Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om elektriske pickup-kunder.


Det er ikke akkurat Hvermansen som får ansvaret for klokken når børsen i New York på tradisjonelt vis ringes inn rett før klokken 09:30. Nei, her bør de som trykker på ringeklokken helst ha en veldig god grunn.

28. april var podiet på New York-børsen fylt med hele 14 svært så smilende personer, og det var da også en ganske så historisk grunn til nettopp dette.

Verdens mest solgte pickup i 45 år og det produktet etter iPhone som genererer mest inntekter i USA, Ford F-serien, tok nemlig det helelektriske steget denne dagen.

Ringingen signaliserte ikke bare starten på børshandelen, men også starten på produksjonen av Ford F-150 Lightning.

Så ja, de 14 på podiet var Ford-ansatte.

Sammen med Ford Mustang Mach-E (personbiler) og Ford e-Transit (varebiler) skal Ford F-150 Lightning sørge for et helelektrisk Ford-salg på to millioner biler årlig allerede i 2026. Vel, det er iallfall planen.

Den helelektriske pickupen blir selvsagt svært viktig i USA, og de som bestiller seg en slik nå må belage seg på en ganske så lang ventetid.

Forhåndsbestillingene har for lengst passert 200.000, og med en årlig produksjon på 150.000 biler, og det først i 2023, sier det seg selv at køen vokser.

Amerikanerne har altså fått øynene opp for elektriske pickuper, og det åpner også døra for andre produsenter. Og en som er enda større enn Ford er Volkswagen-gruppen, og de skal nå inn i dette markedet.

Volkswagen-gruppen er godt i gang med sin elbil-satsing, og merker som Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche og Cupra har allerede sine første helelektriske modeller på plass.

Nå tar de sats med et nytt merke som altså skal ende opp med en ny helelektrisk SUV og pickup.

Dette er den første tegningen av de to elbilene:

‒ Etter Volkswagens vellykkede snuoperasjon i USA, benytter vi nå anledningen til å styrke vår posisjon ytterligere i et av de mest betydningsfulle vekstmarkedene for elbiler, sier Herbert Diess, leder for Volkswagen-gruppen.

‒ Elektrifisering gir en historisk mulighet til å gå inn i det svært attraktive pickup og R-SUV-segmentet som en gruppe, noe som understreker vår ambisjon om å bli en relevant aktør i det amerikanske markedet.

Og den tyske gruppen har tenkt å gjøre dette skikkelig.

For de bekrefter at bilene skal baseres på et aldri så lite ikon, nemlig Scout-modellen som var en av de første SUV-modellene i bilhistorien. Selskapet International Harvester ville nemlig lage en konkurrent til Jeep-modellen, og kom opp med Scout-modellen i 1961.

Siden dukket det også opp en pickup-variant, og modellen holdt det gående helt til 1980. Scout er altså en liten legende i USA.

Den skal altså gjenoppstå i 2026, for det er da produksjonen etter planen skal starte.

‒ Selskapet vi vil etablere i år vil være en egen enhet og merkevare innenfor Volkswagen-konsernet som skal administreres uavhengig, forklarer Arno Antlitz, finansdirektør i Volkswagen AG.

‒ Dette stemmer overens med den nye konsernstyringsmodellen – små enheter som opptrer smidig og har tilgang til våre teknologiske plattformer for å utnytte synergier.

Volkswagen sier ingenting om andre markeder, så foreløpig virker det som at Europa blir snytt for både den nye SUV-modellen og pickupen.

Men Volkswagen har tidligere bekreftet at den populære MEB-plattformen også kan brukes til å lage en pickup, så kanskje dukker det opp en pickup basert på den nye Volkswagen ID. Buzz?

Det hadde jo vært noe, spesielt ettersom Buzzen i likhet med de to kommende amerikanske el-modellene er basert på et ikon ‒ nemlig selveste Bulli.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter