Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ er rett og slett en god bil. (Fotos: Nybiltester)

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+: Tar deg og familien smilende til hytta

Drømmer du om en bil som kan kjøres rimelig i hverdagen, som kan få med alt familien trenger og som samtidig er hissig og imponerende? Da bør du fortsette å lese, for her leverer Mercedes-AMG noe for enhver smak.


For mange var det en trist dag da Mercedes Norge bestemte at E-klassens tid her i landet var over. Men, plutselig fikk vi dieseltraveren E 300 de All-Terrain, og responsen har vært såpass god at vi nå i tillegg får villdyret AMG E 53 Hybrid 4Matic+. En gave til alle kjøreglade nordmenn, som i avgiftslandet Norge riktignok må betale en god del, men ikke mer enn at det fort kan være verdt det.

-->
Selv folk som ikke er særlig interessert i bil snur seg da denne kommer kjørende gatelangs. Spørsmålene er mange da jeg stopper for å knipse bilder, og selv i striregnet strømmer folk til for å få en titt. Designet treffer tydelig en nerve hos mange, og E-klassen er kjent for de fleste.

Ikke alle skjønner hva slags bil dette egentlig er, men det er noe med det tradisjonelle som folk flest gjerne vil ha mer av.

I front ser du lett at dette er en AMG med de vertikale lammelene i grillen som her er belyst. Også luftinntakene er større på AMG modellen og designet på fronten er etter min mening en av de mer vellykkede i dagens marked.

Standard så er bilen utstyrt med Digital Light som er et av de råeste lys-systemene tilgjengelig.

Under panseret finner vi den samme 3 liters rekkesekseren som også sitter i AMG CLE 54 4Matic+ Coupé som vi så på i fjor. Denne motoren yter 449 hk og 560 Nm, men til forskjell for CLE 53 har man her et hybridsystem og en elmotor som yter 163 hk og 480 Nm.

Samlet systemeffekt er oppgitt til 582 hk og 750 Nm, men testbilen er utstyrt med AMG Dynamic+ som booster effekten til 612 hk ved Race Start. Til 100 km/t kommer du på raske 3,9 sekunder.

Batteriet i bilen er på hele 28,6 kWh, men til fremdrift har du kun 21,22 av disse. Det gir bilen en teoretisk elektrisk rekkevidde på 96 kilometer, mens det for testbilen oppgis en rekkevidde på 91 kilometer. Mer om hvor langt vi kom på ren elektrisk drift finner du under.

Bilen er breddet med 11 mm på hver side foran for å gi plass til den økte sporvidden, og skiller seg dermed fra standardbilen.

Bilen er 4,95 meter lang, 1,88 meter bred og har en akselavstand på 2,96 meter. Batterier veier mye og testbilen har en oppgitt egenvekt på 2.439 kilo. Tyngden merker du selvsagt litt ved aktiv kjøring, men AMG har gjort en særdeles god jobb med å maskere det meste vekk.

Bilen står på 20-tommers felger med dekk i dimensjon 265/40 foran og 295/35 bak.

Smaken er som baken, men her tror jeg de aller fleste vil være enige med meg i å mene at Mercedes treffer blink. Maskulint, aggressivt og lekkert. Lyktene viser stolt frem stjerna, og med begge nattpakkene blir all krom eliminert.

Fire enderør gir de bak deg et hint om å holde seg der, men lyden? Det kan i hvert fall diskuteres, mer om det i videoen under.

Sjekk ut videoen av Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ over.

Sportsstoler er standard, men her har importøren valgt multikonturseter i Nappa-skinn. Meget behagelige stoler, med et drøss av justeringsmuligheter samt varme, ventilasjon og massasje. Jeg gir Mercedes et solid trekk i poeng da E-klassen også styrer varmen selv, og sakte men sikkert skrur den av, uten at du selv skulle ønske det.

Rattvarme har du, men kun i kombinasjon med setevarmen – merkelig og et fryktelig dårlig valg av Mercedes.

Søtten er god for både overkropp og lår, og kan klemmes ytterligere til dersom du ønsker det. Begge stoler er selvsagt elektrisk justerbare og her har du minne på begge stoler.

Førermiljøet i E-klassen er lekkert og virker mer påkostet enn det du finner i elbilene dra Mercedes. Mange av løsningene er de samme, men materialkvaliteten er bedre og bruken av hardplast er redusert.

Testbilen er utstyrt med MBUX Superscreen, som gir deg større skjerm i midten samt en egen passasjerskjerm. Listverket i karbon ser eksklusivt ut og er kun tilgjengelig dersom du velger denne skjermløsningen.

Midtkonsollen skjuler flere ladepunkter, samt en trådløs ladeplate som ligger irriterende godt skjult.

Du har koppholdere med god klemming, samt at det er god oppbevaringsplass under armlenet.

Interiørbelysningen er som alltid hos Mercedes omfattende, og lydanlegget fra Burmester med 4D surround spiller meget klart og flott – i tillegg så er det en del av standardutstyret.

Det finnes naturlig nok en del AMG-spesifikke apper i bilen som gir deg all den informasjonen du skulle ønske, pluss litt til. Her kan du bla deg gjennom temperaturer, krefter, krenging samt sjekke rundetider på innlagte baner.

Rattet er velkjent for mange, og selv om de haptiske knappene ikke er min favoritt så liker jeg rattet og løsningene godt. De to satellittene nederst gjør det enkelt å skifte mellom kjøremodusene og her setter du også opp bilen akkurat slik du selv ønsker det, uten å måtte trykke på hovedskjermen. Lekkert og genialt.

Jeg sitter fint bak meg selv og har god plass til både knær og ben. Tunellen i midten spiser opp det som er av benplass det, så selv om bilen er stor er den best for fire personer.

Passasjerene bak nyter godt av egen klimasone og varme i yttersetene. Armlenet i midten har to koppholdere med god klemming samt at du får plass til en flaske i døra. Ryggvinkelen er noe bratt og kan dessverre ikke justeres.

Bagasjerommet rommer 460 liter noe som ikke er så altfor mye når man tenker på størrelsen til bilen. Her stjeler den store batteripakken den del av plassen, noe du tydeligst merker i høyden, da gulvet bygger en del opp.

Baksetene legges enkelt ned fra bagasjerommet og felt ned har du 1.675 liter tilgjengelig. Selvsagt finner du solide festepunkter for å sikre lasten du har med deg, samt at du her kan feste sikkerhetsnettet i taket. På kroken kan du trekke inntil 2.100 kilo.

Vi trekker litt praktiske poeng da man ikke kan heve seteryggen fra bagasjerommet.

AMG E 53 har fullt variabel 4Matic+ firehjulstrekk som sørger for godt grep under alle omstendigheter. Den er har et adaptivt understell som lar deg velge mellom comfort, sport og sport+ på demperne. Myk blir den aldri, men heller ikke så stiv at familien ikke vil kunne trives på tur.

Svingete veier elsker bilen, og her forserer du enhver sving med en bil som oser av selvtillit. Kreftene og skyvet i bilen er imponerende, og girskiftene er alt fra silkemyke under normal kjøring, til kjappe og aggressive under aktiv kjøring.

Her har man også 2,5 graders bakhjulsstyring som standard, som gjør at bilen er veldig lett manøvrerbar, samt at retningsstabiliteten i høyere hastigheter er bedre.

De aller fleste som kjøper denne bilen tenker nok neppe på elektrisk rekkevidde, ei heller vil de kjøre den særlig mye i rent elektrisk modus. Det skjønner jeg godt, men for testens skyld sjekker vi selvsagt den elektriske rekkevidden.

Bilen blir ladet over natten, men mister 3 prosent på grunn av litt forvarming av kupeen før avreise, slik at jeg starter med 97 prosent. Det plaskregner hele turen, og veiene er tidvis omgjort til innsjøer.

Likevel kjører jeg hele 71 kilometer før rekkesekseren våkner til liv, og det må sies å være veldig bra, all den tid det bare er 20 kilometer unna det som er oppgitt for bilen. Forbruket ender på 28,6 kWh/100 km.

Jeg kjører videre uten særlig strøm, før jeg plugger i hos Hans Vidar da jeg er innom han i Grimstad for å filme en oppsummering av bil-året. Bilen kan ta imot maks 11 kW fra hjemmeladeren, og i løpet av tiden jeg er der så er vi oppe på 60 prosent.

Jeg kjører så hjem, og totalt ender forbruket på den 151 kilometer lange turen på 2,1 liter/100 kilometer, så her kjører du virkelig rimelig dersom du er nøye med å plugge i. Her har man mulighet for hurtiglading av batteriene også (maks 60 kW), men dette har ikke importøren huket av for.

På turen sørover fra Oslo mot Sørlandet ender forbruket på 6,7 liter/100 km, noe som også skulle vise seg å bli forbruket på turen nordover.

I Norge blir det fort dyrt dersom man i 2025 skal ha en bil med en sterk forbrenningsmotor. Likevel er jeg positivt overrasket over fra-prisen på 1.430.000 kroner. Det er mye penger, men med tanke på at man her får i både pose og sekk og slipper å velge mellom sportsbil og familiebil så er det kanskje ikke så galt likevel.

Skal man ha en elbil med tilsvarende rå kjøreegenskaper så er de langt fra gratis, for å matche kjøreegenskapene til denne bilen er det få som gjør.

Legger du på alt det deilige utstyret pressebilen har ender du på 1.828.000 kroner, og da begynner det å bli relativt kostbart, men klarer du deg uten alt utstyr, så klarer du fort å barbere bort et par hundre tusen på sluttsummen.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også