- Annonse -
HjemNyheterLotus avslører ytelsene til Emira

Lotus avslører ytelsene til Emira

Det britiske sportsbilmerket ville ikke si hvor mye krefter det bor i Emira da de presenterte modellen i sommer, men det gjør de nå.

Lotus, eid av Geely-gruppen hvor også Volvo og Polestar befinner seg, skal bli et helelektrisk merke.

- Annonse -

Denne satsingen begynte for fullt i fjor med prosjektet LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture), og de har nå kommet så langt at de kan vise fram den nye elbil-strukturen som skal føde en rekke nye elektriske sportsbiler.

I tillegg til å ta høyde for et elektrisk drivverk og de fordelene dette har, har Lotus også hatt et voldsomt fokus på vekt ‒ bakdelen med elbiler.

Faktisk har de jobbet så hardt med dette at vekten bak er redusert med 37 prosent i forhold til Lotus Emira V6. Det er imponerende, for dette er altså den aller nyeste modellen til britene. Og en ganske så lett en.

Emira er modellen som skal overta for de tre tidligere E’ene, Elise, Exige og Evora, og bilen som er 4,41 meter lang veier kun 1.405 kilo. Her er det altså kjøreglede som står i sentrum, og Emira bør bli en ganske så morsom bil.

- Annonse -

For Lotus har tidligere avslørt at den er mulig å få med to forskjellige motorer, en 2-liters V6 signert Mercedes-AMG og den «vanlige» 3.5-liters V6-motoren som også Exige og Evora er utstyrt med.

De har også avslørt at 0-100 km/t skal gå unna på under 4,5 sekunder, og toppfarten skal nærme seg 290 km/t. De har også sagt at det er mulig å få den med en 6-trinns manuell kasse eller en 6-trinns automatkasse med spakegir.

Men mer enn det har de ikke vært villig til å avsløre. Før nå.

Lotus sier at Emira V6 First Edition skal starte på 75.995 pund i England, og at den 3.5-liters V6-motoren yter akkurat 400 hestekrefter. Med manuelle gir har den et dreiemoment på 420 Nm, mens de med automatgir kan skilte med 430 Nm.

- Annonse -

0-100 km/t går raskest unna om bilen selv girer, og da på 4,2 sekunder. Med manuelle gir er sprinten oppgitt til 4,3 sekunder, mens toppfarten er bekreftet til 290 km/t.

Som et medlem i Geely-gruppen kommer den selvsagt med en masse moderne løsninger og materialer, og på den sportslige fronten kan kjøperne velge mellom Tour- eller Sport-oppheng og Goodyear Eagle F1 Supersport eller Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. Sistnevnte kun i kombinasjon med Sport-opphenget.

Som du kan se av de to bildene under byr også First Edition på seks farger:

Denne utgaven skal Lotus ha klar til levering allerede til våren, men den vanlige utgaven av Emira er fortsatt et stykke unna.

Innstegsutgaven vil nemlig ikke være klar før en gang i 2023, og da vil også prisene falle betraktelig.

Lotus opplyser at den aller rimeligste utgaven skal starte på 59.995 pund i England, men i en tid hvor det meste handler om elbiler blir det spennende å se hvordan denne vil klare seg i et marked fullt av elektriske biler.

Men at den uansett er en verdig arvtaker til Elise, Exige og Evora, det er vi ganske så sikre på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her