Annonse
Hjem Nyheter Norges nye bilkonge

Norges nye bilkonge

Kongelig Norsk Automobilklub har fått en ny leder.

Det er noe som heter «å hoppe etter Wirkola». Det gjør helt klart de som overtar presidentvervet i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

For denne store bilorganisasjonen har hatt et par skikkelige tungvektere som ledere, som forretningsmannen og arving av Frydenlunds Bryggeri Christian Langaard, og selveste Sam Eyde ‒ mannen bak Elkem og Norsk Hydro.

Så er da også KNA Norges eldste bilorganisasjon, stiftet tilbake i 1907 da det knapt fantes biler her i landet. Det var også KNA som sto bak stiftelsen av Norges Bilsportforbund i mellomkrigsårene, og er tuftet på et prinsipp om å jobbe for bilistene.

Da KNA ble stiftet var Eyde allerede en framsynt mann, og hadde allerede året før kjøpt sin første automobil ‒ selvsagt en Mercedes. Industrimannen var deretter med på å stifte KNA.

Saken fortsetter under Annonsen

Og denne unike delen av norsk bilhistorie er kanskje mer kjent i Thailand enn den er i Norge. Ja, vi vet det høres tvilsomt ut, men la oss forklare.

Da Thailand skulle bytte ut sedler i 2018 måtte de også velge nye motiver, og på baksiden av 100-lappen fant av alle ting et norsk bilde veien.

Thailands konge var nemlig på besøk hos Hydro i 1907, og resultatet ble en avtale om kjøp av kunstgjødsel. Dette møtet var altså på mange måter starten på Hydro-eventyret.

Det var også en fotograf med på møtet, og vedkommende knipset et bilde av de kongelige representantene sammen med Eyde ‒ i Eydes stolte Mercedes. Og dette motivet fant altså 111 år senere veien til 100-bath-seddelen i Thailand. Ja, litt av en historie.

Så presidentene i KNA har litt å leve opp til, og nå er det en ny mann som skal lede den ærverdige organisasjonen inn i en tid som preget av voldsomme endringer i bilbransjen.

Og personen som overtar etter Finn Eirik Eilertsen, som har ledet KNA siden 2014, er administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

‒ Geir A. Mo har erfaring og tyngde innen samferdselsfeltet, noe vi er sikre på at vil styrke KNA og gjøre oss bedre rustet til å kjempe bilfolkets sak, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker.

Mo har et lass med erfaring, og ikke bare fra lastebilene. Mange drar nok kjensel på navnet fra politikken, for han har 17 år bak seg som generalsekretær i Frp. Han avsluttet sin politiske karriere som stabssjef for partileder Siv Jensen, og har også vært styreleder i Trygg Trafikk og er styreleder i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

‒ Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven. KNA har siden 1907 vært en av landets mest sentrale aktører og pådrivere i norsk samferdsels- og trafikkpolitikk. Like lenge har organisasjonen hatt det overordnede ansvaret for all bilsport i Norge, sier Mo.

Han mener dette setter KNA i en unik og viktig posisjon.

‒ I en tid da 80 prosent av all persontransport skjer med bil, samtidig som hele bil- og transportindustrien er midt oppe i store endringer, er det mer behov for et synlig og tydelig KNA enn noen gang.

‒ KNA har alltid vært en positiv medspiller til innovasjon, og tar også aktiv del i politikkutformingen i dag med nye miljøkrav og elektrifiseringen av bilparken, så vel som å jobbe for å ivareta bileierens og bilistens interesser. Å bli spurt om å gjøre en innsats som tillitsvalgt i min bilorganisasjon var derfor noe jeg sa ja til med stor glede, sier Geir A. Mo.

KNA har 31.000 medlemmer, og har altså rukket å runde 113 år.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker