‒ Vi er glade for at interessen for å søke støtte til fyllestasjoner for biogass i siste runde av dette støtteprogrammet har vært så stor. Hele 14 nye stasjoner får nå 83 millioner kroner i støtte fra oss, kommenterte markedssjef Gunnel Fottland i Enova tidligere i uka.
I tillegg kommer en støtte på 21 millioner kroner til 120 biogasskjøretøy, og totalt har dermed staten gjennom Enova støttet 27 fyllestasjoner for flytende og komprimert biogass rundt om i landet.
‒ Enova støtter de som utvikler og tar i bruk ny teknologi, som vi alle trenger for å nå klimamålene. For fyllestasjoner er teknologien godt kjent, og det vil nå etableres stasjoner over hele landet. Videre utrulling av fylleinfrastruktur vil følge av markedsopptaket av kjøretøy, sier Fottland.
Men det mener Enova at aktørene heretter selv må ta den fulle kostanden med å bygge slike fyllstasjoner. Se oversikten over nye stasjoner lenger ned i saken.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener timingen er feil.
– Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt, sier NLF-leder Geir A. Mo.
‒ Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der, og det er derfor altfor tidlig for Enova å si stopp nå.
NLF sier at 14 av de 29 som søkte i den siste runden fikk støtte, og selv om forbundet er fornøyd med dette mener de at flere burde ha fått tilskudd.
‒ Næringen ønsker å ta i bruk nye biogassdrevne biler, men uten nok stasjoner å fylle biogass på, investeres det heller ikke i gassdrevne kjøretøy, poengterer den administrerende direktøren.
‒ Det blir derfor å starte i feil ende å ikke gi mer støtte til utbygging av infrastrukturen, men å prioritere innkjøp av biler.
Han sikter til at Enova fortsatt skal gi støtte til kjøp av biogasskjøretøy, og de forenkler nå denne søknadsprosessen slik de gjorde rundt elvarebil-ordningen.
‒ Vi har støttet 76 kjøretøy gjennom det nye programmet, og det er tildelt om lag 10 millioner kroner i støtte, sier Fottland hos Enova.
‒ Mye av suksessen bak elvarebil-ordningen skyldes en lettbeint og automatisk saksbehandling som sørger for et umiddelbart svar på søknaden om støtte. Nå håper vi å se et tilsvarende raskt markedsopptak for biogasskjøretøy.
Et av Norges eldste transportselskap, Litra, mener at støtten til fyllstasjoner kommer godt, men også sent.
‒ Dette skulle vært gjort for minst to til tre år siden, for her kunne det vært redusert betydelige mengder klimautslipp, sier Morten Tønjumshagen, direktør for bærekraft og kvalitet.
‒ Vi skulle selvfølgelig ønsket at det ble gitt støtte til etablering av enda flere stasjoner, men vi håper at markedskreftene vil fortsette utbyggingen på egenhånd i høyt tempo. Det som er viktig videre, er at myndighetene legger til rette for god drift av disse fyllestasjonene med eventuelt støtteordninger, samt at det er gode vilkår for å produsere biogass, understreker han.
Litra har rundt 300 vogntog, og har hatt som mål å anskaffe 100 biogassbiler innen utgangen av 2023.
– Det klarer vi ikke siden det ikke har vært utbygget infrastruktur som fyllestasjoner, sier Tønjumshagen.
‒ Vi synes derfor det er leit at vi ikke klarer dette målet, siden både biogassbiler og gass har vært tilgjengelig ‒ men ikke fyllestasjoner.
De har likevel tatt de første stegene, og har per i dag 22 biogassbiler i Norge og 18 i Sverige, og ytterligere to til klargjøring.
De bilene kan i tiden framover fylle på enda flere stasjoner, og her er de 14 nye fyllestasjonene for biogass som har fått støtte av Enova:
Lokasjon Selskap Støtte i NOK Kristiansand Gasum Clean Gas Solution 6 403 113 Sandnes Gasum Clean Gas Solution 6 403 113 Ål Gasum Clean Gas Solution 6 922 284 Håbakken Gasum Clean Gas Solution 6 922 284 Bærum (Skui) Biogass Energi 6 211 369 Koppang Biogass Energi 6 186 769 Vestby Biogass Energi 6 068 549 Bergen (Nesttun) Biogass Energi 6 008 419 Åndalsnes Biogass Energi 6 031 083 Rudshøgda Biogass Energi 5 966 399 Seljord Biogass Energi 5 780 349 Alta Remiks Miljøpark 4 799 600 Tromsø Remiks Miljøpark 4 799 600 Bjerkvik Remiks Miljøpark 4 799 600
Les også:
- Skremmende lang bremselengde på piggfrie vinterdekk
- Snart ryker billappen om det fyllekjøres med elsparkesykkel
- Brabus med vill Rolls-Royce Ghost