Toyota har gjort Tundra mer bøllete

Toyota USA har stilt inn siktet på Ford F-150 og Ram, og viser nå en ny generasjon av pickupen Tundra.


Det finnes ingen andre Toyota-modeller som fortjener «made in the USA»-stempelet mer enn Tundra.

Dette er altså pickupmodellen som skal ta opp konkurransen med noen svært så tøffe amerikanskfødte rivaler, Fords F-serie, Rams pickup og Chevrolet Silverado.

Faktisk var Toyota USA så opphengt i pickupkongen Ford F-150 at da de lanserte modellen tilbake i 1999, kalte de den like godt T150. Det gikk dårlig. Ford truet med søksmål, og Toyota endret navnet til Tundra.

Det navnet viser hvilke tanker Toyota har bak modellen, nemlig at den skal trives på den store tundraen.

Pickupen har nå kommet til 3. generasjon, og denne er tøffere enn noensinne.

Utviklet i USA er den selvsagt moderne så det holder, og har alt det amerikanerne forventer av en bil i 2021. Den er koblet til nett, har berøringsskjermer, støtte for mobiler og en rekke førerassistenter via Toyota Safety Sense 2.5.

Men det interessante er hvor bøllete den egentlig er?

Og på bildene ser den vitterlig ut som en ganske så røff pickup.

Opphenget og understellet er helt nytt, så den bør håndtere den amerikanske tundraen ganske så greit. Og det bør heller ikke stå på kreftene.

Toyota har klar to motoralternativer som kundene kan velge mellom. En twin-turbo V6 og en twin-turbo V6 med hybridteknologi. Begge er koblet til en 10-trinns automatkasse som byr på sekvensiell skiftmodus, oppoverbakke/nedoverbakke skiftlogikk og Tow/Haul kjøremoduser.

Standardmotoren på 3.5 liter er faktisk sterkere enn den utgående V8-motoren, og byr på 389 hestekrefter og 650 Nm. Men det blir barnemat målt mot hybriden.

Her har Toyota noe de kaller for i-Force Max, og ut av dette kommer det 437 hk ved 5.200 r/min og hele 790 Nm med dreiemoment allerede ved 2.400 r/min. Dette har de klart ved å plassere en motor-generator mellom motoren og girkassen, og dette er altså en selvladende hybrid.

Noe av det første amerikanerne ser på når det kommer til pickuper er taueegenskapene. Hvor mye kan pickupen slepe?

Vel, nye Tundra bør innfri på dette punktet, for dette er opplyst til drøye 5,4 tonn. Og selve kjøringen med henger bør gå ganske så greit, for nye Tundra har kameraer overalt ‒ foran, bak og på sidene.

Nyttekapasiteten er et annet viktig punkt, og her kan den neste generasjonen av Tundra by på 880 kilo. Så du kan pakke med deg det meste om du skal ut på eventyr langt inn i tundraen.

Amerikanerne, for som du for lengst har skjønt er dette en bil for Nord-Amerika, kan også velge mellom to forskjellige 4-dørs oppsett, i tillegg til forskjellige plan inkludert en som er 167 cm lang, en på 198 cm og en som måler 247 cm.

Nye Tundra er nå på vei over de harde og kalde slettene, og bør være på plass i løpet av året.

Om den klarer å ta opp kampen med Ram og F-150 får tiden vise, men av bildene under ser den iallfall bøllete nok ut til å gjøre nettopp det.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter