Tidligere i år testet Euro NCAP Tesla Model 3, og den knuste
alt og alle når det kommer til kategorien sikkerhetsassistenter. Der satte den et helt nytt nivå med å score 94 prosent, mens
den nest beste modellen etter at Euro NCAP kom med nye tester i 2018 er Citroën
C5 Aircross med sikkerhetspakke som oppnådde 82 prosent.
overraskelse at også en nylig oppdatert Tesla Model X imponerer i denne kategorien. SUV-modellen scoret samme 94 prosent i sikkerhetsassistenter,
og den fulgte også opp med et virkelig solid resultat i kategorien «voksen-beskyttelse». Her oppnådde Model X 98 prosent, noe som er det samme som
Mazda 3 har oppnådd. Model 3 fikk 96 i denne. Faktisk er det kun Mazda CX-30 som har et bedre resultat i «voksen-beskyttelse»,
og den var et hårstrå fra et perfekt resultat med 99 prosent da den ble testet
tidligere i år. Model X klarte 81 prosent i «barne-beskyttelse» og 72 prosent i «myke trafikanter», og det var mer enn godt nok til å få 5 stjerner.


I-Pace i elbilsegmentet, og den sportslige bilen henger iallfall ikke etter når
det kommer til sikkerhet. Porsches kommende elbil innkasserte 5 stjerner, og oppnådde
jevnt over gode testresultater. Porsche Taycan scoret følgende: 85 prosent i
«voksen-beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 70 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Porsche Taycan: Skoda Octavia Av de 12 bilene som nå er testet var det heldigvis flere enn kun de to elbilene som oppnådde 5 stjerner, og en av disse kommer fra Tsjekkia.

Porsche Taycan, og er gjennomgående en meget solid bil. Den scoret følgende på sin vei til 5 klare stjerner: 92 prosent
i «voksen-beskyttelse», 88 prosent i «barne-beskyttelse», 73 prosent i «myke
trafikanter» og 79 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Skoda Ocatavia: Audi Q7 En annen konsernkjenning i Volkswagen-universet er Audi, som fikk testet den store SUV-modellen Q7.

i hjulsporene til Audi-modeller som e-tron, Q3 og A7 og dro inn 5 stjerner. Audi Q7 scoret følgende: 92 prosent i «voksen-beskyttelse», 86
prosent i «barne-beskyttelse», 71 prosent i «myke trafikanter» og 72 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Her krasjes Audi Q7: Renault Captur Franske Renault hadde også en 5-stjerners bil til test, nemlig
Captur.

«voksen-beskyttelse», 83 prosent i «barne-beskyttelse», 75 prosent i «myke
trafikanter» og 74 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Renault Captur: Ford Kuga Ford har hatt to modeller inne til test i 2019 før denne runden,
og både Focus og Explorer fikk 5 stjerner. Kuga er også blant disse som er ganske så kollisjonssikre, og kan dermed slå følge med de to andre modellene i den ettertraktede klubben.

«voksen-beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 82 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Ford Kuga: Ford Mondeo Ford hadde også en annen modell inn til test, nemlig en oppgradert
Mondeo som blant annet har fått AEB som standard.

«voksen-beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 70 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Ford Mondeo: Subaru Forester Den siste modellen som fikk 5 stjerner med standardutstyr kommer
fra Japan, og Forester er faktisk den første modellen fra Subaru som testes
etter at Euro NCAP oppgraderte testene for knappe to år siden.

«voksen-beskyttelse», 91 prosent i «barne-beskyttelse», 80 prosent i «myke
trafikanter» og 78 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Subaru Forester: Peugeot 2008 Peugeot 2008 deler plattform med andre modeller i PSA-gruppen,
som den nye DS3 Crossback og Opel Corsa testet tidligere i år.

«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 62 prosent i «myke
trafikanter» og 68 prosent på «sikkerhetsassistenter». Med Safety Plus ble scoren: 93 prosent i
«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 73 prosent i «myke
trafikanter» og 73 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Peugeot 2008: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra Verdens største bilprodusent klarte akkurat ikke 5 stjerner med Volkswagen Sharan og tvillingen Seat Alhambra. Bilene har vært på plass i mange år nå, og Volkswagen har gjort
sitt til å oppdatere de slik at de faktisk har blitt sikrere. Familiebilene får også pluss for at de har integrerte
barneseter, og er mer enn trygg nok til å frakte familien rundt i selv om
toppscoren akkurat glapp. VW Sharan og Seat Alhambra scoret følgende: 89 prosent i
«voksen-beskyttelse», 78 prosent i «barne-beskyttelse», 59 prosent i «myke
trafikanter» og 62 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Sharan:

tidligere i år rettet opp inntrykket med 4 stjerner. Renegade må nøye seg med 3 stjerner, etter å ha sviktet i to
av kategoriene. Jeep Renegade scoret følgende: 82 prosent i
«voksen-beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 55 prosent i «myke
trafikanter» og 58 prosent på «sikkerhetsassistenter». Her krasjes Renegade: Les også:
- Kan bli et historisk år i trafikken
- Selvsagt skal politiet i Dubai ha en Cybertruck
- Vi har testet Polestar 1