Snart er det slutt for Polestar 1

Volvo og eierne Geely opprettet Polestar som et rent elbilmerke, og nå tar svenskene også farvel med hybriden som var første modell ut.


Polestar var opprinnelig et racingteam og et selskap som sørget for litt mer sportsligere Volvo-utgaver, men da bilverden begynte å fokusere stadig mer på elektriske biler utover 2010-tallet så Volvo en ny mulighet.

Så i 2015 kjøpte Volvo og deres eiere Geely opp selskapet, og målet var et rent elbilmerke som var klar for den elbil-boomen de så for seg komme.

Men det nye merket gikk ikke rett over til elbiler, og som en slags test og prøvesmak på elektriske drivverk utviklet de en ny og selvsagt svært så sportslig ladbar hybrid.

Denne viste svenskene fram første gang i 2017, men det tok ytterligere to år før den var ferdig. For Polestar ville lage en mest mulig perfekt bil, og stresset ikke med å få den ut.

Resultatet var en ganske så unik hybrid-GT kalt Polestar 1, som kunne skryte av tre motorer og over 600 hestekrefter.

Under panseret plasserte Polestar en 2-liters turbomotor med 309 hk og et dreiemoment på 435 Nm. Mer enn godt nok for en «vanlig» GT, men ikke for Polestar.

De monterte like godt inn to elmotorer med 232 hk og 480 Nm, og en startgenerator med ytterligere 68 hk og 161 Nm.

Resultatet var en total systemeffekt på formidable 609 hk og 1.000 Nm, og 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Toppfarten var som vanlig på europeiske biler begrenset til 250 km/t, mens den elektriske toppfarten lød på 160 km/t.

Det er ganske så imponerende tall, men forbruket er enda mer imponerende ‒ 0,7 liter per 100 kilometer.

Grunnen til nettopp det er selvsagt hybridløsningen med et batteri på hele 34 kWh, noe som åpner for en WLTP-rekkevidde på 124 kilometer. Ladingen går også unna til å være en hybrid, for her er det DC-lading opp mot 50 kW.

Polestar 1 var aldri ment å bli en storselger, men skulle først og fremst vise hva Polestar hva i stand til ‒ og brøyte vei for det som skulle komme ‒ elbilene. Det ser vi på prisen, for denne hybriden starter på solide 1,66 million kroner.

Den er fortsatt tilgjengelig også i Norge, men de som skal sikre seg en Polestar 1 kan ikke vente altfor lenge. For Polestar melder nå at de faser ut den første modellen allerede i år, og de siste eksemplarene av modellen settes sammen i den kinesiske Chengdu-fabrikken mot slutten av året.

Det er altså den berømte siste dansen, og den neste du eventuelt kan by opp fra Polestar blir en elbil.

Den første i rekken av disse er allerede på plass, og Polestar 2 har allerede rukket å bli en suksess i Norge og var den 6. mest solgte modellen her hjemme i januar.

Neste ut blir Polestar 3, som ikke overraskende er en helelektrisk SUV-modell. Og deretter venter kanskje Precept, en annen modell som Polestar har bekreftet skal inn i serieproduksjon.

Denne gleder nok mange seg til, for slik ser konseptet av Percept som ble vist fram i fjor ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter