Nå skal nord endelig få hurtigladere


Finnmark og Nord-Troms ble oversett da elbil-boomen slo over oss som en tsunami, men nå prøver Enova å bøte på dette med en ny hurtiglading-ordning.

Om man ser på statistikken over elbiler er det ganske så påfallende å se hvordan dette er en boom først og fremst for de mer folkerike byene.

Finnmark, vårt minst befolkede fylke, er også det med klart færrest elbiler ‒ også prosentvis.

Ved utgangen av 2018 var det kun 294 registrerte elbiler der, noe som knapt gir utslag på grafen. Kun ørsmå 0,72 prosent av bilparken var elbiler da vi gikk inn i 2019.

Oslo hadde på sin side registrert 38.279 elbiler, og disse utgjorde solide 12,11 prosent av bilparken. Altså et helt annet bilde.

Det er selvsagt flere ting som fører til en så ulik elbiltrend.

Kjørelengde, kø og kollektivfelt, bomstasjoner og parkering spiller alle inn, men det viktigste er å få på plass er en infrastruktur.

På det punktet er dessverre Nord-Troms og Finnmark oversett.

Det vil Enova nå gjøre noe med.

Etter å ha støttet 230 hurtigladere langs hovedfartsårene i Norge, og rundt 100 hurtigladere i kommuner med få eller ingen fra før, står Enova foran et nytt løft for norske elbilister.

– Transportsektoren står for en tredel av norske klimagassutslipp, og personbilene alene utgjør en tredel av dette igjen. På sikt må utslippsfrie kjøretøy bli det foretrukne valget for både bedrifter og privatpersoner, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Og en forutsetning for dette er ladeinfrastruktur.

– Skal det bli attraktivt for flere å skaffe seg elbil, trengs det et grunnleggende tilbud av hurtigladere flere steder. I store deler av Norge bygges det nå hurtigladere uten offentlig støtte, men i enkelte områder med lav elbilandel er det fortsatt behov for drahjelp.

Et slikt område er altså Nord-Troms og Finnmark, som blir den første i en ny støtterunde i regi av Enova.

Nå handler det om støtte til helhetlig utbygging av hurtigladere, men eksakt hvordan vet de fortsatt ikke.

– Vi ønsker å gjøre hurtiglading i Finnmark til et best mulig «business case» for markedsaktørene. Derfor går vi nå i dialog med dem om hvordan vi best utformer konkurransen, sier Nakstad.

De inviterer derfor aktørene til et dialogmøte i Kirkenes, hvor blant annet de tekniske kravene skal diskuteres.

Utfordringen med et slik område som Finnmark er størrelsen kombinert med folketetthet.

Fra Kirkenes til Alta er det for eksempel 454 kilometer om man holder seg på norske veier, nesten like langt som fra Oslo til Trondheim.

Totalt bor det rundt 75.000 personer i Finnmark, og til sammenligning bor det rundt 180.000 bare i Trondheim.

Disse to faktorene kombinert med et tøft klima gjør det vanskelig å gjøre elbillading lønnsomt lengst i nord, og så langt har ingen vært villige til å gå løs på oppgaven.

Enova sier at de vil støtte byggingen av hurtigladerne i Finnmark og Nord-Troms med inntil 100 prosent av investeringskostnadene, så forhåpentlig kan også være innbyggere lengst mot nord snart få ta del i elbilboomen ‒ kjent til nå som den store bytrenden.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

‒ Nå må vrakpanten økes

Det er mange flere trafikkfarlige biler i distriktene enn byene. (Alle foto: NAF)

Les mer om:

Elbiler Nyheter