Mercedes rundet 50 millioner biler

Snakk om milepæl. Mercedes inkludert Smart har nå rundet 50 millioner globale biler, og som det hør og bør var det en svært så luksuriøs bil som gjorde at tyskerne nådde den grensen.


Det er noe som heter tyske nøyaktighet. Og da tallknuserne hos Mercedes oppdaget at de nærmet seg 50 millioner biler, la de en plan.

For det kanskje ikke helt riktig at merket skal bikke 50 millioner biler med for eksempel en Smart-bil, for stjernemerket er jo ganske så synonymt med luksus. Så de ryddet plass for en Maybach.

For selv om 50 millioner selvsagt er en stor milepæl for alle bilmerker, er det enda mer imponerende av et stort merke som tradisjonelt lager ganske så dyre biler.

‒ Derfor er jeg veldig stolt av dette helt spesielle produksjonsjubileet, sier Jörg Burzer, et styremedlem i Daimler.

‒ 50 millioner produserte biler er en viktig milepæl i selskapets historie, og en eksepsjonell prestasjon.

Enten tok de litt lett på regnestykket, eller så beregnet de med tysk grundighet. Uansett, bil nummer 50 millioner ble altså offisielt en fra den aller øverste hyllen ‒ Mercedes-Maybach S-klasse.

Dette er noe så oppsiktsvekkende som en luksusversjon av den ultimate luksusmodellen, Mercedes S-klasse.

Her snakker vi om en direktørbil som er 5,47 meter lang, 1,92 meter bred og 1,51 meter høy, og akselavstanden er på formidable 3,40 meter ‒ 18 cm mer enn langversjonen til den nye S-klasse.

Kort fortalt en den nye Mercedes-Maybach S en litt større og mer luksuriøs utgave enn topputgaven av den nye S-klassen, noe som betyr alle de som teknologiske hjelpemidlene og løsningene som den ferske S-klasse kan tilby er på plass ‒ pluss litt ekstra.

Bil nummer 50 millioner var den aller første serieproduksjonen av den nye Mercedes-Maybach S-klasse, og ble satt sammen på en fabrikk i Sindelfingen. Mer eksakt Factory 56 som åpnet i september i fjor, og som også lager den «vanlige» S-klassen og skal også sette sammen det kommende elektriske flaggskipet EQS.

Denne fabrikken er selvsagt hypermoderne, slik som mange av de andre fabrikkene til Mercedes verden over. Tyskerne har et nettverk av fabrikker, og som med bilene er det stikkord som fleksibel, digital, effektiv og bærekraftig som også gjelder for fabrikkene.

Det tyske merket skal nå gi enda mer gass rundt elbilene, og innen utgangen av 2022 skal det være på plass seks nye EQ-modeller som skal sørge for ytterligere millioner av produserte biler og et enda bedre miljø.

Her den som banet vei for den nye serien, EQC:

Når sekser-banden er på plass skal også alle egne Mercedes-fabrikker være karbonnøytrale, og selv Maybach må nå ta konsekvensen av nye tider.

Da Mercedes viste fram framtidens Maybach under en messe i Kina tilbake i 2018, var det en elbil. Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury var en ganske så snodig bil som ikke helt klarte å bestemme seg om den ville være en SUV, coupé eller sedan, men den viste uansett retningen.

De digre bensin- og dieselmotorene var nemlig erstattet av elektriske, og bilen med 750 hk kunne også skryte av en rekkevidde på rundt 500 kilometer og 350 kW lynlading. Vi må huske på at dette var nesten tre år siden, så slett ikke verst det.

Så skal vi tro at bil nummer 100 millioner blir en elektrisk Maybach, men kanskje ikke helt slik som visjonen i 2018 så ut som?

Slik:

Les også:

Les mer om:

Nyheter