Mustang Mach-E lader raskere enn det Ford først trodde

Vi er vant med at bilprodusentene overdriver både ladetid og rekkevidde på elbiler. Men at de ikke tar godt nok i tilhører sjeldenhetene.


Mange gleder seg nok til Ford endelig kan tilby elbilen Mustang
Mach-E, for denne haker av flere viktige bokser for elbil-kjøperne.

Det er en SUV, den kan fås med firehjulstrekk og det kommer
også en langdistanseversjon som snuser på rekkevidder opp mot 600 kilometer.

-->
Og når prisen også er konkurransedyktig, Mustang Mach-E starter
fra 422.000 kroner, ja, da bør mange være fornøyde.

Nå får de norske Ford-selgerne et nytt ess i ermet, nemlig
ladehastigheten.

Mange er nok skeptisk til elbiler ettersom de bruker ganske
så mye lengre tid på å lade enn det bensin- og dieselbiler bruker på å fylle
tanken, og for mange som også må ta til takke med gateparkering eller kjører
lange turer er nok dette et hinder.

Ladingen har åpenbart vært fokus da Ford utviklet Mustang Mach-E, for da de presenterte den kommende elbilen opplyste de at langdistanseversjonen med bakhjulstrekk kan lade 93 kilometer rekkevidde i løpet av 10 minutter.

Men dette var testet med datasimulering, og ikke fysiske
tester. Og de bommet ganske så kraftig, og denne gang med positivt fortegn.

For nye fysiske tester viser at den faktisk lader
betraktelig raskere enn dette.

I snitt viste disse at Mach-E oppnådde 26 kilometer mer i
rekkevidde, og dette er en forbedring på nesten 30 prosent. De nye tallene er
119 kilometer rekkevidde med 10 minutters lading.

– Vi er veldig glade for at Mustang Mach-E leverer enda
raskere lading enn det våre tidligere teoretiske tester har anslått, sier administrerende
direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Det betyr mer tid bak rattet og mindre tid på å lade. Det
vet vi våre flere tusen norske kunder som venter på bilen vil sette stor pris
på.

Den helelektriske Mustangen kommer altså i flere konfigurasjoner,
og Long Range-versjoner koblet med firehjulstrekk har nå en estimert rekkevidde
på 107 kilometer med 10 minutters lading via lynlade-nettverket Ionity.

Begge versjonene med den største batteripakken på 99 kWh skal
ifølge nye anslag lades fra 10- til 80 prosent på 45 minutter.

Ford estimerer at de versjonene med batteripakken på 75 kWh lader
opp 91 kilometer med 10 minutters lading for den bakhjulsdrevne varianten og 85
kilometer for versjonen med firehjulstrekk.

Begge disse kalt Standard Range har en anslått ladetid fra 10- til 80 prosent på 38 minutter.

Den kommende elbilen skulle opprinnelig kommet til høsten,
men korona-smitten har ført til stengte produksjonslokaler over hele verden. Så
det er litt uklart når Ford faktisk har klar Mustang Mach-E, men et stort
plaster på såret er altså at ladetiden har gått ned.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter