Snart ryker billappen om det fyllekjøres med elsparkesykkel

Fra 15. juni ryker bilsertifikatet for de som blir tatt med mer enn 0,2 promille på elsparkesykkel.


Nå er ikke dette en såkalt sjokkbeskjed, for regjeringen har allerede rapport om at dette skal innføres som en et ledd mot å gjøre bytrafikken sikrere.

Myndighetene ble nemlig tatt på senga da de elektriske sparkesyklene som kan leies plutselig toget seg inn i Oslo og andre byer, og resultatet var uunngåelig ‒ antall trafikale konflikter og uhell gikk rett til værs.

Konfliktene med gående og andre skjedde stort sett døgnet rundt, mens mange av uhellene hadde en tendens til å skje på kvelden og natten ‒ gjerne i påvirket tilstand.

Nå har regjeringen altså tatt grep, og det kommer en rekke strengere regler og krav for både de som leier ut og kjører elsparkesykler.

– Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

‒ Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter. Derfor gjør vi nå ytterligere innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse.

Det blir både promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud fra og med 15. juni:

  • Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
  • Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
  • Aldersgrense på minst 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.

Så ja, det betyr at det å elsparkesykle i fylla kan få store konsekvenser også for billappen.

Her vil de alminnelige reglene for sanksjoner ved ruspåvirket nemlig kjøring gjelde, men regjeringen fastsetter særlige formildende regler for hvor lenge man kan miste førerretten ved ruspåvirket kjøring. Dette vil være tilsvarende de som er for moped.

I tillegg skal små elektriske kjøretøy nå omfattes av bilansvarsloven, noe som betyr at de må ha ansvarsforsikring.

Denne endringen vil gjelde fra 1. september 2022 for utleide kjøretøy, og fra 1. januar 2023 for privateide kjøretøy.

– Jeg er glad for at vi nå endelig får disse regelendringene på plass, sier Nygård.

‒ Vi har i for lang tid sett et uakseptabelt høyt antall alvorlige skader ved bruk av elsparkesykler, mange knyttet til ruspåvirket kjøring. Jeg håper at vi ved å stramme ytterligere inn i regelverket, vil se færre både skader og konflikter denne sommeren.

Trygg Trafikk har siden inntoget av elsparkesyklene etterlyst tydelig regulering av disse kjøretøyene, og er glade for at det nå kommer på plass regler. Men de håpet at regjeringen gikk enda lengre.

‒ Ser vi til andre land i Europa har det allerede kommet på plass regulering av disse kjøretøyene, og i mange tilfeller snakker vi strengere regulering sammenlignet med hva Norge har kommet fram til, sier Ann-Helen Hansen kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

Hun sier at etter hvert som Trygg Trafikk har blitt bedre kjent med bruken og skadepotensialet ved elsparkesykler, har de etterlyst enda strengere regulering av disse.

Dette foreslår Hansen og Trygg Trafikk:

Hjelmpåbud for alle: Svært få bruker hjelm på elsparkesykkel og hodeskader utgjør en stor andel av de mest alvorlige skadene. Et hjelmpåbud vil kunne ha stor effekt på denne gruppen.

Forbud mot bruk på fortau: Fortau er etablert og ment for gående. Gående er den mest sårbare trafikantgruppen og de må sikres bedre vern gjennom innføring av forbund mot bruk av fortau for disse kjøretøyene.

16 års aldersgrense: Vi mener at aldersgrensen bør økes fra 12 til 16 år. Vi har tidligere kjempet for en 12 års grense, men nå vet vi at dette er høyrisikokjøretøy med stort skadepotensiale. Det er 5-7 ganger høyere risiko for å bli skadet på elsparkesykkel sammenlignet med vanlig sykkel

‒ Fortausforbud og 16 års aldersgrense er fortsatt oppe til vurdering. Forbud mot bruk av disse kjøretøyene på fortau er allerede innført i flere europeiske land og er i tråd med EUs anbefalinger. Vi håper at norske myndigheter følger etter, legger Ann-Helen Hansen til.

Les også:

Les mer om:

Nyheter