Kan hyperbilen med 1.914 hk drifte?

Rimac har på gang en elektrisk hyperbil med nesten 2.000 hestekrefter og en masse teknologi. Men det store spørsmålet er: Kan den drifte? Svaret får du i en video under.


Det er all grunn til å bite seg merke til navnet Rimac. Dette er av alle ting et kroatisk bilmerke som har fått navnet etter grunnleggeren, Mate Rimac.

Rimac fokuserer utelukkende på elbiler, og da de som hører hjemme i hyperklassen. Og de har peiling.

Faktisk gjør folkene hos Rimac en så imponerende jobb at store deler av bilverden har lyst til å samarbeide, og imponerende merker som Koenigsegg, Automobili Pininfarina og Aston Martin er allerede partnere.

Noen har gått litt lenger og like godt kjøpt seg inn i selskapet. Dette gjelder både Volkswagen-eide Porsche og Hyundai Motor-gruppen, begge hardtsatsende på elbiler.

Også kloke hoder strømmer til Rimac, og senest denne uka kunne Rimac offentliggjøre at de har ansatt Chris Porritt som teknologidirektør. Dette er en person som har vært sjefingeniør under utviklingen av superbilene Aston Martin One-77 og V12 Vantage Zagato, og har vært med på å lede utviklingen i store teknobedrifter som Tesla og Apple.

Og det er kanskje ikke så rart at Rimac er populære, for hyperbilen de nå har under utviklingen er noe helt for seg selv.

C_Two, som står for konsept nummer 2, får nemlig ufattelige 1.914 hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm ‒ nærmest uhørte sifre.

Men det er mye mer som imponerer med C_Two, for bilen er fullstappet av teknologi. Muligens er de klok av skade etter at de lånte bort det første konseptet tilbake i 2017. Mannen som fikk prøve den bilen som var verd mange titalls millioner kroner var Richard Hammond, den lille av de tre som er kjent fra Top Gear og Grand Tour. Ja, han som krasjer så mye.

Hammond miskalkulerte den enorme kraften som bodde i bilen under et bakkeløp i Sveits, og dundret ut av den første svingen etter at han hadde passert mål. Bilen brant helt opp, men Hammond kom heldigvis fra det hele med noen skader og et knekt rykte.

Så C_Two får det meste av støttesystemer som bilverden kan by på, inkludert kunstig intelligens som faktisk lærer deg til å kjøre bilen korrekt. Ja, så smart er den kunstige intelligensen at den faktisk snakker til deg. Hjelp!

Så selv de største amatørene bør kunne kjøre denne hyperbilen ganske så raskt rundt en bane uten at bilen brenner opp i grøfta.

Det er selvsagt gøy å få hjelp til å kjøre som Michael Schumacher, men for mange er det like viktige å kunne sladde rundt svingene med slike hyperbiler.

En som mener det er viktig er Mate Rimac, som er helt klar på dette området.

Det må være mulig å skru av alle elektroniske støttesystemer, slik at C_Two kan sladde som en rallycrossbil rundt svingene.

Så ingeniørene hadde ingen valg, og det ser ut som at de har lyktes svært så bra.

For svaret er ikke overraskende ja, en Rimac C_Two kan sladde.

Se selv:

Les også: