Nå inntar selvkjørende busser Oslos sentrum

«Mads» og «Oda» har vært forbehold strekningen Akershusstranda forbi festningen ut mot Oslofjorden, men nå inntar de små selvkjørende minibussene også Oslos sentrum.


I forbindelse med at Oslo var den europeiske miljøhovedstaden
i fjor ville hovedstaden også vise at de la til rett for framtidens kollektivtransport
i de hektiske sentrale byområdene. Der passer små og utslippsfri busser usedvanlig
godt.

Så flere aktører gikk sammen, bestilte små selvkjørende
busser fra danske Autonomous Mobility, og satte disse inn i oppdrag mellom Kontraskjæret
og Vippetangen ‒ to populære punkter langs kaikanten ‒ samt en linje på Nedre
Bekkelaget.

Det har vært en suksess, og Ruter melder at rundt 30.000 har
sittet på selvkjørende busser i Oslo.

Faktisk er resultatene fra disse prøveprosjektene så
oppløftende at Ruter nå løfter prosjektet til en ny og enda mer utfordrende
fase.

Nemlig inn i bygryta.

Den nye traséen går mellom Christiania Torv og Vippetangen
langs Kongens gate. Nærmere sentrum enn dette kommer man knapt.

‒ Vi har mye å lære om hvordan selvkjørende kjøretøy kan
fungere i samspill med eksisterende infrastruktur langs veiene i
hovedstadsregionen, sier Vibeke Harlem, leder for mobilitetstjenester i Ruter.

‒ For at selvkjørende kjøretøy skal bli en attraktiv
mobilitetsløsning i framtiden må vi prøve dem ut i ulike omgivelser med ulik
kompleksitet. Derfor oppretter vi nå en ny trasé gjennom flere lysregulerte veikryss
i Oslo sentrum, hvor hovedformålet er å tilegne oss erfaring med såkalt
V2X-teknologi. Dette går ut på at kjøretøy og veiinfrastruktur kommuniserer
direkte med hverandre og utveksler informasjon fortløpende, forklarer hun
videre.

De som har benyttet det unike tilbudet forbi festningen må
nå finne alternative metoder å forflytte seg på, for denne, linje 35, flyttes
altså noen hundre meter inn i selve Oslo-sentrum.

Etter en gradvis oppstart i løpet av de neste dagene er
planen at linjen skal betjenes av tre Navya-minibusser og være i drift i om lag
4 måneder.

Ruter, Vegvesenet og Bymiljøetaten er altså godt i gang med prosjektet
som skal utforske ny teknologi som kan forbedre transportnettverket i
hovedstadsområdet. Målet er å bevege samferdselssektoren i en mer bærekraftig
retning, men det krever tett samarbeid og deling av kunnskap på tvers av
sentrale aktører.

– God mobilitet handler om å komme trygt og effektivt fra A
til B. Selvkjørende kjøretøy blir sannsynligvis en viktig del av framtidens
mobilitetstjenester. Derfor ønsker Statens vegvesen å utforske og lære mer,
sammen med andre transportaktører. Vi bygger felles kunnskap om hvordan vi kan
utvikle attraktive og bærekraftige tjenester, slik at alle kommer trygt fram
også i framtiden, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med
oppstarten i Kongens gate.

Bymiljøetaten ser slike selvkjørende kjøretøy som en viktig
del av utviklingen.

– Det er viktig å utvikle ny og grønn mobilitet i Oslo.
Teknologien utvikler seg raskt og skaper nye muligheter for mer bærekraftige,
brukertilpassede og kostnadseffektive transportløsninger. Selvkjørende
kollektivtransport er et spennende pilotprosjekt som kan bidra til å skape et
enda bedre transporttilbud for innbyggerne i framtiden, sier etatsdirektør i
Bymiljøetaten, Gerd Robsahm Kjørven.

Vi har hørt om selvkjørende biler en del år allerede, men de
lar fortsatt vente på seg.

‒ Vi vet ikke når selvkjøringsteknologien får sitt store
gjennombrudd og selvkjørende biler for alvor begynner å rulles ut på norske
veier, men når den dagen kommer skal Oslo være forberedt, lover Arild Hermstad,
byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Det skal de små selvkjørende og utslippsfrie minibussene i
Oslos sentrum blant annet sørge for.

Bernt Reitan Jenssen (Ruter), Arild Hermstad (byråd for miljø og samferdsel), Gerd Robsahm Kjørven (Bymiljøetaten i Oslo kommune), Ing-Cristine Ericson.

Les også:

Les mer om:

Nyheter