Mercedes inn i diger batteri-produsent

Stellantis og Mercedes finner hverandre i satsingen på elbiler, og sammen skal de sørge for at grønne batterier produseres i Europa.


Med elbil-boomen er det helt slutt på den gamle rivaliseringen. Den hvor bilmerkene voktet sine hemmeligheter som om det var gullet i Fort Knox. Et stjerneeksempel på dette er Volkswagen-gruppen (VAG).

De har som kjent en veldig lovende elbil-plattform kalt MEB, og denne står allerede bak flere elektriske modeller ‒ Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.3 og ID.4.

-->
Man skulle neste tro at den tyske gruppen skulle utnytte MEB til å få et overtak på de andre, for de har nok av merker å ta av. Men den gang ei.

VAG lar mer enn gjerne også utenforstående bruke plattformen, noe Ford allerede har sagt at de skal gjøre. Så det kommer altså (minst) en elbilmodell fra Ford signert MEB-plattformen.

Grunnen er tredelt. For det første er det sjukt dyrt å utvikle nye teknologier og produkter, for det andre skal bilene lages med minst mulig utslipp, og for det tredje gjelder det å få et overtak ‒ også ved å utnytte andres løsninger.

Sammen er vi altså sterkere, og det tar Stellantis og Daimler nå konsekvensen av.

Stellantis er den nye gruppen som ble dannet etter at franske PSA og amerikansk-italienske FCA slo seg sammen, og den nye gruppen står bak hele 14 merker ‒ inkludert Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, DS, Fiat, Opel og Peugeot.

Alle merkene skal elektrifiseres, og da trenger man batterier ‒ mange batterier.

Så sammen med oljeselskapet TotalEnergies (kjent som Total) etablerte Stellantis i 2020 et batteriselskap kalt Automotive Cells Company (ACC), og her var planen gigafabrikker som produserte batterier til én million elbiler innen utgangen av inneværende tiår. Planen lød på to fabrikker som hver kunne produsere mellom 24 og 32 GWh.

EU og franske myndigheter var blant de som jublet, for dette betyr både flere jobber og grønnere batterier ettersom man slipper å bestille disse fra for eksempel Asia. Så de bladde opp milliarder av kroner i støtte.

Daimler var åpenbart også imponert over planene til ACC, for nå har Mercedes-Benz blitt den tredje eieren i ACC. Hver av de tre eier 33,3 prosent, så her skal ingen få noen ekstra fordeler.

Det gjør også sitt til at ambisjonene vokser voldsomt.

Nå er nemlig planen at ACC skal produseres vanvittige 120 GWh innen 2030, rundt det dobbelte av den opprinnelige kapasiteten.

For å klare det trengs det store investeringer, og summene som legges på bordet når bilprodusentene planlegger for elbiler er til å bli ør av. Det gjelder også ACC, hvor den oppdaterte planen sier at det er behov for sju milliarder euro, som vil bli støttet av subsidier og finansiert av egenkapital og gjeld.

I likhet med Stellantis har også Mercedes store elbil-planer, og her blir ACC en viktig brikke.

‒ Mercedes-Benz følger en veldig ambisiøs transformasjonsplan, og denne investeringen markerer en strategisk milepæl på veien mot CO2-nøytralitet, sier Ola Källenius, administrerende direktør i Daimler og Mercedes-Benz.

‒ Sammen med ACC vil vi utvikle og effektivt produsere battericeller og moduler i Europa ‒ skreddersydd for de spesifikke Mercedes-Benz-kravene.

Mercedes-AMG EQS 53 har et batteri på solide 107,8 kWh.

Det nye partnerskapet gjør at det tyske stjernemerket ikke lenger trenger å bekymre seg så mye over batteri-tilgangen, og ACC hjelper de også til med å henge med i utviklingen.

For alle tre partnere må selvsagt bidra, men det inkluderer ikke selve Total. De har nemlig et datterselskap med et veldig passende navn for oss nordmenn med tanke på elbiler. Selskapet heter nemlig Saft, og saften for elbilene kommer som kjent fra batteriene.

Saft har utviklet batterier i over 100 år, så dette selskapet blir viktig for ACC.

‒ Dette samarbeidet sikrer oss batterier, drar nytte av stordriftsfordeler og gir våre kunder overlegen batteriteknologi. På toppen av det kan vi bidra til å sikre at Europa forblir i hjertet av bilindustrien ‒ selv i en elektrisk epoke, sier Källenius.

I dag skuler altså ikke bilprodusentene lenger på hverandre, men vil heller sammen lede industrien inn i en mer bærekraftig alder. Stellantis-sjef Carlos Tavares ønsker Mercedes velkommen på laget.

‒ Stellantis’ elektrifiseringsstrategi går for fullt, og dagens kunngjøring er det neste trinnet i vår plan om å vise vei, hvor alle 14 merkene har forpliktet seg til å være best i sine klasser når det kommer til elektrifiserte løsninger som oppfyller kravene til kunder.

‒ Dette konsortiet utnytter vår delte tekniske ekspertise og produksjonssynergier, og fortsetter å sikre at Stellantis leder måten verden beveger seg på den mest effektive, rimelige og bærekraftige måten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter