- Annonse -
HjemMotorsportSe Bottas lufte F1-bilen i Milano

Se Bottas lufte F1-bilen i Milano

Monza-banen runder 100 år i år, og det har Valtteri Bottas feiret på en særs stilfull måte ‒ nemlig å lufte Formel 1-bilen rundt i Milanos gater. Se video.

Verdensmesterskapet i Formel 1 har vært her siden 1950, og det første året inkluderte sju løp på sju forskjellige baner. Fire av disse kjøres det fortsatt F1 på ‒ britiske Silverstone, Monaco, belgiske Spa-Francorchamps og italienske Monza.

- Annonse -

Av denne kvartetten er det Monza-banen som ligger rundt 20 kilometer unna storbyen Milano som er den aller eldste, og da den ble bygd i 1922 var dette faktisk kun den tredje rene racerbanen i verden ‒ etter de amerikanske banene i Brooklands og Indianapolis.

Banen tok tre måneder å bygge, og hele 3.500 personer jobbet med prosjektet som var støttet av Milanos automobilklubb.

Banen var rundt 20 kilometer lang, og det aller første løpet ble arrangert i september 1922 og var selveste Italias Grand Prix. Løpet som var det femte Grand Prix-løpet i historien ble første gang arrangert i 1921 i Montichiari, men flyttet altså til Monza allerede året etter.

Hvor farlig slik motorsport var på den tiden viser en av tidenes verste racingulykker. I 1928 skulle Emilio Materassi i en Talbot kjøre forbi en konkurrent på en rettstrekning i over 200 km/t, mistet kontrollen og bilen hoppet over en sikkerhetsgrøft og traff en tribune med en voldsom kraft.

- Annonse -

Godt over 20 tilskuere og føreren selv omkom i den tragiske ulykken.

Siden den gang har selvsagt Autodromo Nazionale di Monza som den offisielt heter gått gjennom sine oppgraderinger, men det er fortsatt en bane som i stor grad følger den som de 3.500 jobbet iherdig med å lage for 100 år siden.

Italias Grand Prix er selvsagt viktig for Ferrari, men det laget som virkelig er på hjemmebane under denne F1-runden er Alfa Romeo som hører hjemme i Milano.

Årets løp gikk dog ikke så veldig bra for laget som får motorene sine fra Ferrari, for det ble en 10. plass på kinesiske Zhou Guanyu og en 13. plass på Valtteri Bottas. Finnen var over en runde bak vinneren, nederlandske Max Verstappen hos Red Bull.

- Annonse -

Nå var ikke årets Alfa-resultat noe overraskende, for vi må faktisk helt tilbake til 1950 for å finne forrige gang bilmerket vant Italias Grand Prix. Den gang var det legenden Juan Manuel Fangio fra Argentina som rattet en Alfa inn til seier under løpet, og det var hele fem Alfa-biler blant de sju beste.

Så Alfa deppet nok ikke altfor mye over 10. plassen sist helg, og Bottas feiret uansett 100 år på sin egen måte.

Ja, som bildet viser brukte Bottas like godt en F1-bil da han skulle sjekke ut en av de aller mest imponerende katedralene i verden, faktisk verdens største gotiske katedral. Ja, Trefoldighetskirken i Oslo som også er i gotisk stil er imponerende, men blir som en junior i forhold til det gigantiske mesterverket i Milano.

Hvor mye tid Bottas fikk til å studere bygget vet vi ikke, men han var uansett ikke der for å sjekke ut severdighetene. Han skulle feire Monza-banen ved å vise fram sin imponerende F1-bil.

Bottas kjørte innom en rekke kjente landemerker, som Piazza Duomo, Piazza San Babila, Porta Nuova, den majestetiske sentralstasjonen og CityLife-distriktet, og ikke minst besøkte han Portello ‒ plassen som huset Alfa Romeos aller første produksjonslokaler tilbake i 1910.

Så Alfa ble født i Milano for 112 år siden, og det var 10 år før den berømte Monza-banen dukket opp i 1922.

Og det må selvsagt Alfa Romeo markere på best mulig måte.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her