Obs! Ikke glem å etterstramme

Mange skifter nå hjulene, noe som også gjør at vi går inn i en høysesong for hjul som løsner.


Vi har selv opplevd hvor viktig det er å etterstramme hjulene etter å ha skiftet disse.

For en del år siden løsnet nemlig et av bakhjulene under kjøring, men det gikk heldigvis bra. Vi rakk å etterstramme før det løsnet helt, og avverget dermed en potensiell farlig situasjon.

Men ikke alle er like heldige. NAF sier at det er mange som opplever hjulbolter som løsner, og i verste fall hjul som faller av mens man kjører.

Løsningen er altså å etterstramme boltene.

– Det er en god investering å bruke fem minutter på å etterstramme hjulboltene, enten du har lagt om selv eller gjort det på dekkhotell eller verksted. Da unngår du ubehagelige og farlige situasjoner, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Han anbefaler at etterstrammingen skjer rundt 50 kilometer at bilisten har lagt om hjulene.

‒ Husk på at du strammer i kryss og at du strammer boltene med riktig moment, slik at du holder seg innenfor spesifikasjonen fra bilprodusenten, sier Svendsen.

En utfordring med hjulbytte er å vite hvor hardt man skal stramme til hjulboltene, for dette er ikke alltid åpenbart. Løsningen er å bruke en momentnøkkel, noe som betyr at nøkkelen gir etter når den møter en viss motstand.

‒ Det er ikke bare å stramme til så hardt du klarer, understreker Svendsen.

‒ Hjulbolter er strekkbolter, og de skal strammes med det momentet som bilprodusenten oppgir i bilens instruksjonsbok. Strammer man boltene for hardt kan man risikere at de ryker eller blir ødelagt. I ekstreme tilfeller kan man også ødelegge bremseskivene på bilen.

Et annet potensielt problem med overstramming dukker opp når du skal skifte hjulene neste gang.

‒ Er boltene strammet for hardt, kan det være at man ikke klarer å løsne de, sier Svendsen.

NAF understreker at bilistene bør etterstramme selv om hjulene er skiftet av fagfolk.

‒ Du må huske å etterstramme uavhengig av om du har gjort jobben selv eller om andre har lagt om hjulene for deg. Har du lagt om hos et profesjonelt verksted har de i mange tilfeller tilbud om etterstramming av hjulboltene, men med en momentnøkkel, bilens instruksjonsbok og fem minutter til rådighet er dette en jobb alle helt fint klarer selv, sier Svendsen.

Her er NAFs fem tips for etterstramming av hjulbolter:

  • Etterstram etter 50 kilometer.
  • Bruk momentnøkkel slik at boltene trekkes til med rett kraft. 
  • Ikke stram boltene for hardt.
  • Stram boltene i et «stjernemønster» eller i for av et kryss om bilen har fire hjulbolter.
  • Rett tiltrekningsmomet finner du i bilens instruksjonsbok.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker