Denne rare elbilen har enorm rekkevidde!

Vi har ikke sett noe lignende som den helelektriske XBus.


Det er selvsagt moro hver gang det presenteres en ny elbil, men de aller fleste plasserer seg i hopen av andre lignende biler og risikerer å bli glemt ganske raskt.

Men innimellom dukker det opp noe man ikke glemmer så raskt, og vi husker veldig godt tre små favoritter. Hondas lille elbil kun kalt e, den oppsiktsvekkende Alpha som vi snublet over for noen måneder siden og selvsagt solcellebilen Sono Sion.

Og nå har vi fått nok en favoritt, nemlig den oppsiktsvekkende XBus.

De som følger usedvanlig godt vet at det finnes et tysk selskap kalt ElectricBrands som befinner seg i selveste Ingolstadt som også huser Audi og Airbus, og at disse har hatt et prosjekt gående i noen år nå.

Målet til disse er elektriske lette kjøretøyer som skal revolusjonere det minste segmentet, og konseptet har gått under det hyggelige navnet eBussy fram til nå.

Etter rundt tre år med utvikling har de nå kommet så langt at de kan presentere et fungerende konsept, og da har også tiden kommet til å gi den et nytt navn.

Så her har du XBus, en ganske så merkelig skapning i elektrisk drakt:

‒ Tiden er nå moden for XBus, sier en selvsikker Ralf Haller, grunnlegger av ElectricBrands.

‒ Ser man på den økende trafikkbelastningen på veiene, kan ikke større og større biler være svaret. Vi trenger smarte, allsidige og bærekraftige konsepter som bevarer individuell mobilitet og personlig livsstil for oss alle. Uten eksosutslipp, men med komfort, akseptabel rekkevidde og passende hastighet. Det er akkurat dit vi skal med XBus, lyder det fra grunnleggeren.

Målsetningen for tre år siden var altså å utvikle de mest innovative og bærekraftige lette elektriske bilene i verden. Dette skulle gjøre ved å mikse teknologi og brukervennlighet, designet med en solid dæsj moro.

Og vi smiler iallfall når vi ser det første resultatet.

XBus er en modulær universalbil som oppfyller kriteriene i klassen for lette kjøretøy (L7e-B2). Mer eksakt betyr dette: Helelektrisk kjøring, en nettovekt under 600 kilo, transport for opptil 3 personer, en kontinuerlig effekt 15 kW, en toppeffekt 56 kW og en toppfart på 100 km/t.

Kompakt er den også helt klart, for dette er dimensjonene: 3,96 x 1,64 x 1,96 (off-road: 2,03). Avhengig av modulen kan den også ta opptil 1.000 kilo nyttelast.

Så da snakker vi vel om rekkevidder opp mot kanskje 150 kilometer?

Nei, feil. Ifølge de selv skal denne faktisk klare opp mot 600 kilometer, og enda litt til om den er utstyrt med solcellepaneler på taket. Så, ja: Jøss!!

Vi har snakket om moduler, men hva innebærer det?

Jo, XBus er en kameleon som både kan fungere som en varebil og som et fritidskjøretøy. Det er nemlig to chassisalternativer tilgjengelige ‒ XBus City og XBus Off-road.

Begge disse er tilgjengelige som en grunnleggende Freedom-versjon eller via åtte forskjellige moduler. Her er den store fordelen at modulene kan byttes på kort tid selv, og alternativene lages ved å kombinere tilgjengelige moduler på en «smart måte», som de selv sier.

ElectricBrands kan også fortelle at de skal begynne produksjonen av XBus i midten av 2022, og kan også opplyse at prisen blir like hyggelig som bilen ser ut som.

Godt under 20.000 euro inkludert tysk moms, så her kan man få seg en fantastisk liten og rimelig elbil med en rekkevidde elbiler til godt over en halv million kroner kan se langt etter.

Så nei, vi kommer ikke til å glemme XBus veldig raskt. Vi skal faktisk holde et ekstra godt øye med denne i tiden framover.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter