Jeep med lynraskt svar til Ford

Ford børster nå støvet av Bronco, noe som har ristet skikkelig liv i terrengkongen sjøl. Nå børster Jeep støvet av V8-motoren.


I fjor kom en melding tusenvis av entusiaster satte stor pris, for da kunne nemlig Ford avsløre at det var en ny Bronco på vei. Dette ikonet av en terrengbil forsvant i 1996, men med en ny plattform som blant annet pickupen Ranger blir bygd på har pustet nytt liv i modellen.

En som muligens bråvåknet av den nyheten var Jeep, selve kongen av terrengbiler (jada, sammen med Land Rover). Dette måtte de svare på, og hvilket svar de kom med!

Ford viste fram den nye Bronco mandag i forrige uke, og svaret fra Jeep kom umiddelbart. Og ja, da mener vi virkelig umiddelbart. For på samme dag som Ford avduket nye Bronco kom Jeep med en ganske så stor nyhet rundt Wrangler ‒ en av verdens aller mest gjenkjennelige bilmodeller.

Tilbake i 1981 hadde Jeep en modell som het CJ, en liten firehjulstrekker helt i Jeeps ånd. Merket oppsto som kjent da Willys-Overland bestemte seg for å lage sivile utgaver av jeepene som ble brukt under 2. verdenskrig. På engelsk ble disse kalt «commercial jeep» ‒ altså CJ.

Jeep CJ førte altså Jeep-genet videre, og det var også mulig å få denne med et skikkelig monster av en motor under panseret. Jeep tilbydde nemlig CJ med en 5-liters V8 som leverte 125 hk og et dreiemoment på 300 Nm, men dette ble det slutt på i 1981.

Jeep CJ nærmet da også seg slutten, og i 1986 var det helt slutt. Modellen den ble erstattet av? Jo, Jeep Wrangler.

Dette er altså modellen som bærer arven fra den originale Jeep-modellen videre, og den har ikke tenkt å legge seg på taket for den kommende Ford Bronco.

Det er på tide å børste støvet av V8-motoren.

‒ Jeep Wrangler-entusiaster har etterspurt en Wrangler V8, og med vårt nye Wrangler Rubicon 392 Concept viser vi at vi fortsatt kan, sier Jim Morrison, sjef for Jeep-merket i Nord-Amerika.

Jeep har nylig introdusert en Wrangler med en økonomisk dieselmotor, og kommer skal også komme med en ladbar hybrid av modellen senere i år.

På motsatt ende av skalaen befinner konseptet Wrangler Rubicon 392 seg.

Denne er helt klart kongen i Wrangler-familien, og med en masse forsterkinger ser den ganske så røff ut. Og under panseret slår et så digert hjerte at den bør komme seg fram stort seg over alt her i verden.

Konseptbilen har blant annet fått en 6.4-liters V8 og en 8-trinns girkasse, nytt understell og oppheng i blant annet aluminium, elektroniske differ både foran og bak og noen digre 37-tommers hjul. Dette bør altså være noe for disse gærne islendingene som driver og kjører opp langs vulkankantene.

Og det bør ikke stå på kreftene. En Wrangler Rubicon 392 har nemlig 450 hk og 610 Nm, og ifølge Jeep har den solid med dreiemoment også på et lavt turtall. Greit når man skal kravle over digre steiner ‒ eller kjøre opp vulkaner.

0-100 km/t går unna på rundt 5 sekunder, så denne er ingen sinke i lyskryssene heller.

Wrangler Rubicon 392 er altså et konsept, men Jeep hinter frampå at det faktisk kommer en Wrangler med V8. Det ser nok mange fram til.

Og kanskje kommer den på samme dag som nye Bronco?

Les også:

Les mer om:

Nyheter