Gruppene bak Peugeot og Fiat smelter snart sammen, og skal vi tro partene selv er det klart for litt av en lysende stjerne-fest.
En ting skal bilindustrien ha, de kan ikke dette med navn på store konsern. Se for eksempel på verdens største gruppe.
Dette er de som styrer merker som Volkswagen, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Skoda og Seat, og heter forvirrende nok Volkswagen-gruppen. En annen tysk gruppe, de som eier BMW, Rolls-Royce og Mini, heter på sin side BMW-gruppen. Ja, det er en oppskrift på navnekrøll.
En stor fransk og italiensk-amerikansk gruppe har heller ikke svettet veldig mye over sine navn.
Gruppen som eier Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall heter PSA-gruppen, en forkortelse for Peugeot S.A.
Samme prinsipp har den andre gruppen som snart slår seg sammen med PSA fulgt. Denne står blant annet står bak merker som Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Maserati, Jeep og Lancia, og er kalt FCA. Ja, nok en forkortelse, denne gang av Fiat Chrysler Automobiles.
Men nå er det nye tider i bilindustrien, og PSA og FCA gjør nå sitt for å fornye også navne-prinsippene på store eiergrupper.
De nye tidene har ført til at PSA og FCA har funnet hverandre, og de to er enige om en gigantisk sammenslåing som skal føre til bedre biler og mer effektiv (les billigere) utvikling og produksjon.
Sammenslåingen som etter planen skal skje til neste år vil gjøre den gruppen til verdens 4. største i bilindustrien, og teller totalt rundt 400.000 ansatte. Til sammen solgte de to gruppene nærmere 9 millioner biler i 2018, og det er forventet at de sparer rundt 40 milliarder kroner i året ved å slå seg sammen.
Avtalen ble annonsert 18. desember i fjor, og da startet gruppene umiddelbart på jobben med å finne et passende navn. Eller, de satt garantert bort jobben, men noen startet iallfall på prosessen.
Og det har åpenbart vært en vanskelig jobb, for først nå annonserer de navnet de har falt ned på. Og endelig kommer det noe litt sprekere, men kanskje ikke verdens enkleste.
Den store gruppen skal hete Stellantis, selvsagt bokstavert som en sint Donald Trump på Twitter. Altså med blokkbokstaver, slik at det skal stikke seg ordentlig fram ‒ STELLANTIS. Ja, vi kan se for oss at den amerikanske presidenten tvitre noen slik.

De kloke hodene bak navnet har funnet ut at det er et latinsk verb som heter stello, som åpenbart må stamme fra stella. Det betyr stjerne, og stello betyr visstnok å skinne som en stjerne eller noe i den duren.
PSA forklarer ikke antis, så vi prøvde å slå den inn i en latinsk-norsk oversetter på det store internettet. Resultatet var filer. Og en lysende stjernefil, eller stjernevei om vi virkelig er kreativ, er jo ikke et ille ord for den store gruppen.
Hvor lang tid det tar før vi faktisk husker hva den nye gruppen heter er jo et annet spørsmål, og hva merket med en stjerne på panseret sier til dette vet vi heller ikke.
De, altså Mercedes, er forresten et hederlig unntak når det kommer til navnestruktur. Ikke bare et de det neste bilmerket i verden som har et kvinnenavn, men eierne heter også noe helt annet. Konsernet heter nemlig Daimler, og kan dermed ikke forveksles med bilmodellen Mercedes.
Stellantis blir altså navnet på den fransk-italiensk-amerikanske gruppen som eier bilmerkene, og disse vil selvsagt fortsatt ha de samme navnene som de er kjent under.
Les også:
- Nissan med en oppsiktsvekkende ny elbil
- Lyrisk elbil fra Cadillac
- Førere som ikke kan flette-reglene skaper kø