Model X og Taycan imponerte i krasjtest

Euro NCAP har kjørt et dusin nye biler gjennom testkverna, og ikke overraskende blir Tesla Model X belønnet med sterke 5 stjerner. Også Porsches elbil imponerte.


Tidligere i år testet Euro NCAP Tesla Model 3, og den knuste
alt og alle når det kommer til kategorien sikkerhetsassistenter.

Der satte den et helt nytt nivå med å score 94 prosent, mens
den nest beste modellen etter at Euro NCAP kom med nye tester i 2018 er Citroën
C5 Aircross med sikkerhetspakke som oppnådde 82 prosent.

Det var altså knock-out av Model 3, så det er absolutt ingen
overraskelse at også en nylig oppdatert Tesla Model X imponerer i denne kategorien.

SUV-modellen scoret samme 94 prosent i sikkerhetsassistenter,
og den fulgte også opp med et virkelig solid resultat i kategorien «voksen-beskyttelse».

Her oppnådde Model X 98 prosent, noe som er det samme som
Mazda 3 har oppnådd. Model 3 fikk 96 i denne.

Faktisk er det kun Mazda CX-30 som har et bedre resultat i «voksen-beskyttelse»,
og den var et hårstrå fra et perfekt resultat med 99 prosent da den ble testet
tidligere i år.

Model X klarte 81 prosent i «barne-beskyttelse» og 72 prosent i «myke trafikanter», og det var mer enn godt nok til å få 5 stjerner.

Dermed endte SUV-modellen Model X på den samme totalscoren som sedanen Model 3, så begge modellene er like trygge.

Altså svært trygge.

Her krasjes Tesla Model X:

Porsche Taycan

En annen spennende elbil som nå er testet er Porsche Taycan, også denne en bunnsolid sådan.

Taycan er en utfordrer til biler som Tesla Model S og Jaguar
I-Pace i elbilsegmentet, og den sportslige bilen henger iallfall ikke etter når
det kommer til sikkerhet.

Porsches kommende elbil innkasserte 5 stjerner, og oppnådde
jevnt over gode testresultater.

Porsche Taycan scoret følgende: 85 prosent i
«voksen-beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 70 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Porsche Taycan:

Skoda Octavia

Av de 12 bilene som nå er testet var det heldigvis flere enn kun de to elbilene som oppnådde 5 stjerner, og en av disse kommer fra Tsjekkia.

Skoda Octavia scoret faktisk hakket bedre enn konsernkusinen
Porsche Taycan, og er gjennomgående en meget solid bil.

Den scoret følgende på sin vei til 5 klare stjerner: 92 prosent
i «voksen-beskyttelse», 88 prosent i «barne-beskyttelse», 73 prosent i «myke
trafikanter» og 79 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Skoda Ocatavia:

Audi Q7

En annen konsernkjenning i Volkswagen-universet er Audi, som fikk testet den store SUV-modellen Q7.

Heller ikke her kom det noen negative overraskelser, og Q7 følger
i hjulsporene til Audi-modeller som e-tron, Q3 og A7 og dro inn 5 stjerner.

Audi Q7 scoret følgende: 92 prosent i «voksen-beskyttelse», 86
prosent i «barne-beskyttelse», 71 prosent i «myke trafikanter» og 72 prosent på
«sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Audi Q7:

Renault Captur

Franske Renault hadde også en 5-stjerners bil til test, nemlig
Captur.

Også den kom ut av kverna med jevnt over gode resultater, noe også Renault Clio gjorde da den ble testet tidligere i år.

Renault Captur scoret følgende: 96 prosent i
«voksen-beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 75 prosent i «myke
trafikanter» og 74 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Renault Captur:

Ford Kuga

Ford har hatt to modeller inne til test i 2019 før denne runden,
og både Focus og Explorer fikk 5 stjerner.

Kuga er også blant disse som er ganske så kollisjonssikre, og kan dermed slå følge med de to andre modellene i den ettertraktede klubben.

Ford Kuga scoret følgende: 92 prosent i
«voksen-beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 82 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Ford Kuga:

Ford Mondeo

Ford hadde også en annen modell inn til test, nemlig en oppgradert
Mondeo som blant annet har fått AEB som standard.

Dette resulterte i den fjerde Ford-modellen i år med 5 stjerner ‒ ikke verst!

Ford Mondeo scoret følgende: 96 prosent i
«voksen-beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 70 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Ford Mondeo:

Subaru Forester

Den siste modellen som fikk 5 stjerner med standardutstyr kommer
fra Japan, og Forester er faktisk den første modellen fra Subaru som testes
etter at Euro NCAP oppgraderte testene for knappe to år siden.

Og den innfridde altså med 5 stjerner, og er faktisk blant de mest sikre bilene som er testet.

Subaru Forester scoret følgende: 97 prosent i
«voksen-beskyttelse», 91 prosent i «barne-beskyttelse», 80 prosent i «myke
trafikanter» og 78 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Subaru Forester:

Peugeot 2008

Peugeot 2008 deler plattform med andre modeller i PSA-gruppen,
som den nye DS3 Crossback og Opel Corsa testet tidligere i år.

Og som DS3 kommer også 2008 med en «Safety Plus»-pakke som gjør den til en 5-stjernersbil, men som standard blir det kun 4 stjerner på 2008.

Standard Peugeot 2008 scoret følgende: 91 prosent i
«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 62 prosent i «myke
trafikanter» og 68 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Med Safety Plus ble scoren: 93 prosent i
«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 73 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Peugeot 2008:

Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

Verdens største bilprodusent klarte akkurat ikke 5 stjerner med Volkswagen Sharan og tvillingen Seat Alhambra.

Bilene har vært på plass i mange år nå, og Volkswagen har gjort
sitt til å oppdatere de slik at de faktisk har blitt sikrere.

Familiebilene får også pluss for at de har integrerte
barneseter, og er mer enn trygg nok til å frakte familien rundt i selv om
toppscoren akkurat glapp.

VW Sharan og Seat Alhambra scoret følgende: 89 prosent i
«voksen-beskyttelse», 78 prosent i «barne-beskyttelse», 59 prosent i «myke
trafikanter» og 62 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Sharan:

https://youtu.be/ruEdbeQTG5E

Og her Seat Alhambra:

Jeep Renegade

Den 12. og siste modellen som nå er testet av Euro NCAP er Jeep Renegade, og heller ikke denne gang klarte Jeep å innkassere 5 stjerner.

I fjor fikk Wrangler pinlige 1 stjerne, mens Cherokee
tidligere i år rettet opp inntrykket med 4 stjerner.

Renegade må nøye seg med 3 stjerner, etter å ha sviktet i to
av kategoriene.

Jeep Renegade scoret følgende: 82 prosent i
«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 55 prosent i «myke
trafikanter» og 58 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes Renegade:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter