Verdens mest spesielle elbil er reddet

Isetta-versjonen var i ferd med å forsvinne, men nå har en tysk helelektrisk produsent reddet den ikoniske bilen. Og ja, den lille sjarmøren er nå en elbil.


Du drar kanskje kjensel på den lille bilen på bildet over, men er ikke sikker på hvor du har den fra? Vel, mest sannsynlig fra BMW-merket.

Det var et lite selskap som het Iso Rivolta som sto bak denne bilen. Selskapet startet blant annet med å lage kjøleskap, men så brøt 2. verdenskrig ut. Etter denne fant eieren ut at selskapet måtte ha flere bein å stå på, og siden det italienske folket trengte kjøretøy etter krigen landet de på en svært så uvanlig løsning.

Først kjørte de en litt mer konservativ linje og kom med motorsykler, men deretter så eier Renzo Rivolta at det var et marked for bittesmå biler. Denne skulle blant annet utfordre selveste Fiat Topolino, forløperen til Fiat 500.

Og det Iso Rivolta kom opp med var noe ganske så oppsiktsvekkende. En knøttliten bil med tre hjul som var 2,29 meter lang og 1,37 meter bred, og designet kunne av alle ting minne om et egg. Inngangsdøren var minst like spesiell.

Den var nemlig plassert foran, og på toppen av det hele så den ut til å være hentet rett fra et kjøleskap. De hadde åpenbart noen kjøleskap liggende igjen på restlageret.

Ambisjonene tok bilen til Torino Auto Show i 1954, og der var også BMW på plass. Det tyske bilmerket slet voldsomt på denne tiden, og så etter billige prosjekter som de kunne selge uten altfor store kostander. Og da de trippet forbi standen til Iso Rivolta, bråstoppet de.

BMW-gjengen så raskt potensialet til denne lille og rare skapningen, og sikret seg raskt en lisens. Året etter hadde de klar sin versjon, og bilen het da BMW Isetta.

Isetta var utstyrt med en 1-sylindret motor på 250 kubikk som hadde 12 hestekrefter og hele bilen veide under 500 kilo. Den kombinasjonen sørget for at bilen ble den aller første masseproduserte som oppnådde et forbruk på småpene 0,30 liter på mila.  

BMW satte punktum for bilen i 1962, men bilen lever videre også i dag. Les den fantastiske historien om at Isetta ble brukt som fluktbil etter at Berlin-muren delte byen i to i 1961 via en av lenkene nederst.

Selskapet Artega har fått lov til å lage en lignende bil med Isetta-designet som de har kalt Karo, og nå er det helelektriske drivverk som gjelder. Den har altså blitt en elbil.

Men Artega har hatt store økonomiske problemer den siste tiden, og det var reell fare for at Isetta-versjonen forsvant for alltid. Men det ville ikke den tyske ElectricBrands-gruppen ha noe av. De har rett og slett kjøpt opp Artega, og skal videreføre Karo.

Den tyske gruppen har allerede vist fram en annen liten, rar og helelektrisk skapning, XBus, og den kan du lese om via en annen av lenkene helt nederst. Vi lover, du har aldri sett en bil som XBus!

Dagens Isetta-versjon har selvsagt både designet og døren til ikonet, og måler 2,48 meter i lengden og 1,50 meter i bredden. Så ja, bilen kan parkeres på tvers.

Verken rekkevidden eller toppfarten er ille. ElectricBrands Karo skal kunne rulle 200 kilometer før den må lades, og toppfarten er på solide 90 km/t.

ElectricBrands sier dog ikke noe om de internasjonale ambisjonene rundt Karo, men sier at de satser på å produsere hele 30.000 biler det første året ‒ som er til neste år.

Vi håper selvsagt at denne også dukker opp i Norge, for denne er kulere enn de fleste ‒ inkludert mange av dagens BMW-biler.

Det kan du selv se under, for her er bildene. Og glem nå ikke den meget spesielle XBus og historien om fluktbilen Isetta, og lenkene til disse sakene finner du under bildene.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter