Allerede på midten av 2010-tallet var Jaguar Land Rover (JLR) godt i gang med å utvikle elektriske drivverk, noe som blant annet resulterte i en oppsiktsvekkende Jaguar E-type Zero signert den klassiske avdelingen til bilprodusenten.
Men langt mer interessant var et annet prosjekt, nemlig en helelektrisk søster til årets bil i 2017, SUV-modellen Jaguar F-Pace. Den helelektriske var kalt I-Pace, og elbilmodellen ble selv kåret til årets bil to år senere.
-->
Siden har det kommet stadig nye meldinger om at Jaguar Land Rover skal satse enda mer elektrisk, og nå slår de fast i en ny strategi kalt Reimagine at de skal bli karbonnøytrale allerede i 2039.
Det innebærer også en veldig elektrifisering av bilene, og for Jaguars del betyr det nye målet at de skal være et rent elbilmerke fra 2025. Men en ting er elbiler i byer og på landeveier, for der er det tross alt lademuligheter.
Da er det verre med biler som trives aller best i terrenget, slik som Land Rover ble laget for å være. Dette merket byr i dag på tre modeller, Range Rover, Discovery og Defender.
Men britene som er eid av indiske Tata har troen på at morgendagens elbiler også kan håndtere villmarken uten altfor mye rekkeviddeangst, og skal kjøre på med helelektriske Land Rover-versjoner også.
JLR sier at i løpet av de neste fem årene skal det komme seks rene elbilversjoner fra Land Rover, og at alle modellene fra både Jaguar og Land Rover skal være tilgjengelig som elbiler. Dette betyr at den første helelektriske Land Rover-modellen etter planen skal komme i 2024, altså om tre år.
Gruppen har to arkitekturer som skal sørge for dette, en kalt Modular Longitudinal Architecture (MLA) og en kalt Electric Modular Architecture (EMA). MLA støtter også elektrifiserte forbrenningsmotorer, og et eksempel på dette blir den kommende Range Rover som er ventet både som mildhybrid og ladehybrid.
EMA er som det fulle navnet sier mer spesialtilpasset elektriske drivverk, men kan også støtte avanserte hybridsystemer som for eksempel omvendte hybrider hvor forbrenningsmotoren lader batteriet.
På toppen av den store elbilsatsingen sier JLR at de også skal utvikle hydrogenbiler, som jo kanskje passer enda bedre for terrengbiler ettersom de byr på større rekkevidder uten å måtte fylle opp bilen med batterier.
Her er de allerede godt i gang, og den første prototypen er ventet på veiene i løpet av ett års tid.
I 2030 skal selvsagt alt nybilsalg for Jaguar være elbiler, mens JLR tror 60 prosent av alle de nye Land Roverne som blir solgt da er helelektriske.
Vi nevnte til å begynne med at JLR var tidlig på den elektriske ballen med E-Type Zero.
Men Land Rover var faktisk i gang med sin elektriske satsing da tidlige elbiler som Tesla Model S og BMW i3 kom, for allerede tidlig i 2013 viste de fram en helelektrisk Land Rover Defender.
Og flere hadde nok tenkt seg litt om før de hadde satt seg i en slik og startet på et stort villmarks-eventyr, for den elbilen hadde en elmotor med mindre enn 100 hk og en rekkevidde på rundt 80 kilometer.
Men den brøytet uansett vei for årets bil i verden i 2019, Jaguar I-Pace, og snart også for et dusin nye helelektriske modeller med det ikoniske Land Rover-merket på grillen.
Les også: