Vi har testet Polestar 1

I mine øyne er Polestar 1 en meget lekkert designet bil,og den er svært kjøreglad, men direkte praktisk skal jeg ikke påstå at den er.


Nå skal ikke jeg gå inn på hele historikken bakom bilmerket Polestar, men du kan jo sjekke ut denne saken fra et besøk på Polestar sitt hovedsenter i Gøteborg i februar.

Men kan kort nevne at Polestar 1 er virkeliggjøringen av
Volvo Concept Coupé, en prototype som skulle vise den nye designretningen Volvo
skulle ta. Volvo Concept Coupé skulle hente designelementer fra den lekre Volvo
P1800 og bringe dem inn i vår tid, så de som synes de ser noe P1800 i Polestar
1 gjør helt rett i det.

I tillegg til et lekkert design er det viktig at en bil fra
Polestar har gode ytelser, altså at den er sportslig, har god reaksjon i
motoren og god handling under kjøring.

Videoklippet er noe omfattende, men det er sånt som kan skje
når man blir litt småforelska. Der får du naturlig nok se bilen, justering av
Öhlins demperne – for denne bilen har aktive dempere som kan justeres. Den
aktive spoileren nevnes det litt om, samt fordeler/ulemper og hvordan den
oppleves. Verdt en titt.

En Polestar 1 har 609 hk og 1.000 Nm, noe som i seg selv er
en opplevelse å få leke med på svingete veier i området rundt Firenze.

Når man kommer til en sving er det akkurat som om Polestar 1
blir liten og lett og leken, og bare vil hjelpe deg rundt svingen. Bilen
oppleves lettbent, og man får følelsen av at den elsker svinger!

Det er teknologi bak den følelsen man får i sving, ulik hastighet på hjul som har innersving og yttersving, som gir den lekne og svært avhengighetsskapende følelsen man får som sjåfør.

Gi meg mer svingete vei! Gjett hvem som gleder seg til å kjøre mer Polestar 1 i Norge?

Bilen har et unikt design, heftige ytelser og lages i et
begrenset antall. Jeg lukter en fremtidig klassiker.

Også fordi dette er en ladbar hybrid med 124/112 kilometer elektrisk
rekkevidde. På nettsiden står det 124 km, mens produktekspert Sofia Björneson nevnte
112 km. Uansett er det langt.

Det fine med elmotoren er at den er kraftig og trivelig å
kjøre med, for du kjører 99 prosent elektrisk med den her, med unntak av når du
må kjapt opp i motorveihastighet.

Men når du cruiser i 130 km/t på motorveien så skjer det
elektrisk det også.

Bensinmotoren som man bare av og til får hilse på, er en
firesylindret 2-liters bensinmotor som er frisket såpass opp at den alene
leverer over 300 hk.

Når du skal inn i bilen har du en gedigen førerdør som gir
deg lett tilgang til bilens 4 seter.

De som skal sitte bak i de 2 baksetene bør være 145 cm eller
lavere, eventuelt sitte i barneseter, for det er 2 x ISOFIX der bak. Baksetene
er der vel så mye for det estetiske som for at folk skal sitte mye der.

Det store vinduet i døra gjør at du ikke har noen stolper i
veien om du skal sjekke litt i blindsona før du tar inn på en vei.

Mistenker det ikke er fullt så praktisk i parkeringshus.

Sidespeilene er laget uten speilhus, noe som gir mindre
volum og lavere luftmotstand og vindstøy.

Når du kjører rundt på 295/30/R21 102W dekk så må du nesten
regne med noe dekkstøy, men på ok asfalt var det ikke rare greiene man hørte
fra dekkene.

Litt spent på hvordan det oppleves på kjip norsk asfalt.

Mesteparten av satsingen fra Polestar på Polestar 1 handler
om «driving dynamics», noe man ser på «mangelen» av nyproduserte deler inne i
bilen. Seter, ratt, skjermer, knapper, svært mye rett og slett bør man kjenne
igjen fra en Volvo S90 for eksempel. Orrefors girspaken kjenner man igjen fra
siste XC90 T8.

Anlegget fra B&W kan se ganske likt ut som i Volvo, men
her har de gjort noe, for det låter bare helt absurd bra i Polestar 1.

Infotainmentskjerm og ryggekamera er det ikke gjort noe med
i forhold til hvordan det ser ut og virker i en Volvo S90.

Du har noen kjøremoduser i Polestar 1 som du velger med
rulleknappen bakom startvrideren.

AWD gir deg naturlig nok kontinuerlig firehjulstrekk.

Pure gir deg kjøring på elektrisitet.

Hybrid gir deg også i all hovedsak kjøring på elektrisitet,
men trykker du hardt på gasspedalen vil bensinmotoren bidra ved sterk
akselerasjon.

Individual – her kan du selv sette opp de innstillinger du
ønsker at bilen skal kjøre etter.

Power – her er både elmotoren og bensinmotoren klare for å
gi deg max power i din aktive kjøring, altså 609 hk og 1.000 Nm tilgjengelig.

Instrumentene ser også ut som i en Volvo S90, og det oransje
motorsymbolet som noen sikkert legger merke til var en programvareoppdatering
de ventet på, fordi motoren lette etter en kabel som ikke skulle være i
motoren.

Om man liker lyst eller mørkt interiør er jo en smakssak,
men min personlige favoritt var nok de lyse setene.

Når man har en bil man bare vil kjøre mer er det positivt
med gode seter.

Prisen på Polestar 1 er på 1.665.000 kroner komplett
utstyrt, for denne får du kun komplett utstyrt.

Det eneste jeg har funnet som du kan få som ekstrautstyr er
Matt lakk til 50.000 kroner.

Vinterhjul er ikke nevnt, så mulig det også er ekstra.

Dersom du har en liste med biler som kan gå godt over 100 km
elektrisk, og har 609 hk og 1.000 Nm som koster under 1.700.000 så kan du sende
den lista på en e-post til meg. På forhånd takk for hjelpen! Mistenker de
listene der er korte.

Bagasjerommet er meget lite, her er ytelse og elektrisk
rekkevidde prioritert framfor plass og praktiske løsninger. 125 liter skal det
være plass til baki her, og det blir nok noen som lager spesialtilpassede bager
til dette bagasjerommet.

Bilen kan lades med CCS-plugg, altså hurtiglades om du
legger pausen din til en plass med noe slikt.

Hvorfor skal du komme til verkstedet dersom verkstedet kan
komme til deg?

Godt spørsmål egentlig, og Polestar ser litt på nettopp
slike eierfordeler, at noen henter bilen din mens du er på jobb, sender deg en
sms så du kan overføre nøkkelen til deres mobil, for mobil kan være nøkkel. Så
kommer de tilbake med ren bil med ferdig utført service før du er ferdig på
jobb.

Folkene de har jaktet på – som skal jobbe der, er de som så
ofte har tenkt – «åh, men hadde det ikke vært kult å gjøre sånn eller slik» –
men som hos Volvo da kanskje fikk beskjed om at da blir ikke bilen inkluderende
nok for «alle».

Hos Volvo ville aldri denne bilen sett dagens lys, fordi
baksetet ikke er for voksne, bakseteplassen er ikke stor nok, og denne prisen
ekskluderer for mange fra å kjøpe bilen.

Hos Polestar derimot kan denne bilen være et rått og heftig
eksempel på hva man kan få til om man vil og kan.

En innstegslist i karbonfiber, som forteller om at karosseriet er laget av karbonfiber. Ikke fordi det er billigst, eller enklest, men fordi det gir mer designfrihet og et lettere karosseri til denne Grand Toureren i Coupé innpakning med ville og heftige ytelser.

Når jeg kjørte Polestar 1 ville jeg bare kjøre mer. Dersom
Polestar 2 klarer å levere et snev av denne kjøregleden, mistenker jeg det kan
bli en av de mest kjøreglade elbilene som kommer på markedet i 2020. Men før
det skjer gleder jeg meg bare til neste gang jeg får muligheten til å kjøre
litt mer Polestar 1.

De som har bestilt bilen vil få den fra februar/mars og
utover i 2020.

Polestar har åpnet et «Space» som de kaller det i Oslo, et
slags galleri der man kan se bilen og spørre mer om bilen.

Noe lignende skal også dukke opp i Bergen, Stavanger og
Trondheim etterhvert.

Vil du kjøpe Polestar så skjer det på nett.

Takk for denne gang, Polestar!

Disclaimer:

Vi som fikk være med på den Europeiske presselanseringen i Firenze var gjester av Polestar.

Les flere saker om Polestar

Elektrisk hengerfeste til Polestar 2

Polestars elbil et skritt nærmere produksjon

Les flere biltester hos nybiltester.no

Les mer om:

Nyheter