Men fargen da…

En steinrik og smågærn bilsamler har kjøpt en av de 19 utgavene av den imponerende elbilen Hispano Suiza Carmen Boulogne, og gått for en voldsom farge.


Under det foreløpige siste Genève Motor Show som er arrangert, det i 2019, skjedde det noe ganske så utrolig. To nye bilmerker hadde nemlig med hver sin bil, begge med den eksakt samme logoen og det samme navnet. Jepp, det skal ikke være mulig.

Bakgrunnen for den bisarre situasjonen finner vi i 1904, da spanske José María Castro Fernández og sveitsiske Marc Birkigt opprettet selskapet Hispano-Suiza som laget flymotorer og luksusbiler.

Dette merket forsvant på 1960-tallet, og støvet ned i historieboka inntil det gjenoppsto x 2 i Genève. Passende nok møtte en Hispano Suiza fra Spania og en Hispano Suiza fra Sveits opp på det samme bilshowet, begge med aner som kan spores tilbake til 1904.

Begge hevder selvsagt at de har rett på navnet og logoen, og begge skal konkurrere i det samme superbil-segmentet ‒ selvsagt skal de det.

Det spanske merket har uansett kommet så langt at de har begynte å levere ut biler, og den første modellen som altså fant veien til Genève i 2019 var Carmen.

Dette er en helt ellevill elektrisk superbil som veier inn til kun 1.690 kilo, og med et elektrisk drivverk som huser 1.019 hestekrefter skyter bilen opp til 100 km/t på under tre sekunder.

Men det var åpenbart ikke godt nok, så i forkant av årets avlyste Genève Motor Show hadde de klar en enda mer potent modell med 1.114 hk og et dreiemoment på 1.600 Nm.

Carmen Boulogne når nesten 300 km/t i toppfart, og med en elmotor på hver av bakhjulene klarer den 0-100 km/t på imponerende 2,6 sekunder. Her har Hispano Suiza barbert vekk enda mer vekt, og Boulogne-utgaven veier kun 1.630 kilo.

Batteripakken er på 80 kWh, og rekkevidden skal visstnok være en plass over 400 kilometer. Men skal du klare det må du være ytterst forsiktig med gassfoten.

En som ikke er så veldig vant til å kjøre elbiler er madrass-milliardæren Michael Fux. Han er totalt bilgærn, og eier mer enn 160 biler. Og ingen av de er elektriske.

Vel, før nå.

Fux har nemlig fått med seg at spanske Hispano Suiza hadde på gang en ekstremversjon av Carmen, og var rask nok til å sikre seg en av de 19 eksemplarene som skal lages.

Men han nøyer seg ikke med en original Carmen Boulogne, og dro fra USA og til Barcelona rett før korona-spredningen startet for fullt.

‒ Jeg besøkte Hispano Suiza-anlegget i februar, og elsket det jeg så, sier Fux.

‒ Jeg er en detaljorientert kar, og jeg elsker farger som spriter opp livet og gir deg en følelse av å være oppstemt. Og når du ser bilen, er utvilsomt Carmen Boulogne en «wow»-bil. Den er retro og romantisk, og du klarer ikke å unngå å glane på den.

Den litt smågærne rikingen elsker altså sterke farger, og han holdt åpenbart ingenting igjen når det kommer til Carmen Boulogne.

Bilen til herr Fux har fått en slags metallic lilla farge, kombinert med noe som ser ut som kobber/gull-lignende detaljer rundt hele bilen inkludert grillen, felgene, sidespeilene og langs nedkanten av bilen. Og ja, fargekombinasjonene finner også vei inn i cockpiten.

Dette ser ut som en superbil en «rosa-blogger» gjerne kunne ha kjørt, og vi må jo innrømme at den er litt kul.

Men om vi ville gjort det samme?

Nei, aldri i verden.

Les også:

Bildeserie