Nå må kjøretøy uten skilt ha forsikring

EU-regler har nå ført til at biler, traktorer og andre motorkjøretøy uten skilt også må ha forsikring. Men gressklipperen slipper heldigvis unna.


Det er ikke alltid greit å få med seg alle lovendringene som trår i kraft, og en ganske viktig endring skjedde med Bilansvarsloven 1. januar.

For nå er hovedregelen at alle som har en uregistrert bil, traktor, ATV eller hvilket som helst annet motorkjøretøy, må ha ansvarsforsikring. Dette inkluderer også uregistrerte motorkjøretøy som bare blir brukt på lukket område.

– Vi tror dette kan ha gått mange hus forbi, og kontakter våre kunder som har uregistrerte kjøretøy som må forsikres etter nye regler. Dette gjelder til sammen rundt 6.000 kjøretøy bare for Gjensidige-kundene, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo.

Slike kjøretøy kunne tidligere oppbevares eller brukes uten forsikring, eller kun med brann og tyveri som forsikringsdekning.

Nå er altså Bilansvarsloven endret, både for å tilpasse seg rettspraksisen ved EU-domstolen og et punkt i EU’s Motorvognforsikringsdirektiv som sier at erstatningsansvar som kan oppstå ved bruk av motorvogn skal være forsikret.

Men det er ikke den eneste endringen.

Den øvre erstatningsgrensen får et drastisk hopp, fra tidligere 10 millioner opp til hele 100 millioner kroner.  

– I verste fall kan man uten forsikringen i orden bli sittende igjen med en meget stor regning. Du kan altså etter nye regler bli ansvarlig for å erstatte skader på ting inntil 100 millioner kroner, sier Eklo.

Når det gjelder personskader er det ingen begrensning på sum.

Eklo tror det er mange som ikke har fått med seg de nye reglene, som blant annet får følger for mange i landbruket, bygg og anleggsbransjen ‒ i tillegg til privatpersoner som benytter motorkjøretøy uten skilt.

– Det finnes unntak, som for eksempel kjøretøy som går under 10 km/t, og kjøretøy som «ikke er i bruk». Dette begrepet trenger imidlertid en presisering. Du kan likevel bli erstatningspliktig hvis for eksempel en bil som ikke er i daglig bruk triller av gårde og skader noe eller noen, forklarer Eklo.

Du trenger altså ikke å forsikre den gamle bilen som står og ruster bak låven, men vær da sikker på at den ikke kan skade noe eller noen. For det kan potensielt bli svindyrt.

– I utgangspunktet anbefaler vi derfor å forsikre alle uregistrerte motorkjøretøy, uansett om de er i bruk eller ikke. Ansvarsforsikringen koster noen hundrelapper i året, og det er for sent når skaden har skjedd, sier Eklo.

Han oppfordrer de som er usikre på om de trenger å forsikre kjøretøyet om å ta kontakt med sitt forsikringsselskap.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker