- Annonse -
HjemNyheterSiste rene V12-bil fra Lamborghini luftet seg

Siste rene V12-bil fra Lamborghini luftet seg

En æra er over med Aventador Ultimae, og nå har Lamborghini endelig fått luftet utgavene Coupé og Roadster. Se bilder.

Engelskmennene kaller det for en naturlig aspirert motor, og betyr at motoren ikke får noe hjelp av ting som turbo eller kompressor. På norsk er dette kjent som en sugemotor.

- Annonse -

Mange sportsbiler har som kjent både turboer og kompressorer, og i dag får mange også elektrisk hjelp slik at de skal akselerere enda raskere. Men det finnes fortsatt de som går for den helt rene motoren og den «ultimate» kjøreopplevelsen.

Lamborghini er et slikt merke, og kan by på noe av det ypperste av sugemotorer ‒ en V12. Men alle gode ting tar som kjent slutt, og nå tar de farvel med den rene V12-motoren.

Det gjør de med to ultimate versjoner av Aventador, en Coupé og en Roadster som passende nok heter Ultimae. Og i motorrommet til disse finner vi noe skikkelig potent.

V12-motoren er på 6.5 liter og kan by på hele 780 hestekrefter og 720 Nm dreiemoment, noe som for eksempel er 40 hk mer enn Aventador S og 10 hk mer enn den ganske så ville SVJ-utgaven av Aventador.

- Annonse -

Den sinte oksen har trimmet matchvekten ned til 1.550 kilo, noe som betyr en vekt-til-kraft-ratio på 1,98 kg/hk ‒ det samme som SVJ.

Resultatet er at Aventador Ultimae klarer 0-100 km/t på lynraske 2,8 sekunder, mens toppfarten lyder 355 km/t. Fra 100 km/t til stopp trenger bilen kun 30 meter, noe som er særdeles bra.

Og det kommer helt sikkert til å bli kamp om bilene, for det skal kun lages 350 coupéutgaver og 250 toppløse utgaver og dermed totalt 600 Ultimae-biler.

Lamborghini viste fram bilen i fjor, og har nå kommet så langt at de for første gang viser de to bilene i fri dressur.

- Annonse -

Den imponerende duoen kjørte fra havet til fjellene på veiene til Emilia Romagna og Marches, og Lambo benyttet anledning til å knipse noen flotte bilder av bildene.

Her er ett, og se mange flere litt lengre ned.

Lamborghini Aventador ble lansert tilbake i 2011, og er døpt etter en berømt tyrefekting-okse som kjempet tappert i 1993. Sportsbilen fulgte i hjulsporene til Murciélago, som på sin side tok opp arven etter Diablo ‒ arvtakeren til selveste Countach.

I dag produserer Lambo fire utgaver av Aventador, de to Ultimae-utgavene samt SVJ og SVJ Roadster.

I tillegg byr merket som er eid av Audi og dermed Volkswagen-gruppen på seks Huracán-utgaver og SUV-modellen Urus, og har også på gang en ny utgave av Countach som skal komme i kun 112 eksemplarer.

Nå er det altså nye tider og Lamborghini skal også over på rene elbiler, men før den tid tar de altså farvel med den tradisjonelle V12-motoren.

Det gjør de med Aventador Ultimae Coupé og Roadster, og her er de for første gang på veien sammen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her