Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere.


Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han ville angripe naboen Ukraina, og kom blant annet med en kryptisk melding om at de ville gjenoppta produksjonen i Russland rundt en måned ut i krigen.

Da fikk de verdens mest populære president på nakken, og Volodymyr Zelensky ga klar beskjed om hva han mente i en tale til det franske parlamentet. Der var budskapet at franske selskaper som opprettholdt driften i Russland rett og slett sponset den russiske krigsmaskinen.

Nå skal det sies at det ikke har vært enkelt for Renault-gruppen, for den russiske driften genererer både svære inntekter og de har ansvaret for svært mange ansatte.

Renault har stipulert at de har verdier for 21 milliarder kroner i landet, samt at de eier to tredjedeler av den store aktøren AvtoVAZ ‒ Lada-produsenten.

Bare AutoVAZ-inntektene til Renault landet på 27 milliarder kroner i fjor, noe som var en oppgang på 10 prosent fra 2020. Så de økonomiske pilene pekte den riktige veien.

Men Renault-gruppen hadde i realiteten aldri noe valg, og bekrefter nå at de selger både den russiske Renault-driften og aksjene i AutoVAZ.

Renault-styret har nå godkjent et salg av Renault Russland til Moskva by, mens aksjeandelen på 67,69 prosent i AutoVAZ blir solgt til det russiske bil-instituttet NAMI.

Disse står blant annet bak Aurus-bilene som blir brukt av de russiske lederne, inkludert president Vladimir Putin.

Renault-gruppen har imidlertid gardert seg rundt salget av AutoVAZ, og kan under visse forutsetninger kjøpe tilbake aksjene de neste seks årene.

‒ I dag har vi tatt en vanskelig, men nødvendig beslutning ‒ og vi tar et ansvarlig valg overfor våre 45.000 ansatte i Russland, sier Luca de Meo, administrerende direktør i Renault Group.

‒ Samtidig bevarer vi konsernets ytelse og vår mulighet til å returnere til landet i framtiden ‒ i en annen kontekst. Jeg er trygg på Renault-gruppens evne til å akselerere transformasjonen ytterligere og overgå de midtsiktige målene, legger han til.

Dette er ikke de eneste eierandelene Renault har solgt den siste uken.

I forrige uke annonserte den franske gruppen at Geely har kjøpt seg inn i Renault Korea Motors (RKM), og den kinesiske gruppen vil om kjøpet blir godkjent eie 34 prosent av selskapet.

Dette skal bidra til å sette fart på planene om drivstoff-effektive biler i Sør-Korea, og de to store gruppene annonserte allerede i januar at de planla et prosjekt rundt dette.

Geely-konsernet har bygd seg opp som en av de største globale bilaktørene, og eier merker som Geely Auto, Lynk & Co, Zeekr, Geometry, Volvo personbiler, Polestar, Lotus og LEV (London Electric Vehicle), og solgte totalt over 2,2 millioner biler i 2021.

Renault-gruppen står bak Renault-merket, Dacia, Alpine og mobilitetsaktøren Mobilize, og gruppen solgte 2,7 millioner biler i 2021 ‒ noe som også inkluderte Lada-merket som hadde fjorårets to mest populære modeller i Russland, Lada Vesta og Lada Granta.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter