Paganis Utopia

Den tredje hyperbilen fra Pagani heter like godt Utopia, og det er kanskje ikke så rart.


Ingen vil hevde at Horacio Paganis bilmerke banker ut nye modeller i et heseblesende tempo, for her snakker vi om svært så eksklusive biler. Faktisk finnes det bare to modeller så langt.

Den første er C8-versjonen som i produksjonsutgave heter Zonda, og den andre er C9 bedre kjent som den ultraville Huayra. Så ja, det er det de har fått til på to tiår.

Men nå vokser familien med C10-utgaven, en bil som like godt er døpt Utopia. Utopi betyr noe i retning av det perfekte drømmesamfunnet, og nye Pagani Utopia er da også et bilde av den perfekte drømmebilen. Jepp, intet mindre.

Horacio har nemlig vært såpass smart at han har spurt kundene, noe som altså ikke bør være en altfor stor oppgave ettersom det er ganske få av dem, om hva de ønsker. Og har selvsagt fått svar.

Konklusjonen er at utopibilen bør by på enkelhet, letthet og kjøreglede, og dermed har Pagani laget en hyperbil etter en slik ønskeliste.

Pagani startet allerede med byggingene av den nye superbilen for seks år siden, for det tar tid å lage en drømmebil som både skal være lett, by på kjøreegenskaper fra øverste hylle og være sterk som en okse.

Det siste var kanskje det aller enkleste å få til, for som vanlig har Pagani sett over til Mercedes-AMG og bedt de lage kraftsenteret til hyperbilen.

Resultatet er en by som til og med er langt sterkere enn Formel 1-bilene signert Mercedes-AMG, for hjertet i Utopia er en gedigen V12-motor med biturbo som yter 864 bhk og et dreiemoment som har en topp på solide 1.100 Nm ved 5.900 r/min. Pagani surrer ikke med hybridsystemer, for det gir bare ifølge dem selv unødvendig vekt.

Når det gjelder girsystemet så har Utopia kanskje overraskende ikke en dobbelclutch girkasse. En slik er ifølge Pagani for tung og treg, så de har like godt kontaktet Xtrac, et selskap som lager girkasser for motorsporten, og de har kommet opp med en kompakt, lett og tverrmontert girkasse som også byr på et optimalisert tyngdepunkt.

Når det gjelder vekt går det selvsagt utelukkende i lette og sterke materialer, og selv med en svær V12-motor er matchvekten til Utopia latterlig lav ‒ 1.280 kilo.

Hvor ekstrem tilnærming Pagani har hatt viser et par ting. Rattet er for eksempel laget ut av en aluminiumsblokk, mens pedalene kommer fra en metallblokk. Ja, du skal få se resultatet, for denne bilen er like imponerende på innside som den er på utsiden. Vi kan garantere at du aldri har sett en girstang som i denne!

Men først må vi se litt på utsiden, for dette er et kunstverk av en hyperbil:

Som vi kan se av bildet byr Utopia på sakedører som jo i seg selv er ganske kult, men det er en rekke detaljer som gjør bilen spesiell.

For eksempel har de latt seg inspirere av noe så utopisk som Vespa-scootere fra 1950-tallet når det kommer til frontlykter, den har turbinfelger, 21 tommer foran og 22 tommer bak, som suger varmluft fra bremsene, mens sidespeilene nærmest henger i løse luften.

Bremseskivene fra Brembo er for øvrig på 410 mm foran og 390 mm bak, og dekkene fra Pirelli har dimensjonen 265/35 foran og 325/30 bak.

Bakenden er et kunstverk i seg selv. Her er det runde baklykter og fire eksosstusser, selvsagt i titan, plassert dønn i midten. Og titter man litt over disse kan man studere mesterverket fra Mercedes-AMG nesten som et kunstverk i en glassmonter. Her er det bare å stirre løs!

Som vanlig når det kommer til slike hyperbiler er det ikke snakk om en masseproduksjon, men Utopia skal faktisk lages i overrakende mange eksemplarer. Pagani opplyser at den første runden inkluderer 99 biler som er coupéutgaver øremerket entusiaster, så om det betyr at disse allerede er solgt vet vi ikke.

Men en ting vet vi, og det er at Pagani har kommet en ganske lang vei siden de startet opp i 1999 med 25 ansatte.

Nå, nesten 25 år senere, hever 180 personer lønn hos Pagani, og disse sørger for at merket kan levere ut rundt 50 biler i året.

Og for at kundene kan få sin drømmebil hentet rett ut fra Utopia, og slik ser den kommende superbilen fra Pagani ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter