En Mustang Mach-E med 1.400 hk

Ford har laget seg en versjon av elbilen Mustang Mach-E med 1.400 hestekrefter, og den setter bortimot verdensrekord i antall motorer.


Historien til Mustang kunne ha vært ganske så annerledes om det ikke hadde vært for noen virkelige potente versjoner som brøytet vei for den legendariske versjonen.

Muskelbilen ble riktignok en umiddelbar suksess da den ble lansert i 1964, men Ford var redd for at modellen skulle få en merkelapp som en «sekretærbil» og ikke som en ren muskelbil. Det måtte for all del ikke skje.

Så de kontaktet Carroll Shelby, og spurte om han kunne lage en mer potent utgave av den nye modellen. Shelby var i utgangspunktet skeptisk, men tok utfordringen.

Han bygde om bilen til en skikkelig racer med 271 hk under panseret, og den første Mustang GT350 var klar i 1965.

Dyktige Shelby lagde også racerbilutgaver av GT350 som ble en sensasjon på racerbanene, og den første med serienummer 5R002 ble nylig solgt på en auksjon i USA. En kjøper betalte totalt 3,85 millioner dollar for bilen, noe som gjør den til historiens aller dyreste Mustang.

Med GT350 ble merkelappen «muskelbil» klistret til Mustangen, og heldigvis for Ford var de ingen som lenger tenkte på den som en «sekretærbil».

Så, i 1968, kom den villeste av dem alle. Ford lagde 50 eksemplarer av en lettvekt-Mustang med 335 hk som var kalt Mustang Cobra Jet, og seks av disse ble også laget for dragrace.

Denne modellen hedret Ford i 2018, og den nye versjonen 50 år etter den originale hadde en 5.2-liters V8 med rundt 900 hk ‒ tidenes sterkeste Mustang. Ford satte punktum etter 68 eksemplarer, som på den måten hyllet 1968-utgaven.

Men den er ikke lenger den sterkeste.

For nå går ikonet inn i en ny æra med Mustang Mach-E, en helelektrisk modell som nærmer seg raskt. Og for å virkelig vise hva elbiler er kapable til dunket Ford til med en el-vill versjon allerede i april.

Dette var en helelektrisk dragracer kalt Mustang Cobra Jet 1400, og navnet var ikke tilfeldig. Den huset nemlig 1.400 elektriske hestekrefter.

Men Ford var langt fra ferdige, for nå viser de nok en elektrisk villmann som heter Mustang Mach-E 1400 som er et resultat samarbeidet mellom Ford Performance og selskapet RTR. Målet er å vise hva en elektrisk bil faktisk kan oppnå av ytelser og prestasjoner.

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre. Mustang Mach-E 1400 leverer derimot en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier sjefingeniøren for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

Og som du skal få se i en video litt lenger ned er dette en særs vill elbil.

Nå har det ikke vært en enkel oppgave å utvikle Mach-E 1400 fra en Mustang Mach-E GT, og ifølge Ford har er det brukt 10.000 timer på dette. Og det er kanskje ikke så rart, for denne bilen har utrolig nok sju motorer.

Tre er koblet til differensialen foran og fire er koblet til den bak. Dette åpner for en rekke muligheter, fra drifting til kjøring i høy hastighet på bane, for dette er en racer som passer til det meste.

«Både chassis og drivlinje er også satt opp for å kunne se nærmere på hvordan forskjellige oppsett påvirker energiforbruk og ytelse. Dette inkluderer både muligheten for kjøring med for- og bakhjulstrekk og trekk på alle fire. Oppsettet for drifting og banekjøring er også helt forskjellig. Kreftene kan også deles likt mellom for- og bakhjulene eller bare foran eller bak», forklarer Ford selv.

At den også sitter i svingene viser marktrykket, som skal være på over 1.000 kilo i 257 km/t.

Batteriet er også spesielt. Dette er på 56,8 kWh og består av nikkel-mangan-kobolt-celler, noe som gir ekstremt høye ytelser og høy utladingshastighet. Batterisystemet kjøles ned av en såkalt dielektrisk kjølevæske under lading, noe som reduserer tiden som trengs mellom løpene.

En slik bil må selvsagt også kunne bremse, og en elektronisk bremsekraftforsterker er integrert for å gjøre det mulig med mange regenerative nedbremsinger som sammen med ABS og stabilitetskontroll optimaliserer bremsesystemet.

Bremsene kommer fra Brembo, akkurat som løpsbilen Mustang GT4 har.

Å brekksladde med et elektrisk håndbrekk er så si umulig, men her har Ford utviklet et som er hydraulisk og integrert med motorstyringen for å kutte effekten til de bakre motorene slik at den kan brukes til drifting.

Nå skal ikke Mustang Mach-E 1400 inn i produksjon, men denne prototypen skal vises fram under et NASCAR-løp i nær framtid. Den skal også brukes for å teste ut nye materialer, og panseret blant annet av organisk komposittfibermateriale som er et enda lettere alternativ til karbonfiber som resten av bilen er lagd av.

Så hvor gøy er denne bilen?

‒ Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane, sier grunnlegger av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.

Her kan du se han kjøre sammen med blant andre Ken Block, og vi skjønner godt hvorfor Gittin Jr slet med å forklare hvor morsomt dette egentlig er.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter