Polestar 3 med verdenspremiere i oktober

Polestar legger stadig nye land under seg, og resultatet er et sterkt økende salg. Og nå rykker en potensiell storselger stadig nærmere.


Selv svenskene måtte bite i asfalten når det kom til Polestar 2, den første masseproduserte bilmodellen fra svenske Polestar.

For da det kinesiskeide merket startet eksporten til Europa, var det nemlig ikke Sverige som var førsteprioritet. Nei, Norge fikk det aller første Polestar Space utenfor Kina, og store deler av den første lasten med elbiler fra Kina var øremerket Norge.

Dette skjedde for snart to år tilbake, og siden har Polestar selvsagt også funnet veien hjem til Sverige og mange andre land. Her i Norge har de også utvidet med visningssentre både i Stavanger, Bergen og Trondheim i tillegg til Oslo, mens den internasjonale planen er at de innen 2023 skal være på plass i 30 forskjellige land.

De har så langt i år utvidet med fire land, og er per i dag på plass i 23 markeder, og er nå på vei til land som Spania, Portugal, Israel og Italia.

Dette gir også utslag på salget, for nå peker pilene rett oppover for Polestar.

I løpet av årets fire første måneder doblet bilsalget seg til rundt 13.600 biler, og kanskje enda mer oppløftende ‒ ordrebøkene mer enn tredoblet salget seg sammenlignet med samme periode i 2021 til nærmere 23.000 biler.

På toppen av dette har Polestar annonsert et globalt samarbeid med Hertz, og denne er ganske så stor ‒ de skal levere 65.000 biler til bilutleie-selskapet i løpet av de kommende fem årene.

‒ Vi lovet vekst, og vi leverer i henhold til dette løftet, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

Tross veksten skal det mye til for at svenskene når målet om 65.000 solgte biler i 2022. Det grunnet forhold de selv ikke kontrollerer.

Bilindustrien sliter som kjent med flere problemer, og for Polestar som har sine to fabrikker i Kina er det mest prekære covid-19. For Kinas myndigheter får ikke kontroll på viruset, og myndighetene forlenger stadig vekk nedstengingene.

Men Polestars produksjon blir også hemmet av begrensningene i forsyningskjeden som påvirker stort sett hele bilindustrien.

Så Polestar har nedjustert salgsmålene for 2022, og målet nå er å levere ut rundt 50.000 biler i løpet av året.

‒ De grunnleggende faktorene som driver veksten i salget av elbiler er fortsatt her, og momentet er sterkere enn usikkerheten vi er vitne til akkurat nå. Eventuelle kort- og mellomlangsiktige økonomiske effekter har ikke sviktet målet vårt om å selge 290.000 biler i 2025 – 10 ganger mer enn vi solgte i 2021, sier Ingenlath.

Polestar har snart klart sin andre elbilmodell, Polestar 3, noe som helt sikkert vil gi Polestar ytterligere fart. For den neste ut er nemlig en SUV.

‒ Vi tror at vår framtidige vekst får ytterligere fart med vår inntreden i det lukrative SUV-markedet senere i år ‒ den etterlengtede Polestar 3 får verdenspremiere i oktober, sier sjefen.

I den forbindelse åpner også Polestar sin første fabrikk utenfor Kina, for den elektriske SUV-modellen skal også produseres i USA.

‒ Den vil ta oss i den neste fasen, slår Thomas Ingenlath fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter