enda mer aerodynamiske hjul og et interiør som følger opp Équipe Pur Sang-temaet med blant annet broderi på dashbordet og hodestøtter.
– Konfigurasjonsopplevelsen er ulik alle andre i bilverdenen, sier Malinowski.
– Våre kunder er velkommen til å konfigurere bilene sine som en del av Bugatti-familien. Med veiledning fra våre designere og eksperter, hver med en dyp forståelse, ikke bare av Tourbillon, men også av prestasjonene som har formet vårt merke i 115 år, tar de beslutninger som vil definere deres Tourbillon-eierskap og for generasjonen deres.
Foruten fullblodstemaet er det også en drøss med valg Haaland må ta. Som å velge mellom 23 nye eksteriørfarger og 20 nye skinnalternativer, 10 nye Alcantara-valg og 7 nye teppefarger.
Instrumentklyngen byr alene på flere konfigurasjoner, som komponenter laget av sveitsiske urmakere med de samme strenge standardene som verdens fineste ur. Og vi vet jo at fotballproffer liker klokker...
Ok, det skal kun lages 250 eksempler, og disse var sikkert solgt allerede før resten av verden hadde sett snurten av superbilen. Så hva med prisen?
Vel, ute i Europa starter den på 3,8 millioner euro, som i skrivende stund er 44 millioner kroner.
Nå vet vi ikke hvor Haalands bil skal, men ender den opp i Norge så spretter summen opp i 55 millioner kroner. Og ja, det er før Haaland og Ertvaag har besøkt konfiguratoren.
Les også:
- Baner vei for at elbilen reduserer strømregningen
- Alle finalistene i kampen om årets bil er klare
- Nå har vi bikket 800.000 elbiler