Ioniq 5 med flyttbar midtkonsoll

Hyundai pirrer med en video av en flyttbar midtkonsoll, for nå er det bare dager til et nytt elbilmerke ser dagens lys. Og Norge får også en spesialversjon av Ioniq 5 i begrenset antall.


En av de nye elbilene som det er stor interesse rundt er helt klart Ioniq 5, som er sluttresultatet av det imponerende konseptet Hyundai 45 vist fram i 2019.

Bilens originale linjer finner vi hos et annet konsept, Pony Coupé Concept, vist fram på 1970-tallet. Denne banet vei for Hyundai Pony, merkets første masseproduserte bil som kom i 1975.

Pony var altså banebrytende, og nå skal også modellen kun kalt 5 vise vei for Ioniq.

Hyundai-gruppen akter nemlig å gjøre Ioniq-navnet synonymt med elbiler, og femmeren blir da også den aller første elbilen satt sammen på en ny plattform kalt E-GMP. Denne tar høyde for en flat batteristruktur, og åpner dermed opp for enda mer innvendig plassutnyttelse.

Det igjen fører til nye og ganske så oppsiktsvekkende løsninger på innsiden, som for eksempel en flyttbar midtkonsoll.

‒ Den lange akselavstanden gir en helt ny dimensjon av plass. Vi har med dette interiøret skapt et perfekt sted å koble av og lade opp, på en måte som et hjem når du ikke er hjemme, sier Hyundais sjefsdesigner SangYup Lee.

Den spesielle midtkonsollen flytter bokstavelig talt grensene for hva som er mulig, og i en Ioniq 5 er det faktisk mulig for føreren å gå inn i bilen på passasjersiden. Smart om bilen for eksempel står på en trang parkeringsplass.

Den nye midtkonsollen kalles «Universal Island», og har blitt et sentralt element i Ioniq 5’s funksjonelle interiør. Slik ser det ut når den flytter på seg:

Hyundai melder videre at forsetene kommer med full elektronisk justering, og kan legges bakover til en optimal hvileposisjon som gir en nærmest vektløs følelse. I kampen mot en optimal kupé har også Hyundai redusert tykkelsen på forsetene med 30 prosent, slik at det blir enda bedre plass i baksetet.

Bærekraft går også igjen på innsiden, og Hyundai forklarer mer enn gjerne noen av de smarte materialene de har brukt.

En Ioniq 5 har blant seter i økologisk prosessert skinn som er farget og behandlet med plantoljeekstrakt fra linfrø. Andre myke og nyskapende materialer går igjen i hele kupeen, og er laget av bærekraftige fibre som ull, sukkerrør og gjenvunnet materiale fra resirkulerte PET-flasker.

Brytere, rattdetaljer, dørpaneler og elementer i dashbordet er lakkert i økologisk polyuretanmaling bestående av olje fra raps og mais.

Hyundai har holdt det meste rundt Ioniq 5 ganske så hemmelig, for bilen har fortsatt ikke fått verdenspremiere. Det skjer 23. februar, og samme dag åpner også muligheten for å reservere bilen.

Og merket pirrer ikke bare med en flyttbar midtkonsoll, men også med en spesialversjon rettet mot noe få markeder. Denne lanseringsversjonen heter Ioniq 5 Project 45 og skal lages i 3.000 eksemplarer, og norske kunder blir en av de som får muligheten til å kjøpe denne.

Hyundai Norge melder at de blir først-til-mølla-prinsippet her.

Denne versjonen skal komme allerede til sommeren, og eventuelle kunder vil motta innhold som eksklusive videoer, bilder og andre oppdateringer, og kan sjekke hvordan det ligger an med akkurat deres bil fra produksjon til leveranse.

Disse får også en invitasjon til et eksklusivt Ioniq-arrangement lokalt til våren, og er det fortsatt strenge korona-restriksjoner vil dette skje digitalt.

Men det er ikke alt.

Hyundai Norge lokker også med 2-års gratis abonnement med reduserte ladepriser på Europas ledende lynladenettverk kalt Ionity.

Og det kan være smart, for Ioniq 5 kommer med 800 volts-teknologi som gjør at bilene fullt ut kan utnytte raske ladehastigheter. Her skal 10 til 80 prosent gå unna på kun 18 minutter, og under fem minutters lading skal gi 100 kilometer rekkevidde.

Det meste andre rundt Ioniq 5 er altså ganske hemmelig, men om en drøy uke skal altså Hyundai vise resultatet av konseptet 45 vist fram i 2019.

Det er nok mange spente på.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter