Vanvittige elektrisk Ford-satsing

Merket som brøytet vei for masseproduksjon av biler tilbake i 1908, skal nå sørge for at verden blir full av elektriske og selvkjørende biler. Det skal 250 milliarder kroner sørge for.


Tilbake i bilens vugge var det to store milepæler. Den første kom i 1886 da Karl Benz tok patent på automobilen, mens det andre gjennombruddet kom i 1908.

Til da var bilene gjennomgående upålitelige, sjeldne og dyre, en heller trist kombinasjon. Men like før Henry Ford hadde gått gjennom hele alfabetet, for han startet med Model A, kom løsningen.

Med Model T, den 20. bokstaven i alfabetet, var også rullebåndet på plass, og dermed var det mulig å slå hele tre fluer i et smekk. Han kunne produsere T-Forden mer nøyaktig, billigere og raskere, og dermed fikk bilen også sitt store gjennombrudd ‒ og hestene kunne endelig parkeres i stallen.

Det er nå 113 år siden, og nå er bilverden på vei til å ta det tredje store steget ‒ elektriske og selvkjørende biler.

Nå ligger ikke ansvaret lenger på kun en produsent, men alle de store bilmerkene i verden er med på dette skiftet. Det betyr at det er en eksplosjonsartet utvikling, og biler har aldri tidligere bli så raskt utdaterte som de gjør i dag. Kjøper du en ny bil i 2021, risikerer du at den allerede til neste år har «gårsdagens» teknologi. Ja, så fort går det nå.

Men vi må legge til at dagens mest moderne biler også kommer med trådløse oppdateringer, så disse blir i likhet med for eksempel mobiltelefonene automatiske oppdaterte.

De to store utviklingsområdene er elektriske drivverk og selvkjørende teknologi, og helst skal nye biler bestå av begge disse to tingene. Men det er også to svindyre områder når det kommer til utvikling. Bare spør Ford.

Bilganten ruller selv inn i framtiden med Mustang Mach-E, den første modellen som markerer overgangen til elektriske og selvkjørende biler. Men Ford vet selvsagt at de ikke kan basere seg på denne når nye modeller skal lages, så de må utvikle nye løsninger og teknologi.

Det akter de å gjøre ved å sette av formidable 29 milliarder dollar til elektriske og selvkjørende biler, hvor det aller meste skal gå til å utvikle elbiler. Den potten skal nemlig bestå av minst 22 milliarder dollar inn mot 2025, en tilnærmet dobling av det de tidligere hadde planlagt.

‒ Vi akselererer alle planene ‒ bryter begrensninger, øker batterikapasiteten, forbedrer kostnader og skal få flere elektriske kjøretøyer inn i produksjonsplanen, sa Ford-sjef Jim Farley under framleggelsen av resultatet for 4. kvartal.

Det regnskapet viste et nettotap på solide 24 milliarder kroner, men det var også ventet. Gjengen på Wall Street tok iallfall ikke nyheten altfor tungt, og sendte faktisk aksjekursen til Ford opp i timene etter.

Prognosene for 2021 er imidlertid positive, spesielt med tanke på nye modeller som Mustang Mach-E og en ny utgave av den store pickup-favoritten F-150.

‒ Folk reagerer på hva vi gjør i dag, og ikke en dag, mener Farley.

Men den tilnærmingen plasserer de altså minst 190 milliarder kroner i utviklingspotten til elbilene, og ytterligere 60 milliarder for å utvikle selvkjørende teknologi.

Det betyr totalt en kvart tusen milliard kroner til de to store feltene.

Tidligere har Ford sagt at de skal legge 11,5 milliarder dollar, 100 milliarder kroner med dagens valutakurs, i potten for å utvikle elektrifiserte biler for perioden til og med 2022. Dette inkluderer også hybrider.

I tillegg til å utvikle egne elbiler vil også Ford dra nytte av elbilmerket Rivian, som har laget en ganske så unik skateboard-plattform som kan spytte ut nær sagt alle typer biler.

Det amerikanske oppstarts-selskapet har to modeller på gang, SUV-modellen R1S og pickupen R1T, og lover elbiler med over 650 kilometers rekkevidde.

Så hva har det å si for Ford?

Jo, tungvekteren har investert over 4 milliarder kroner i det nye bilmerket, og planen er også at Ford skal utnytte den nye plattformen til å lage nye elbil-modeller.

Men det er litt fram i tid, og den første i den nye tidsalderen blir Mustang Mach-E som dessverre har blitt forsinket.

Den har nå meldt sin ankomst i begynnelsen mars, og da får forhåpentlig også nordmenn en smakebit av Fords framtid.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter