- Annonse -
HjemNyheterSlik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker Bugatti kreftene til superbilen? Se video!

Den neste milepælen for de mest supre bilene i verden er 500 km/t. Den foreløpige siste drømmegrensen som er brutt er 300 mph, noe som betyr 482,8 km/t i vår verden.

- Annonse -

Sommeren 2019 luftet Bugatti sitt nye beist, Chiron Super Sport, rundt Volkswagen testbane i Ehra-Lessien. Den eksakte utgaven het Chiron Super Sport 300+, for de hadde løftet restriksjonene rundt toppfarten av en enkel grunn ‒ de ville passere 300 mph.

Bilen ble klokket inn til en toppfart på 304,773 mph, noe som tilsvarer 490,485 km/t. Den brøt altså den ene drømmegrensen, og var i tillegg svært nær den andre.

For å nå slike hastigheter må det selvsagt være noe spektakulær i motorrommet, og en Chiron Super Sport har en W16-motor som har et dreiemoment på 1.600 newtonmeter og minst 1.600 hestekrefter. Men hvordan vet Bugatti at det er 1.600 hk og Nm?

Jo, bilene testet på en spesiell firehjuls dynamometer med én rulle som kan måle både kraftuttaket og topphastighetene.

- Annonse -

Her befinner altså hvert hjul seg på én stor valse i stedet for mellom to små, og dette gjør at hjulet kun har ett berøringspunkt ‒ akkurat som når den kjører på veien. Videre vil også ting som hjulslipp, fleksing og tap av ytelse reduseres sammenlignet med et to-rullers dynamometer.

Bugatti forklarer at dette gjør sitt til at dekkene ikke varmes like mye opp, og det åpner dermed for enda høyere hastigheter. 400 km/t blir dermed mulig, og denne klarer altså en Chiron Super Sport ganske enkelt.

Dette er selvsagt ekstreme nivåer, og for eksempel vil et dekk i en hastighet på 420 km/t roterer mer enn 50 ganger i sekundet. Og, hold deg fast for dette er teknisk, dette kan øke kreftene på slitebanen som er omtrent 4.000 ganger større enn gravitasjonsakselerasjonen. Bare den såkalte ventilvekten øker fra 18,3 til rundt 55 kilo ved full fart.

‒ På det firehjuls enkeltrullede dynamometeret kan alle komponentene testes under reelle kjøreforhold nøytralt og forståelig. Kjøremotstandsnivåer som er identiske med de på veien simuleres, forklarer Michael Gericke, motorutvikler hos Bugatti.

- Annonse -

‒ Vi kan også reprodusere testene når som helst på året og uansett vær. Dette hjelper oss i vår evige søken etter teknisk perfeksjon.

Nå gjør Bugatti mer å sjekke antall hk og Nm, og kjører også lastsimuleringer og akselerasjon, tar utslippsavlesninger og sykluser for måling av drivstofforbruk.

Dynamometeret er enormt – et rullesett veier 3,5 tonn og den roterende massen er rundt 720 kilo – lik en realistisk kjøretøyvekt.

Bakakselvalsen kan hydraulisk tilpasses akselavstanden. Med maksimal bremseeffekt på 1.200 kW per valse kan hastigheter på opptil 480 km/t simuleres – og bilen kan fortsatt bremse trygt.

Selv med en begrenset topphastighet på vanvittige 440 km/t er Chiron Super Sport den eneste produksjonsbilen som kan presse dynamometeret til det ytterste.

Bugatti og partnerne utviklet dynamometeret spesielt for hyperbiler med ekstreme ytelser, og denne åpner for første gang for at hypersportsbilen kan utløse sitt fulle ytelsespotensial i et simulert miljø.

En fire meter høye vifte med en rotor som måler 1,93 meter i diameter flytter 300.000 kubikkmeter luft i timen og genererer en luftstrøm på opptil 230 km/t. Anlegget simulerer derfor realistiske luftstrømmer selv ved svært høye hastigheter. Viftens luftstrømhastighet varierer avhengig av kjørehastigheten.

Som en bonus gir den realistiske luftstrømmen også motoren den kjøleluften denne trenger samt nedkjøling av eksossystemet, girkassen og differensialen på undersiden.

Luften transporteres utenfor via 12,5 meter høye tårn som inneholder store vifter.

Verdens raskeste bil må selvsagt ha noen skikkelig stropper slik at den ikke stikker av under testene. Bugatti har utviklet et festesystem med en ramme med fire individuelle adapterplater som holder trygt fast på dynamometeret.

20 sterke skruer under fester platene til karosseriet, og hver av platene er festet til de andre med kryssende sterke kjettinger og er forankret til hallgulvet. Kjedene tåler trekkkraft på opptil 24 tonn.

Spesielle stropper på sidene bak fester hypersportsbilen på plass slik at dekkene forblir permanent i kontakt med rulletoppen.

‒ Dette betyr at vi kan garantere fri og fremfor alt sikker kjøring, selv ved full last og toppfart, forklarer Michael Gericke.

To ingeniører sitter i bilen under testing, akselererer Bugatti Chiron Super Sport og justerer dynamometeret for å oppnå ønsket simulering. Dreiemoment på 1600 newtonmeter, effekt på 1.618 hk og en toppfart på 440 km/t krever full oppmerksomhet til enhver tid, selv på et dynamometer.

Chiron Super Sport er spesielt designet for den vanvittige toppfarten med optimalisert aerodynamikk, men Bugatti iler til og understreker at dette ikke har gått på bekostning av luksus og komfort.

Fra den fremre splitteren til den bakre diffuseren er hver centimeter av karosseriet designet for toppfart. I forhold til grunnmodellen Chiron har Super Sport-utgaven et massivt marktrykk ved toppfart takket være nye aerodynamiske løsninger og den lange halen.

Bugatti overhalte også den 8,0-liters store W16-motoren, noe som økte kraftuttaket til minst 1.600 hk.

For en mer direkte håndtering, spesielt i toppfart, utviklet Bugatti chassiset på nytt – styresystemer og dempere skal nå gi en følelse av en solid og tettere forbindelse til bilen.

Totalt sett resulterte modifikasjonene i større kraft, mer grep og mer direkte håndtering, selv ved hastigheter godt over 400 km/t – som nå kan kontrolleres og optimaliseres på dynamometeret når som helst.

Den håndlagete produksjonen og leveringene av Chiron Super Sport er godt i gang, og drømmer du om en slik bil er det bare begynne å spare – den starter nemlig på 3,2 millioner euro før skatt og andre avgifter.

Her er bilder av Bugatti Chiron Super Sport på dynamometeret, og den ser til og med imponerende ut stroppet til en enorm maskin.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her