Annonse
Hjem Elbiler Oi, en mobil hurtigladestasjon!

Oi, en mobil hurtigladestasjon!

Det finnes bærbare ladeplugger som lar deg fylle opp mobilen når du er ute på tur. Nå har Volkswagen laget en slik også for elbiler.

Med inntoget av elbiler kommer også etterspørselen av ladestasjoner, og en løsning kan være å lage gedigne varianter av disse ladepluggene ofte kalt kraftbanker. Altså en mobil ladestasjon for elbilene som kan parkeres for eksempel utenfor et borettslag eller hyttefelt.

Akkurat det har åpenbart Volkswagen tenkt, og har likegodt laget en også. Du kan riktignok ikke ta den med i lomma, men det er fullt mulig å flytte på den.

Den mobile ladestasjonen byr på 100 kW hastighet, og ladeprosessen skal i snitt kun bruke 17 minutter. Fire biler, to med DC og to med AC, kan lade på samme tid, og totalt er stasjonen på 360 kWh og kan lade opp 15 elbiler før den selv må lades.

Saken fortsetter under Annonsen

Volkswagen, som nå gjør seg klar for en skikkelig elbil-satsing med ID.-modellene, sier at denne kan plasseres hvor som helst, og dermed bidra til infrastrukturen rundt de elektriske bilene.

‒ Mobile ladestasjoner er et viktig steg fremover mot et effektivt nettverk av ladestasjoner, sier Thomas Schmall hos Volkswagen.

‒ De kan settes opp overalt hvor det trengs ‒ med eller uten en tilkobling til kraftforsyningen. Denne fleksibiliteten muliggjør en helt ny tilnærming for rask utvidelse av ladeinfrastrukturen. Byer kan for eksempel finne de mest hensiktsmessige stedene for et permanent ladestikk før de gjør store investeringer for å utvikle nettverket. I tillegg vil det være mulig å sette opp et stort antall ladestasjoner midlertidig ‒ nøyaktig når og hvor de er nødvendig.

Det er altså mulig å lade opp kraftbanken akkurat som ladepluggen for smarttelefonene kan, og Volkswagen har også tenkt miljø rundt dette.

‒ Våre mobile ladestasjoner gir en ytterligere viktig fordel, sier Mark Möller, leder for teknisk utvikling hos Volkswagen Group Components.

‒ Det er først når en elbil bruker en kraft som er bærekraftig generert at den kan kreve en CO2-nøytral mobilitet. Vår ladestasjon er den første som tilbyr muligheten til midlertidig lagring av bærekraftig generert strøm.

For ladestasjonen kan for eksempel fylles opp ved bruk av sol- eller vindenergi, som deretter brukes til å lade de elektriske kjøretøyene. En eventuell oppladning av stasjonen kan også gjøres via tidsstyring, og stasjonen kan dermed lades opp på tidspunkter hvor belastningen på kraftnettet er liten.

Teknisk sett er den mobile ladesøylen basert på batteripakken i Volkswagen-gruppens Modular Electric Toolkit (MEB), som også kommende elbiler fra Volkswagen-gruppen bygges på. Dette åpner for mer fleksible løsninger rundt stasjonene, samt gjenbruk av batterier. Det vil si at om et batteri i en elbil må byttes ut kan dette gjenbrukes i en mobil ladestasjon.

Norge er et av de landene som har kommet lengst med utbygningen av ladestrukturen, men også her er det et etterslep på hurtigladere. Elbilforeningen har tidligere uttalt at det trengs over 1.000 nye hurtigladere hvert år for å holde tritt med den stigende elbil-bestanden, og ladekøer blir et stadig mer vanlig syn.

Mobile kraftstasjoner kan være med på å dempe dette ladepresset som andre land etter hvert vil oppleve, og Volkswagen sier at de vil begynne å produsere sine mobile ladestasjoner i 2020.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker