Lotus avslører ytelsene til Emira

Det britiske sportsbilmerket ville ikke si hvor mye krefter det bor i Emira da de presenterte modellen i sommer, men det gjør de nå.


Lotus, eid av Geely-gruppen hvor også Volvo og Polestar befinner seg, skal bli et helelektrisk merke.

Denne satsingen begynte for fullt i fjor med prosjektet LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture), og de har nå kommet så langt at de kan vise fram den nye elbil-strukturen som skal føde en rekke nye elektriske sportsbiler.

I tillegg til å ta høyde for et elektrisk drivverk og de fordelene dette har, har Lotus også hatt et voldsomt fokus på vekt ‒ bakdelen med elbiler.

Faktisk har de jobbet så hardt med dette at vekten bak er redusert med 37 prosent i forhold til Lotus Emira V6. Det er imponerende, for dette er altså den aller nyeste modellen til britene. Og en ganske så lett en.

Emira er modellen som skal overta for de tre tidligere E’ene, Elise, Exige og Evora, og bilen som er 4,41 meter lang veier kun 1.405 kilo. Her er det altså kjøreglede som står i sentrum, og Emira bør bli en ganske så morsom bil.

For Lotus har tidligere avslørt at den er mulig å få med to forskjellige motorer, en 2-liters V6 signert Mercedes-AMG og den «vanlige» 3.5-liters V6-motoren som også Exige og Evora er utstyrt med.

De har også avslørt at 0-100 km/t skal gå unna på under 4,5 sekunder, og toppfarten skal nærme seg 290 km/t. De har også sagt at det er mulig å få den med en 6-trinns manuell kasse eller en 6-trinns automatkasse med spakegir.

Men mer enn det har de ikke vært villig til å avsløre. Før nå.

Lotus sier at Emira V6 First Edition skal starte på 75.995 pund i England, og at den 3.5-liters V6-motoren yter akkurat 400 hestekrefter. Med manuelle gir har den et dreiemoment på 420 Nm, mens de med automatgir kan skilte med 430 Nm.

0-100 km/t går raskest unna om bilen selv girer, og da på 4,2 sekunder. Med manuelle gir er sprinten oppgitt til 4,3 sekunder, mens toppfarten er bekreftet til 290 km/t.

Som et medlem i Geely-gruppen kommer den selvsagt med en masse moderne løsninger og materialer, og på den sportslige fronten kan kjøperne velge mellom Tour- eller Sport-oppheng og Goodyear Eagle F1 Supersport eller Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. Sistnevnte kun i kombinasjon med Sport-opphenget.

Som du kan se av de to bildene under byr også First Edition på seks farger:

Denne utgaven skal Lotus ha klar til levering allerede til våren, men den vanlige utgaven av Emira er fortsatt et stykke unna.

Innstegsutgaven vil nemlig ikke være klar før en gang i 2023, og da vil også prisene falle betraktelig.

Lotus opplyser at den aller rimeligste utgaven skal starte på 59.995 pund i England, men i en tid hvor det meste handler om elbiler blir det spennende å se hvordan denne vil klare seg i et marked fullt av elektriske biler.

Men at den uansett er en verdig arvtaker til Elise, Exige og Evora, det er vi ganske så sikre på.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter