- Annonse -
HjemElbilerPaganis Utopia

Paganis Utopia

Den tredje hyperbilen fra Pagani heter like godt Utopia, og det er kanskje ikke så rart.

Ingen vil hevde at Horacio Paganis bilmerke banker ut nye modeller i et heseblesende tempo, for her snakker vi om svært så eksklusive biler. Faktisk finnes det bare to modeller så langt.

- Annonse -

Den første er C8-versjonen som i produksjonsutgave heter Zonda, og den andre er C9 bedre kjent som den ultraville Huayra. Så ja, det er det de har fått til på to tiår.

Men nå vokser familien med C10-utgaven, en bil som like godt er døpt Utopia. Utopi betyr noe i retning av det perfekte drømmesamfunnet, og nye Pagani Utopia er da også et bilde av den perfekte drømmebilen. Jepp, intet mindre.

Horacio har nemlig vært såpass smart at han har spurt kundene, noe som altså ikke bør være en altfor stor oppgave ettersom det er ganske få av dem, om hva de ønsker. Og har selvsagt fått svar.

Konklusjonen er at utopibilen bør by på enkelhet, letthet og kjøreglede, og dermed har Pagani laget en hyperbil etter en slik ønskeliste.

- Annonse -

Pagani startet allerede med byggingene av den nye superbilen for seks år siden, for det tar tid å lage en drømmebil som både skal være lett, by på kjøreegenskaper fra øverste hylle og være sterk som en okse.

Det siste var kanskje det aller enkleste å få til, for som vanlig har Pagani sett over til Mercedes-AMG og bedt de lage kraftsenteret til hyperbilen.

Resultatet er en by som til og med er langt sterkere enn Formel 1-bilene signert Mercedes-AMG, for hjertet i Utopia er en gedigen V12-motor med biturbo som yter 864 bhk og et dreiemoment som har en topp på solide 1.100 Nm ved 5.900 r/min. Pagani surrer ikke med hybridsystemer, for det gir bare ifølge dem selv unødvendig vekt.

Når det gjelder girsystemet så har Utopia kanskje overraskende ikke en dobbelclutch girkasse. En slik er ifølge Pagani for tung og treg, så de har like godt kontaktet Xtrac, et selskap som lager girkasser for motorsporten, og de har kommet opp med en kompakt, lett og tverrmontert girkasse som også byr på et optimalisert tyngdepunkt.

- Annonse -

Når det gjelder vekt går det selvsagt utelukkende i lette og sterke materialer, og selv med en svær V12-motor er matchvekten til Utopia latterlig lav ‒ 1.280 kilo.

Hvor ekstrem tilnærming Pagani har hatt viser et par ting. Rattet er for eksempel laget ut av en aluminiumsblokk, mens pedalene kommer fra en metallblokk. Ja, du skal få se resultatet, for denne bilen er like imponerende på innside som den er på utsiden. Vi kan garantere at du aldri har sett en girstang som i denne!

Men først må vi se litt på utsiden, for dette er et kunstverk av en hyperbil:

Som vi kan se av bildet byr Utopia på sakedører som jo i seg selv er ganske kult, men det er en rekke detaljer som gjør bilen spesiell.

For eksempel har de latt seg inspirere av noe så utopisk som Vespa-scootere fra 1950-tallet når det kommer til frontlykter, den har turbinfelger, 21 tommer foran og 22 tommer bak, som suger varmluft fra bremsene, mens sidespeilene nærmest henger i løse luften.

Bremseskivene fra Brembo er for øvrig på 410 mm foran og 390 mm bak, og dekkene fra Pirelli har dimensjonen 265/35 foran og 325/30 bak.

Bakenden er et kunstverk i seg selv. Her er det runde baklykter og fire eksosstusser, selvsagt i titan, plassert dønn i midten. Og titter man litt over disse kan man studere mesterverket fra Mercedes-AMG nesten som et kunstverk i en glassmonter. Her er det bare å stirre løs!

Som vanlig når det kommer til slike hyperbiler er det ikke snakk om en masseproduksjon, men Utopia skal faktisk lages i overrakende mange eksemplarer. Pagani opplyser at den første runden inkluderer 99 biler som er coupéutgaver øremerket entusiaster, så om det betyr at disse allerede er solgt vet vi ikke.

Men en ting vet vi, og det er at Pagani har kommet en ganske lang vei siden de startet opp i 1999 med 25 ansatte.

Nå, nesten 25 år senere, hever 180 personer lønn hos Pagani, og disse sørger for at merket kan levere ut rundt 50 biler i året.

Og for at kundene kan få sin drømmebil hentet rett ut fra Utopia, og slik ser den kommende superbilen fra Pagani ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her