Motorsport har alltid vært en viktig plattform når det kommer til utvikling av biler, og mange merker benytter seg av denne muligheten. Og nå som det meste handler om elbiler er Formel E plassen å være, denne elektriske søsteren til Formel 1 som startet opp i 2014. Så for fire år siden bestemte Mercedes seg for å gå inn den helelektriske formelserien, og året etter sto de på startstreken da den 6. sesongen skulle flagges i gang. Et annet nytt lag på startstreken det året var Porsche. Mercedes-Benz EQ Formula E Team som er det offisielle navnet på laget endte på 3. plass i lagmesterskapet den første sesongen, men allerede sesongen etter tok de dobbeltseieren ‒ Nyck de Vries ble verdensmester og Mercedes vant lagmesterskapet etter en tett kamp med Jaguar. Totalt står det tyske laget med sju serie, 23 pallplasser og altså to ganger doble verdensmesterskap. For nå som de runder av satstingen gjør de det på best mulig måte. Årets mesterskap som startet i januar besto av 16 runder på 10 forskjellige baner, og Mercedes åpnet på best mulig måte ved å gå til topps under åpningsrunden i Saudi-Arabia som den regjerende mesteren vant. Lagkamerat Stoffel Vandoorne tok sesongens første og eneste seier i selveste Monaco, men har vært den klart mest stabile kjøreren under årets sesong. Så takket være en rekke topplasseringer gikk årets VM-tittel til den belgiske Mercedes-føreren, 33 poeng foran newzealandske Mitch Evans som kjører for Jaguar. Nederlandske de Vries avsluttet med to brutte løp og helt nede på en skuffende 9. plass i mesterskapet, men det betydde ikke så mye for laget. Mercedes tok nemlig også lagtittelen 24 poeng for spesiallaget Venturi Racing som er eid av blant andre Susie Wolff, den tidligere britiske racerføreren som er gift med Toto Wolff ‒ sjefen for Mercedes’ formel 1-lag.

- Stoffel Vandoorne (Bel), Mercedes: 213 poeng
- Mitch Evans (NZ), Jaguar: 180 poeng
- Edoardo Mortara (Sveits), Venturi: 169 poeng
- France Jean-Éric Vergne (Fra), DS: 144 poeng
- Lucas di Grassi (Bra), Venturi: 126 poeng
- Jake Dennis (UK), Andretti: 126 poeng
- Mercedes: 319 poeng
- Venturi: 295 poeng
- DS: 266 poeng
- Jaguar: 231 poeng
- Envision: 194 poeng
- Andretti: 150 poeng
- Porsche: 134 poeng
- Mahindra: 46 poeng
- Nissan: 36 poeng
- Nio: 7 poeng
- Penske: 2 poeng
