Annonse
Hjem Nyheter Nå inntar selvkjørende busser Oslos sentrum

Nå inntar selvkjørende busser Oslos sentrum

«Mads» og «Oda» har vært forbehold strekningen Akershusstranda forbi festningen ut mot Oslofjorden, men nå inntar de små selvkjørende minibussene også Oslos sentrum.

I forbindelse med at Oslo var den europeiske miljøhovedstaden i fjor ville hovedstaden også vise at de la til rett for framtidens kollektivtransport i de hektiske sentrale byområdene. Der passer små og utslippsfri busser usedvanlig godt.

Så flere aktører gikk sammen, bestilte små selvkjørende busser fra danske Autonomous Mobility, og satte disse inn i oppdrag mellom Kontraskjæret og Vippetangen ‒ to populære punkter langs kaikanten ‒ samt en linje på Nedre Bekkelaget.

Det har vært en suksess, og Ruter melder at rundt 30.000 har sittet på selvkjørende busser i Oslo.

Faktisk er resultatene fra disse prøveprosjektene så oppløftende at Ruter nå løfter prosjektet til en ny og enda mer utfordrende fase.

Saken fortsetter under Annonsen

Nemlig inn i bygryta.

Den nye traséen går mellom Christiania Torv og Vippetangen langs Kongens gate. Nærmere sentrum enn dette kommer man knapt.

‒ Vi har mye å lære om hvordan selvkjørende kjøretøy kan fungere i samspill med eksisterende infrastruktur langs veiene i hovedstadsregionen, sier Vibeke Harlem, leder for mobilitetstjenester i Ruter.

‒ For at selvkjørende kjøretøy skal bli en attraktiv mobilitetsløsning i framtiden må vi prøve dem ut i ulike omgivelser med ulik kompleksitet. Derfor oppretter vi nå en ny trasé gjennom flere lysregulerte veikryss i Oslo sentrum, hvor hovedformålet er å tilegne oss erfaring med såkalt V2X-teknologi. Dette går ut på at kjøretøy og veiinfrastruktur kommuniserer direkte med hverandre og utveksler informasjon fortløpende, forklarer hun videre.

De som har benyttet det unike tilbudet forbi festningen må nå finne alternative metoder å forflytte seg på, for denne, linje 35, flyttes altså noen hundre meter inn i selve Oslo-sentrum.

Etter en gradvis oppstart i løpet av de neste dagene er planen at linjen skal betjenes av tre Navya-minibusser og være i drift i om lag 4 måneder.

Ruter, Vegvesenet og Bymiljøetaten er altså godt i gang med prosjektet som skal utforske ny teknologi som kan forbedre transportnettverket i hovedstadsområdet. Målet er å bevege samferdselssektoren i en mer bærekraftig retning, men det krever tett samarbeid og deling av kunnskap på tvers av sentrale aktører.

– God mobilitet handler om å komme trygt og effektivt fra A til B. Selvkjørende kjøretøy blir sannsynligvis en viktig del av framtidens mobilitetstjenester. Derfor ønsker Statens vegvesen å utforske og lære mer, sammen med andre transportaktører. Vi bygger felles kunnskap om hvordan vi kan utvikle attraktive og bærekraftige tjenester, slik at alle kommer trygt fram også i framtiden, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med oppstarten i Kongens gate.

Bymiljøetaten ser slike selvkjørende kjøretøy som en viktig del av utviklingen.

– Det er viktig å utvikle ny og grønn mobilitet i Oslo. Teknologien utvikler seg raskt og skaper nye muligheter for mer bærekraftige, brukertilpassede og kostnadseffektive transportløsninger. Selvkjørende kollektivtransport er et spennende pilotprosjekt som kan bidra til å skape et enda bedre transporttilbud for innbyggerne i framtiden, sier etatsdirektør i Bymiljøetaten, Gerd Robsahm Kjørven.

Vi har hørt om selvkjørende biler en del år allerede, men de lar fortsatt vente på seg.

‒ Vi vet ikke når selvkjøringsteknologien får sitt store gjennombrudd og selvkjørende biler for alvor begynner å rulles ut på norske veier, men når den dagen kommer skal Oslo være forberedt, lover Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Det skal de små selvkjørende og utslippsfrie minibussene i Oslos sentrum blant annet sørge for.

Bernt Reitan Jenssen (Ruter), Arild Hermstad (byråd for miljø og samferdsel), Gerd Robsahm Kjørven (Bymiljøetaten i Oslo kommune), Ing-Cristine Ericson.
Bernt Reitan Jenssen (Ruter), Arild Hermstad (byråd for miljø og samferdsel), Gerd Robsahm Kjørven (Bymiljøetaten i Oslo kommune), Ing-Cristine Ericson.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker