Nå krymper temperaturen ‒ og rekkevidden

Det er ikke bare kvikksølvet som er på tur nedover, for også elbilens rekkevidde faller i takt med temperaturen.


Det er slik at elbilens offisielle rekkevidde blir målt via WLTP-standarden, og denne foregår i en utetemperatur på 23 grader. Og siden elbilenes elektriske drivverk er mer effektivt i varm temperatur enn i kalde, betyr det at den reelle rekkevidden vil variere fra sommer til vinter her oppe i nord.

At dette faktisk skjer viser NAF’s elbiltester, som også inkluderer å teste den faktiske rekkevidden både vinter og sommer.

-->
Den aller ferskeste testen ble gjennomført tidligere i sommer, og det skjedde riktignok under varierende sommervær og langt under 23 grader. Tempen var faktisk mellom 7 og 15 grader, så langt unna WLTP-forhold.

Likevel var resultatene langt bedre enn under vintertesten.

Her er de seks elbilene som passerte 500 kilometer under sommertesten:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 596 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 568,5 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 545 kilometer
  • BMW i4 M50: 521,1 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 520,6 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 500,2 kilometer

Og så langt gikk de samme seks elbilene under vintertesten gjennomført på samme måte:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 513 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 503 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 451 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 429 kilometer
  • BMW i4 M50: 406 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 400 kilometer

Til slutt kan vi se på den offisielle WLTP-rekkevidden til de seks elbilene:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 645 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 591 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 528 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 507 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 517 kilometer
  • BMW i4 M50: 497 kilometer

Så ja, det er ganske så varierende rekkevidder til disse seks elbilene.

‒ Alle som fikk sin første elbil i sommer, vil merke at de må lade oftere når temperaturen faller, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Rådgiveren slår fast at kaldt vær er elbilens verste fiende, for mens elbilens faktiske rekkevidde kan tilsvare den sommer kommer fra WLTP-testen ‒ er vinterrekkevidden langt unna WLTP-tallene.

‒ Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opptil 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.

NAF-testene viser også at det ikke skal så veldig mange grader til før rekkevidden også begynner å droppe. Totalt viser testene de har gjennomført siden 2020 et rekkeviddetap mellom 4 og 32 prosent for de 82 elbilene som er testet.

‒ Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Sødal.

Automobilforbundet har etterlyst en standard rundt hvilken informasjon bilkjøperen får oppgitt når det kommer til nye elbiler. De mener at det bør sees på hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales, slik at de blir sammenliknbart mellom de ulike merkene.

Og det er litt bedring i sikte.

For tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.

‒ Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.

NAF har stilt følgende krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10-80 prosent

Her kan du sjekke ut resultatene fra NAF’s aller siste sommertest.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter