Mazda med tre nye elbiler og en elbil-plattform

Mazda trykker nå ned sin elektriske gasspedal, og skal komme med hele 13 nye elektrifiserte modeller innen 2025.


De japanske bilprodusentene har havnet litt bakpå i elbilsatsingen, og foruten Nissan som tilhører en allianse med Renault er det ganske tynt når det kommer til en stor satsing på rene elbiler (Mitsubishi og Honda er andre unntak).

Men det skjer selvsagt ting hos alle de store japanske produsentene, og Mazda har allerede satt i gang sin satsing med den helelektriske MX-30.

Her har Mazda gjort som mange av de andre bilmerkene som har vært i startgropen til elbilene, nemlig å bygge en elbil på en plattform primært designet for biler med forbrenningsmotorer og girkasser.

MX-30 er dermed en utslippsfri søster av CX-30, men det viktigste er uansett at de faktisk har tatt det første steget. For det er som kjent det vanskeligste.

Nå er det ikke slik at Mazda plutselig har kastet seg rundt, for allerede i 2017 opprettet de sammen med Toyota og Denso et selskap som skal utvikle løsninger rundt elbiler. Der og da annonserte de også en satsing på hybrider, også det med hjelp av Toyota ‒ de fremste ekspertene på dette området.

Og nå tråkker de enda hardere på den elektriske gasspedalen.

Fra og med 2022 og fram til 2025 skal nemlig Mazda introdusere en rekke nye produkter på en plattform kalt Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, og dette inkluderer fem selvladende hybrider, fem ladbare hybrider samt tre rene elbiler.

Summerer vi dette blir det altså 13 nye elektrifiserte modeller på bare tre år.

‒ Per i dag har vi ikke anledning til å dele flere detaljer rundt disse produktene, men vi gleder oss til å dele mer informasjon om dem med våre norske kunder så snart vi kan, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR- og produktsjef i Mazda Motor Norge.

Men det er bare starten, for de utvikler for tiden en helt ny og dedikert elbilplattform ‒ Skyactiv EV Scalable Architecture. Som navnet sier blir den så skalerbar at den kan brukes til å lage elbiler av varierende størrelser og ulike karosserityper, og målet er å produsere elbiler som skal lanseres fra og med 2025.

Selv om Mazda ikke var blant de raskeste med elektrifiserte biler, har de også tenkt på utslipp og klima. De to plattformene har altså Skyactiv i navnet, og dette er betegnelsen på en arkitektur som fokuserer på å effektive drivverk og dermed også mindre utslipp.

Dette er et av trinnene mot det ultimate målet i 2050, nemlig å være karbonnøytrale i 2050. Men lenge før det, i 2030, skal alle modellene være elektrifiserte.

Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture åpner altså for mer elektrifisering for enda mer avanserte og miljøvennlige forbrenningsmotorer, slik som dagens e-Skyactiv X og kommende nyutviklede rekkeseksere.

En annen ting Mazda er opptatt av er utvikling og bruk av fornybare drivstoff i personbiler, og her investerer de i ulike prosjekter som skal promotere utviklingen. Blant annet samarbeider de både med japansk næringsliv, akademia og regjeringsapparat for å utvikle biodrivstoff fra mikroalger, og i februar ble Mazda første bilprodusent som gikk inn i eFuel ‒ en allianse som jobber mot et syntetisk drivstoff som fremstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar strøm.

Men Mazda konsentrerer seg selvsagt ikke kun om miljøaspektet, og bekrefter nå at de i løpet av 2022 skal komme med et konsept for autonom kjøring. De vil fortsatt at den bak rattet er i sentrum, men vil gjennom Mazda Co-pilot 1.0 åpne for et system som overvåker føreren tilstand og som kan ta over styringen i nødsituasjoner.

Mazdas første elbil, MX-30, ble lansert her i Norge sist høst, og det ruller nå nærmere 1.900 slike elbiler rundt med norske skilt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter