Polestar har gjennomført flere designkonkurranser, og dette er moro. For her lar de nemlig entusiastene selv komme opp med nye konsepter, og til slutt venter heder og ære vinnerne.
Ja, fjorårets vinner, Polestar Synergy, ble til og med laget som en ekte bil, og ble avduket under bilmessen IAA i München og var også med på en Hot Wheels Tour.
Les også:
Det er stort, men ingenting mot den ekstreme premien som nå lokker ‒ nemlig å designe en lekebil i Hot Wheels-serien. Jepp, det betyr at du kan tegne en bil som blir solgt verden over. Wow!
Årets designkonkurranse er nemlig i samarbeid med Mattel, ja de som står bak Barbie, og de er også ansvarlig for den særs populære Hot Wheels-serien ‒ en av verdens mest solgte leker.
Polestar forklarer at under årets konkurranse oppfordrer de designere, og designer-spirer, til å overraske juryen med bidrag inspirert av barndommens fantasi.
Her skal man altså flette inn Polestars design-DNA i søken etter det ultimate Hot Wheels-samlerobjektet, og premien er enorm. En bil med et salg som Polestar selv bare kan drømme om.
Om godteriet «Bilar» er Sverige mest solgte bil, er utvilsomt Hot Wheels verdens mest solgte «bilmerke».
Og ikke bare blir vinnerbidraget en del av Hot Wheels-kolleksjonen, men også det aller første Hot Wheels x Polestar-kjøretøyet og skal utgjøre en del av et større samarbeid knyttet til Polestars produksjonsmodeller.
Polestar oppfordrer folket til å bruke fantasien så mye som mulig ‒ og pushe grensene for ytelse og design av bilen.
Det er dog et krav. Mattel må kunne overføre det endelige designet til et 1:64-formats Hot Wheels kjøretøy. Deltagerne må også levere visuelle elementer som viser kjøretøyets interiørdesign og omgivelser, så her holder deg ikke bare med en tegning av en utvendig bil.
‒ Drømmer har kraften til å inspirere og kan bidra til at vi beveger oss utenfor det vi trodde var mulig. Dette er en sjanse for alle deltakende designere til virkelig å tøye grensene og la fantasien løpe løpsk, sier Maximilian Missoni, Polestars Head of Design
Polestar Design Contest ble lansert i 2020, og her kan alle, både proffer og amatører, skape spennende visjoner. Polestar sier at fra start av har dette framhevet talenter i toppsjiktet over hele verden, og at mange har gått videre til jobber hos Polestar Design og fått andre roller i designbransjen.
Men ingenting slår selvsagt årets pris ‒ å designe en global lekebil.
‒ Både Polestar og Hot Wheels bruker masse tid, energi og ferdigheter på å sikre at design er i kjernen i våre kjøretøy, sier Ted Wu, VP og Global Head of Vehicle Design, Mattel.
‒ Hot Wheels designteam har alltid utfordret den konvensjonelle tilnærmingen, og Polestar Design Contest lar designfellesskapet vise sine ferdigheter og imponere oss med ideer vi aldri har sett før. Vi ser virkelig fram til å motta bidragene.
Ok, så hvordan fungerer dette? Jo, Polestar åpner slusene for bidrag 5. mars, og fristen er satt til 16. april.
20 finalister blir deretter plukket ut av en jury bestående av designere fra både Polestar og Hot Wheels, og alle disse veiledes én-til-én av Polestars designteam slik at finalebidragene kan finjusteres og bli mest mulig imponerende.
Vinneren blir til slutt kåret mot slutten av året.
Juan Pablo Bernal er Interior Design Manager i Polestar, og kom opp med ideen om Polestar Design Contest. Han er også kurator for Instagram-profilen
@polestardesigncommunity.
‒ Jeg tror årets samarbeid med Hot Wheels vil utfordre designfellesskapet til å jobbe utenfor sine tradisjonelle komfortsoner, sier han.
‒ Det vil de gjøre ved å balansere den minimalistiske essensen i Polestars merkevare med Hot Wheels mer ekstreme estetikk. Selv om vi forventer noen av de mest ekstreme bidragene så langt, tror vi ikke at vi vil bli mindre inspirert av kvaliteten, kvantiteten og mangfoldet av bidragene vi mottar.
Vi håper selvsagt at den tomme boksen du ser under blir fylt av en bil laget av en norsk bidragsyter, og
her kan du lese mer om den spennende konkurransen. Lykke til!
Les også: