- Annonse -
HjemElbilerPrisen for Audi e-tron GT med 598 hk er klar

Prisen for Audi e-tron GT med 598 hk er klar

Endelig har dagen kommet. Drøyt tre år etter at Audi viste fram en helelektrisk GT-modell, lanseres elbilen som fokuserer på kraft og kjøreglede.

Audi e-tron har vært en overraskende stor suksess her i Norge, og bilen som starter på nærmere 600.000 kroner føk rett til topps på bestselgerlisten for 2020.

- Annonse -

Elbilen er selvsagt en «ekte» Audi, men her snakker vi om en familievennlig og luksuriøs SUV. Men Audi er også kjent for sine spreke og sportslige modeller, og da tenker vi spesielt på de berømte og mange RS-utgavene de har kommet med.

Og tyskerne har selvsagt ikke glemt denne arven i overgangen til elbiler, og faktisk fikk vi den første smakebiten på hva de hadde på gang i november 2018. Da viste de fram prototypen av e-tron GT, en slektning av Porsche Taycan.

Allerede året etter kom Porsches sportslige elbil på markedet, men vi har måtte vente på GT-medlemmet i e-tron-familien.

Men nå er ventetiden over, og Audi har endelig lansert sin sportslige og kjøreglade coupémodell.

- Annonse -

‒ Helt siden konseptbilen ble vist for første gang, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Audi e-tron GT som er satt sammen på den samme plattformen som Taycan er utviklet i nært samarbeid med Audi Sport, og skal produseres på samme fabrikk som Audis aller råeste serieproduserte bil ‒ Audi R8.

Sport-avdelingen har et litt annen fokus enn Audi generelt, og for denne gjengen er det aller viktigste ting som akselerasjonen, bremseegenskaper, ytelser og selvsagt kjøreegenskapene generelt. I sum betyr dette at e-tron GT får det beste fra to verdener.

‒ Bilen kombinerer det beste fra Audis satsing på emobilitet og Audi Sports rike motorsporthistorie. Det er en vaskeekte, elektrisk gran turismo for framtiden, og representerer alt Audi står for, slår Sinervo fast.  

- Annonse -

En gran turismo, altså GT, er en bil med sportslige egenskaper som er skapt for landeveiskjøring, og e-tron GT har iallfall de ytre målene som tyder på at man kan sluke de mange milene ganske så fort og komfortabelt.

Elbilen er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og kun 1,42 meter høy. Sammen med sine flytende linjer gjør dette elbilen til en ganske så aerodynamisk bil, og e-tron GT har en luftdrag-verdi på kun 0,24 Cw ‒ et tall helt oppe blant de beste i bilverden.

Men kanskje enda mer interessant er akselavstanden, som er på hele 2,90 meter. Det betyr at dette ikke er en tradisjonell GT med dårlig plass i baksetet, men en som også voksne bør kunne sitte ganske komfortabelt i der bak.

Helt bakerst er det et bagasjerom som rommer 405 liter, og ytterligere et foran på 81 liter.

‒ Selv om e-tron GT er en elektrisk gran turismo med ekstreme ytelser, er det likevel en praktisk bil som dekker de aller fleste behovene en aktiv familie har, med rommelig bagasjerom og ytterligere lagringsplass foran, god innvendig plass, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde. Det er det som gjør e-tron GT helt spesiell, den er nemlig alt det du vil at den skal være, sier Sinervo.

GT betyr altså også sportslige egenskaper, og Audi har tatt det seriøst.

Den sportslige elbilen kommer i to utgaver, e-tron GT quattro og RS e-tron GT.

Hos Audi e-tron GT quattro yter de to motorene henholdsvis 238 hk foran og 435 hk bak, og totalt gir dette en samlet effekt på 476 hk. Audi har også utviklet en boost-funksjon via launch-kontrollen som virker i 2,5 sekunder, og da spytter e-tron GT quattro ut 530 hk. Dreiemomentet er på 630 Nm.

Dette gjør at lillesøsteren klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder, mens toppfarten er på 245 km/t via et 2-trinns girsystem montert på den bakre motoren.

RS e-tron GT hever lista ytterligere selv om frontmotoren er den samme, for her snakker vi om hele 456 hk hos motoren bak. Totalt byr denne på en systemeffekt på 598 hk, noe som økes til 646 hk med boost-effekten. Her er dreiemomentet på formidable 830 Nm.

Storesøsteren klarer 0-100 km/t på lynraske 3,3 sekunder, og her er toppfarten satt til 250 km/t.

Audi har selvsagt også tenkt på kjøreegenskapene, hvor ting som Audi drive select, firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak sørger for å gjøre bilen både sportslig og komfortabel ‒ altså GT-verdens kjerneverdier.

En viktig del av elbiler generelt er selvsagt rekkevidde og ladefart, og e-tron GT er utstyrt med et batteri på 86 kWh som åpner for en rekkevidde på 488 kilometer ved blandet kjøring.

e-trons plattform åpner også for teknologi på 800 volt (400V normalt), noe som er viktig for ladefarten. Så de to elektriske GT-utgavene kan lades med en toppfart på hele 270 kW, noe som i teorien fyller den med 100 kilometer rekkevidde på kun fem minutter. Under ideelle forutsetninger, tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 prosent, melder Audi.

En ganske kul ting med e-tron GT er at navigasjonen også spiller også på lag.

Audi forklarer at denne baserer seg på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, og dermed skal systemet finne den beste ladestasjonen langs ruten. Om lag en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når den raskeste ruten velges som navigasjonskriterie for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.

Men det er et område helelektriske GT-modeller sliter med å innfri, nemlig lyden. For slike biler skal gjerne ha en litt grommere lyd, men elbiler er som kjent ganske så lydløse.

Audi har også tenkt på dette, og kommet opp med en lydkulisse som skal skille den fra den elektriske SUV-modellen. Her byr e-tron GT på forskjellige lydbilder alt ettersom hva som er valgt av moduser.

– Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, og det er bare å glede seg for kundene som allerede 18. februar kan besøke våre forhandlere og bestille drømmebilen, sier Sinervo.

Startprisen er 899.900 kroner, og inkludert i den prisen er ting som varmeseter foran og panorama glasstak. Audi feirer også med en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

Bilene lanseres til våren, og her er prisene for de fire utgavene Audi tilbyr:

  • Audi e-tron GT: 899.900,-
  • Audi e-tron GT Plus: 946.900,-
  • Audi e-tron GT Pro: 999.900,-   
  • Audi RS e-tron GT: 1.269.900,-

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her