Se Bottas lufte F1-bilen i Milano

Monza-banen runder 100 år i år, og det har Valtteri Bottas feiret på en særs stilfull måte ‒ nemlig å lufte Formel 1-bilen rundt i Milanos gater. Se video.


Verdensmesterskapet i Formel 1 har vært her siden 1950, og det første året inkluderte sju løp på sju forskjellige baner. Fire av disse kjøres det fortsatt F1 på ‒ britiske Silverstone, Monaco, belgiske Spa-Francorchamps og italienske Monza.

Av denne kvartetten er det Monza-banen som ligger rundt 20 kilometer unna storbyen Milano som er den aller eldste, og da den ble bygd i 1922 var dette faktisk kun den tredje rene racerbanen i verden ‒ etter de amerikanske banene i Brooklands og Indianapolis.

Banen tok tre måneder å bygge, og hele 3.500 personer jobbet med prosjektet som var støttet av Milanos automobilklubb.

Banen var rundt 20 kilometer lang, og det aller første løpet ble arrangert i september 1922 og var selveste Italias Grand Prix. Løpet som var det femte Grand Prix-løpet i historien ble første gang arrangert i 1921 i Montichiari, men flyttet altså til Monza allerede året etter.

Hvor farlig slik motorsport var på den tiden viser en av tidenes verste racingulykker. I 1928 skulle Emilio Materassi i en Talbot kjøre forbi en konkurrent på en rettstrekning i over 200 km/t, mistet kontrollen og bilen hoppet over en sikkerhetsgrøft og traff en tribune med en voldsom kraft.

Godt over 20 tilskuere og føreren selv omkom i den tragiske ulykken.

Siden den gang har selvsagt Autodromo Nazionale di Monza som den offisielt heter gått gjennom sine oppgraderinger, men det er fortsatt en bane som i stor grad følger den som de 3.500 jobbet iherdig med å lage for 100 år siden.

Italias Grand Prix er selvsagt viktig for Ferrari, men det laget som virkelig er på hjemmebane under denne F1-runden er Alfa Romeo som hører hjemme i Milano.

Årets løp gikk dog ikke så veldig bra for laget som får motorene sine fra Ferrari, for det ble en 10. plass på kinesiske Zhou Guanyu og en 13. plass på Valtteri Bottas. Finnen var over en runde bak vinneren, nederlandske Max Verstappen hos Red Bull.

Nå var ikke årets Alfa-resultat noe overraskende, for vi må faktisk helt tilbake til 1950 for å finne forrige gang bilmerket vant Italias Grand Prix. Den gang var det legenden Juan Manuel Fangio fra Argentina som rattet en Alfa inn til seier under løpet, og det var hele fem Alfa-biler blant de sju beste.

Så Alfa deppet nok ikke altfor mye over 10. plassen sist helg, og Bottas feiret uansett 100 år på sin egen måte.

Ja, som bildet viser brukte Bottas like godt en F1-bil da han skulle sjekke ut en av de aller mest imponerende katedralene i verden, faktisk verdens største gotiske katedral. Ja, Trefoldighetskirken i Oslo som også er i gotisk stil er imponerende, men blir som en junior i forhold til det gigantiske mesterverket i Milano.

Hvor mye tid Bottas fikk til å studere bygget vet vi ikke, men han var uansett ikke der for å sjekke ut severdighetene. Han skulle feire Monza-banen ved å vise fram sin imponerende F1-bil.

Bottas kjørte innom en rekke kjente landemerker, som Piazza Duomo, Piazza San Babila, Porta Nuova, den majestetiske sentralstasjonen og CityLife-distriktet, og ikke minst besøkte han Portello ‒ plassen som huset Alfa Romeos aller første produksjonslokaler tilbake i 1910.

Så Alfa ble født i Milano for 112 år siden, og det var 10 år før den berømte Monza-banen dukket opp i 1922.

Og det må selvsagt Alfa Romeo markere på best mulig måte.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport