Manuell GR Supra med ny hårnåls-funksjon

Toyota sier at GR Supra med manuelle gir snart kommer til Europa, og det er jo supert!


For et par uker siden kunne vi bringe en skikkelig gla’nyhet for puristene, nemlig at Toyota har utviklet en manuell girkasse for den lynraske GR Supra. Dette er den tredje mer banefokuserte bilen til Toyotas Gazoo Racing (GR), og følger i hjulsporene til GR Yaris og GR86.

Da Toyota lanserte GR Supra hadde den en 3-liters 6-sylindret motor med 340 hestekrefter koblet til en 8-trinns automatkasse, og året etter kom de med en utgave som hadde en 2-liters motor med 258 hk. Og nok en gang handlet det om en automatkasse.

GR-merket skal altså stå for hakket mer kjøreglede, men for mange er denne knyttet direkte opp med manuelle gir. Disse mener at en sportsbil med automatgir rett og slett ikke kan matche følelsen til en sportsbil med manuelle gir.

Toyota har selvsagt fått med seg dette, for de har ikke blitt verdens største bilmerke uten å lytte. Så for et par uker siden kunne de altså melde om at de snart hadde klar en GR Supra med en manuell girkasse.

Det var stort sett det de var villig til å avsløre da, men nå løfter de sløret av den manuelle GR Supra.

Toyota og GR-gjengen har utviklet en manuell girkasse og en clutch som skal passe perfekt til Supra-utgaven med 3-literen, og på samme tid har de justert bremsene og fjæringen for enda bedre ytelse. Disse endringene finner veien videre til hele modellutvalget.

De har også justert styringen og opphenget, to andre ting som er viktig for kjøregleden.

Dette fører også til en ny 3-liters lettvektsmodell. I tillegg til at den manuelle girkassen veier mindre, har GR flikket videre på utgaven. Resultatet er at egenvekten er kuttet med nærmere 40 kilo, noe som bør gi den enda bedre kjøreegenskaper. Her har de blant annet kuttet 21,8 kilo via den manuelle girkassen og de nye 19-tommers felgene.

En utfordring som man ikke tenker på er cockpiten og ikke minst midtkonsollen må endres, og Toyota sier at de jobbet hardt med å integrere en manuell girvelger som skulle passe perfekt. Ikke overraskende mener de at de har klart dette på en perfekt måte.

Det japanske merket opplyser også at GR Supras trekkraft og bremsing er optimert for kjøring med manuell girkasse, og en spesiell utfordring var grepet på ulike underlag. Her starter en bil med automatgir enkelt og greit i 2. gir, og forhindrer dermed hjulspinn.

Toyotas ingeniører har justert bilens traction control (TRC) for å oppnå jevn drift som den som oppleves med automatgiret, og systemet er også optimalisert for bilen høye dreiemoment, brede dekk og bakhjulsdrift.

Og så har vi altså hårnålsfunksjonen.

Toyota sier at ambisjonen om å gjøre GR Supra til en morsom kjørebil i de mest krevende scenariene har gjort sitt til at de har utviklet en ny Hairpin+-funksjon.

Denne er designet for å gi mer frihet når man tar krappe svinger i motbakker (mer enn 5 %), som det jo finnes plenty av her i Europa.

Med Hairpin+ skal man klare å genere mer hjulspinn, noe som jo gjør at det hele blir hakket morsommere. Her har Toyota optimalisert momentkontrollen for motoren slik at bilen tillater en større forskjell i graden av hjulspinn på venstre og høyre dekk.

Så ja, du kan småsladde opp Trollstigen, uten at vi skal oppfordre til akkurat det. Men det høres jo morsom ut, ikke sant?

Vel, nok om det. Her har du bildene av den nye Toyota GR Supra-utgaven med manuelle gir:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter