Siste rene V12-bil fra Lamborghini luftet seg

En æra er over med Aventador Ultimae, og nå har Lamborghini endelig fått luftet utgavene Coupé og Roadster. Se bilder.


Engelskmennene kaller det for en naturlig aspirert motor, og betyr at motoren ikke får noe hjelp av ting som turbo eller kompressor. På norsk er dette kjent som en sugemotor.

Mange sportsbiler har som kjent både turboer og kompressorer, og i dag får mange også elektrisk hjelp slik at de skal akselerere enda raskere. Men det finnes fortsatt de som går for den helt rene motoren og den «ultimate» kjøreopplevelsen.

Lamborghini er et slikt merke, og kan by på noe av det ypperste av sugemotorer ‒ en V12. Men alle gode ting tar som kjent slutt, og nå tar de farvel med den rene V12-motoren.

Det gjør de med to ultimate versjoner av Aventador, en Coupé og en Roadster som passende nok heter Ultimae. Og i motorrommet til disse finner vi noe skikkelig potent.

V12-motoren er på 6.5 liter og kan by på hele 780 hestekrefter og 720 Nm dreiemoment, noe som for eksempel er 40 hk mer enn Aventador S og 10 hk mer enn den ganske så ville SVJ-utgaven av Aventador.

Den sinte oksen har trimmet matchvekten ned til 1.550 kilo, noe som betyr en vekt-til-kraft-ratio på 1,98 kg/hk ‒ det samme som SVJ.

Resultatet er at Aventador Ultimae klarer 0-100 km/t på lynraske 2,8 sekunder, mens toppfarten lyder 355 km/t. Fra 100 km/t til stopp trenger bilen kun 30 meter, noe som er særdeles bra.

Og det kommer helt sikkert til å bli kamp om bilene, for det skal kun lages 350 coupéutgaver og 250 toppløse utgaver og dermed totalt 600 Ultimae-biler.

Lamborghini viste fram bilen i fjor, og har nå kommet så langt at de for første gang viser de to bilene i fri dressur.

Den imponerende duoen kjørte fra havet til fjellene på veiene til Emilia Romagna og Marches, og Lambo benyttet anledning til å knipse noen flotte bilder av bildene.

Her er ett, og se mange flere litt lengre ned.

Lamborghini Aventador ble lansert tilbake i 2011, og er døpt etter en berømt tyrefekting-okse som kjempet tappert i 1993. Sportsbilen fulgte i hjulsporene til Murciélago, som på sin side tok opp arven etter Diablo ‒ arvtakeren til selveste Countach.

I dag produserer Lambo fire utgaver av Aventador, de to Ultimae-utgavene samt SVJ og SVJ Roadster.

I tillegg byr merket som er eid av Audi og dermed Volkswagen-gruppen på seks Huracán-utgaver og SUV-modellen Urus, og har også på gang en ny utgave av Countach som skal komme i kun 112 eksemplarer.

Nå er det altså nye tider og Lamborghini skal også over på rene elbiler, men før den tid tar de altså farvel med den tradisjonelle V12-motoren.

Det gjør de med Aventador Ultimae Coupé og Roadster, og her er de for første gang på veien sammen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene