En gang i tiden var det sykler som gjaldt i Kina, men
verdens mest folkerike nasjon har ambisjoner om å bli den største globale økonomien
‒ og da holder det ikke å selge en masse sykler. Så da vi tippet inn i et nytt årtusen var det ikke lenger
tohjulinger som gjaldt, men biler. En masse biler.
skjøt fart. Hvert eneste år steg bilsalget, og det varte til og med 2017. Men det heter seg at man kan bli offer for egen suksess. For mange millioner av biler hjalp ikke akkurat på smogen
som mange av megabyene i Kina sliter med, men løsningen var ganske enkel ‒ legge
til rette for mer miljøvennlig biler. Dette førte til at Kina ble det klart største markedet for
elbiler, men dyre incentiver tapper også statskassa. Dermed var løsningen å kutte ned på disse, men timingen var
ikke optimal. I 2018 begynte en herremann i USA å rasle med sine sabler,
og president Donald Trump gikk like godt til handelskrig mot Kina. Det fikk konsekvenser,
også for bilindustrien. Så i juli 2018 tok den enorme seiersmarsjen slutt for
bilsalget, og tilbakegangen satte i gang.
covid-19-viruset begynte å spre seg. I februar lå bilsalget helt brakk, og ting
så ikke bra ut. Men strenge tiltak førte til at Kina allerede i mars begynte
å nærme seg normalen igjen, og i mai kom endelig oppturen den kinesiske bilindustrien
har ventet på. Ifølge China Association of Automobile Manufacturers endte
salget av biler på 2,19 millioner i forrige måned, og for første gang siden
juni 2018 er det bokført en oppgang for den pressede sektoren. Det ble ifølge den kinesiske organisasjonen solgt 1,67
millioner nye personbiler og 520.000 nye nyttekjøretøy i mai, og totalt var
oppgangen på 14,5 prosent. Salget for personbiler økte med 7 prosent, mens nyttekjøretøyene
fikk en oppgang på hele 48 prosent. I tillegg til at myndighetene forsøker å stimulere
bilsalget, har også bilprodusentene selv tatt tak for å øke bilsalget med ulike
rabatter og billån med lave renter. Salget av miljøvennlig biler, elbiler, brenselcellebiler og hybrider
som går under samlebenevnelsen NEV, har vært sterk drevet av incentiver i Kina,
akkurat som elbilsalget har vært det i Norge.
gjøre med disse, spesielt etter at bilsalget startet nedturen i midten av 2018. Planen var dog at det skulle komme nye kutt i utgangen av
2020, men i april ble de disse utsatt med to år. Det hjelper foreløpig lite på NEV-salget,
som gikk ned -23,5 prosent til kun 82.000 biler. NEV-salget gikk ned -4 prosent
i 2019, og da ble det totalt solgt 1,2 slike biler. Ifølge Focus2Move er Nissan Sylphy bestselgeren etter årets fire første måneder, og har overtatt topplassen fra Volkswagen Lavida, den kinesiske folkebilen. Den første modellen som vi også kjenner er på 4. plass på
bestselgerlisten, og Toyota skuflet ut 115.418 kinesiske eksemplarer av Corolla
i årets fire første måneder. Les også:
- Ford skal lage elbiler på Volkswagen-plattformen
- Leveringene av ID. 3 starter i september
- Fra isbiter til klimasoner